AC 2 Tier och AC Chair car?

12 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
TMK
Offline
Veteran
Veteran
Blev medlem: 2011-05-30

Hej pojkar och flickor, kan ni hjälpa mig att förstå vad som är skillnaden på AC 2 tier och AC chair car?

När vi söker tåg Mumbai-Goa så får vi upp resultatet AC Chair Car eller Second Sitting som alternativ. Varför kan vi inte välja AC 2 tier?

Vad är skillnaden mellan AC 2 tier och AC Chair car? Säg snälla inte att det är såna jobbiga liggstolar?

Det är tåget Jan Shatabdi Ex (2051) som avgår 05.10 från från Mumbai CST - Madgaon som vi tittar på. (20 januari).

TMK
Offline
Veteran
Veteran
Blev medlem: 2011-05-30

En annan fråga, det finns ett tåg som heter Kerla S Kranti (2218) som avgår 12.30 och är framme 20:45 i Madgaon.

Inga stopp och det tar 8 timmar 15 timmar att åka med det tåget.

Varför inte välja det tåget framför Jan Shatabdi Ex (2051)? Någon som har bilder på hur det ser ut inne i det tåget? Är det ett äldre eller nyare tåg? Hur kommer det sig att det tar mindre tid att åka med än Jan Shatabdi som är ett "Express" tåg, är det för att Jan Shatabdi har 8 stopp på vägen?

henko
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-27

TMK skrev:
Vad är skillnaden mellan AC 2 tier och AC Chair car? Säg snälla inte att det är såna jobbiga liggstolar?
Det är tåget Jan Shatabdi Ex (2051) som avgår 05.10 från från Mumbai CST - Madgaon som vi tittar på. (20 januari).
Har aldrig åkt just den sträckan, men AC Chair Car är bekvämare än AC 2 Tier om man åker dagtid. Jan Shatabdi är fina tåg, AC Chair Car = galon-klädd fåtölj med nedfällbart bord (typ flygplan) och eluttag för laptopen. Ni kan inte välja AC 2 Tier därför att ni åker dagtid och det inte finns någon anledning att sälja sovplatser (AC2 Tier), bara sittplatser.

matsism
matsisms bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-16

TMK skrev:
En annan fråga, det finns ett tåg som heter Kerla S Kranti (2218) som avgår 12.30 och är framme 20:45 i Madgaon.

2218 KERLA S KRANTI EXPRESS utgår från Chandigarh [CDG] i nordvästra Indien och risken för förseningar är stor över så långa avstånd.
2051 Shatabdi Express utgår från Mumbai CST [CSTM] och håller därför tiden.

2218 KERLA S KRANTI EXPRESS stannar vid Panvel [PNVL] som ligger två timmar med taxi från Colaba.
2051 Shatabdi Express avgår från Mumbai CST [CSTM] som ligger centralt och bra till mitt i stan.

2051 Shatabdi Express åker hela vägen när solen är uppe så du inte missar den underbara utsikten.
2218 KERLA S KRANTI EXPRESS kommer fram flera timmar efter att solen har gått ned.

TMK
Offline
Veteran
Veteran
Blev medlem: 2011-05-30

Tack för era svar Henko och Matsim!

Jan Shatabdi it is then!

tommypeters
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-07-01

Då kan jag lägga till ett par frågor om ett par andra alternativa tåg/stationer - det där är ju mycket viktig information som man inte lätt hittar annars...

0111 Konkan Kanya Express - om man vill ha en sleeperplats på natten, är det ett bra alternativ? Eller startar den uppe i nordvästra Kina och fraktar kryssningsmissiler och getter, förutom turister?

2618 Mngla Lksdp Express - den åker ju dagtid och rätt sakta, men det verkar gå att boka sleeperplats i alla fall. Men det kanske blir som vårt RAC:ade nattåg att sleeperplatserna omvandlas till några obekväma sittplatser? Och var startar det tåget? Det står "Kalyan Jn" i tidtabellen, men det är väl vilken Mumbai-station det stannar vid? Blir det också ett par timmars taxiresa från Colaba?

2742 Pnbe Vsg Express - ett nattåg som verkar ha bra tider (men bara går en gång i veckan) - går också från Kalyan Jn.

Om man går till "Lucka 52" (var det väl) på CSTM i Mumbai och vill boka från Foreign Quota, kan man då boka både Mumbai - Goa och Goa - Mumbai om en månad? Eller måste man boka den andra i Goa? Får man biljetterna direkt? Vi har bara bokat Foreign Quota en gång för massor av år sedan, och då tog det 3-4 dagar att få biljetterna - vi har bara tänkt stanna två dagar i Mumbai.

matsism
matsisms bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-16

tommypeters skrev:
Då kan jag lägga till ett par frågor om ett par andra alternativa tåg/stationer - det där är ju mycket viktig information som man inte lätt hittar annars...

Använd kartan så ser du var stationerna ligger.

tommypeters skrev:
0111 Konkan Kanya Express - om man vill ha en sleeperplats på natten, är det ett bra alternativ? Eller startar den uppe i nordvästra Kina och fraktar kryssningsmissiler och getter, förutom turister?

0111 Konkan Kanya Express utgår från Mumbai CST [CSTM] och är ett bra val.

tommypeters skrev:
2618 Mngla Lksdp Express - den åker ju dagtid och rätt sakta, men det verkar gå att boka sleeperplats i alla fall. Men det kanske blir som vårt RAC:ade nattåg att sleeperplatserna omvandlas till några obekväma sittplatser? Och var startar det tåget? Det står "Kalyan Jn" i tidtabellen, men det är väl vilken Mumbai-station det stannar vid? Blir det också ett par timmars taxiresa från Colaba?

2618 Mngla Lksdp Express utgår från Hazrat Nizamuddin i södra Delhi och stannar både i Kalyan Jn [KYN] och Panvel [PNVL] i Mumbai. Både Kalyan Jn [KYN] och Panvel [PNVL] ligger en bra bit utanför Mumbai. Tåget går under värsta rusningstrafik varför en taxi till Kalyan Jn [KYN] eller Panvel [PNVL] kan ta många många många timmar. Tag lokaltåget från Mumbai CST [CSTM] så tar det under två timmar att komma till stationerna i Mumbais utkant.

tommypeters skrev:
2742 Pnbe Vsg Express - ett nattåg som verkar ha bra tider (men bara går en gång i veckan) - går också från Kalyan Jn.

Här ser du vilka lokaltåg som går från Mumbai CST [CSTM] till Kalyan [KYN].

tommypeters skrev:
Om man går till "Lucka 52" (var det väl) på CSTM i Mumbai och vill boka från Foreign Quota, kan man då boka både Mumbai - Goa och Goa - Mumbai om en månad? Eller måste man boka den andra i Goa? Får man biljetterna direkt? Vi har bara bokat Foreign Quota en gång för massor av år sedan, och då tog det 3-4 dagar att få biljetterna - vi har bara tänkt stanna två dagar i Mumbai.

Du kan boka alla tågresor över hela Indien i lucka 52 en trappa upp vid reservationscentrumet vid Mumbai CST [CSTM]. Du får biljetterna (om det finns plats) direkt men du måste betala med US-dollar eller Euro.

tommypeters
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-07-01

Tack, måste det vara sedlar eller går det bra med kreditkort?

matsism
matsisms bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-16

tommypeters skrev:
Tack, måste det vara sedlar eller går det bra med kreditkort?

Senast jag handlade där så krävdes det sedlar.
De tog kreditkort i en annan lucka men där sålde de inga FT-quota-biljetter.

tommypeters
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-07-01

Sedlar i valutorna dollar, euro eller pund. Eller - om biljettförsäljaren tycker synd om frun som klantat till det och precis innan avresan till CST för bokning plockat ur dollarsedlarna ur plånboken - så kan det gå bra med rupees också... :D :D

PhilemonArthur
Offline
Veteran
Veteran
Blev medlem: 2004-09-05

Jag läste någon annan stans här att det skulle fungera med rupees ifall man kunde visa upp ett bankomat/växlingskvitto. Stämmer det?

matsism
matsisms bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-16

PhilemonArthur skrev:
Jag läste någon annan stans här att det skulle fungera med rupees ifall man kunde visa upp ett bankomat/växlingskvitto. Stämmer det?

JA, det stämmer. Ett bankomatkvitto duger utmärkt.
(Men inte alla dagar och tider. Ibland sitter det nån sur där som kräver kontanter.)