Äga land/hus i Indien

44 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
korp
Upplyst användare
Upplyst

bild 2

Goanen
Upplyst användare
Upplyst

Jag tor det är bara i Goa man får takpannor, det skall ju vara portugisisk stil i Goa.

Vi skall får vinklat tak med pannor på kåken när den blir klar

chrissi
Orakel
Orakel

Nu extremt svårt för utlänningar att köpa mark i Goa enligt följande artikel: http://timesofindia.indiatimes.com/India/Foreigners_barred_from_buying_land_in_Goa/rssarticleshow/2908858.cms" onclick="window.open(this.href);return false;

roine
Småpratare
Småpratare

Hej, jag vill verkligen inte vara elak nu, men vad händer om det tar slut med din flickvän? Huset har inte kostat dig några pengar, men kommer du få igen något om det tar slut mellan dig o flickvännen?
Annars låter det som en bra investering.
Själv är jag förbannad på mig själv för jag inte köpte lägenhet någonstans i Centraleuropa för tio år sen. Lägenheterna i Tallinn, Riga, Vilnius och Prag har stigit till Gbg- o Sthlm-priser. Det låg de absolut inte på för 10-15 år sen... Hade kunnat köpa en lägenhet i Riga, hyrt ut den, låtit hyresgästen betalat av ränta plus avbetalningar, så den inte kostat mig ett öre och sålt den idag. Suck.

korp
Upplyst användare
Upplyst

roine skrev:
Hej, jag vill verkligen inte vara elak nu, men vad händer om det tar slut med din flickvän? Huset har inte kostat dig några pengar, men kommer du få igen något om det tar slut mellan dig o flickvännen?
Annars låter det som en bra investering.
Själv är jag förbannad på mig själv för jag inte köpte lägenhet någonstans i Centraleuropa för tio år sen. Lägenheterna i Tallinn, Riga, Vilnius och Prag har stigit till Gbg- o Sthlm-priser. Det låg de absolut inte på för 10-15 år sen... Hade kunnat köpa en lägenhet i Riga, hyrt ut den, låtit hyresgästen betalat av ränta plus avbetalningar, så den inte kostat mig ett öre och sålt den idag. Suck.

Vi är lagligt gifta och registrerade i Sverige, Indien och Storbritannien Jag antar att jag skulle kunna "kräva" ut halva värdet på huset om vi skiljer oss. Rent praktiskt skulle det nog vara väldigt svårt för mig att få nått, men det är väl samtidigt inget jag bryr mig så mycket om just nu. Kanske i framtiden :wink:

roine
Småpratare
Småpratare

Ah, då kommer ju nästa fråga. Hur katten träffar man en indisk tjej? Jag har bara varit där en gång, men hade bara ett riktigt samtal med en indiska på fyra veckor.
Fastighetsägare i Indien, ja det är inte många som kan titulera sig det.

korp
Upplyst användare
Upplyst

roine skrev:
Ah, då kommer ju nästa fråga. Hur katten träffar man en indisk tjej? Jag har bara varit där en gång, men hade bara ett riktigt samtal med en indiska på fyra veckor.
Fastighetsägare i Indien, ja det är inte många som kan titulera sig det.

En del har skrivit om sin indiska partner här
http://www.indien.nu/forum/viewtopic.php?f=2&t=5848&p=23232&hilit=indisk+partner#p23232" onclick="window.open(this.href);return false;

Min lilla berättelse ligger där med :)

korp
Upplyst användare
Upplyst

Jag fortsatter nu med att kopa upp Indien haha. Vi ager numera en lokal i ett shopping centre i Aizawl, som vi hyr ut till en tjej. Pengar tickar nu in i god fart pa vara indiska konton fran hyran pa huset samt hyran pa lokalen. Vardet pa lokalen ar 852,369.03 INR enligt currency converter :)

Lokalen ar i Aizawl enda shopping centre, sa vardet gar upp. Dock galler det att salja innan de oppnar nasta shopping centre.

Jag ska se om jag kan fa lite bilder pa affaren, jag har sjalv inte sett den, men den som hyr saljer tydligen skor och klader.

Henke
Nybörjare
Nybörjare

Citat:
Jag fortsatter nu med att kopa upp Indien haha. Vi ager numera en lokal i ett shopping centre i Aizawl, som vi hyr ut till en tjej. Pengar tickar nu in i god fart pa vara indiska konton fran hyran pa huset samt hyran pa lokalen. Vardet pa lokalen ar 852,369.03 INR enligt currency converter

Lokalen ar i Aizawl enda shopping centre, sa vardet gar upp. Dock galler det att salja innan de oppnar nasta shopping centre.

Jag ska se om jag kan fa lite bilder pa affaren, jag har sjalv inte sett den, men den som hyr saljer tydligen skor och klader.

Lagligt sett är det din fru som äger rubbet, du får inte ett öre om ni skiljer er.

Henke
Nybörjare
Nybörjare

Citat:
är ett gravmonument som en muslimsk härskare byggt för sin älskade fru. Är en väldigt vacker historia tycker jag. Även om han inte var indier (från iran). Idag så är ju Taj ett indiskt monument

Iranier? :lol:

Han var en mughal, en produkt av blandäktenskap och integrering mellan indier och mongolerna från centralasien. Hans förfäder kom från centralasien...

Dessutom var han inte så snäll, han huggade av händerna på alla män som byggde Taj.

Goanen
Upplyst användare
Upplyst

Henke skrev:
Citat:
är ett gravmonument som en muslimsk härskare byggt för sin älskade fru. Är en väldigt vacker historia tycker jag. Även om han inte var indier (från iran). Idag så är ju Taj ett indiskt monument

Iranier? :lol:

Han var en mughal, en produkt av blandäktenskap och integrering mellan indier och mongolerna från centralasien. Hans förfäder kom från centralasien...

Och de centralasiater var ofta Iranska nomader som befolkade området. :D

korp
Upplyst användare
Upplyst

Henke skrev:
Citat:
Jag fortsatter nu med att kopa upp Indien haha. Vi ager numera en lokal i ett shopping centre i Aizawl, som vi hyr ut till en tjej. Pengar tickar nu in i god fart pa vara indiska konton fran hyran pa huset samt hyran pa lokalen. Vardet pa lokalen ar 852,369.03 INR enligt currency converter

Lagligt sett är det din fru som äger rubbet, du får inte ett öre om ni skiljer er.

Ja alltså, det spelar väl inte någon större roll egentligen. Jag har ett PIO card så jag har ju en del rättigheter i och med det. Men att jag skulle ha någon chans att få några pengar om det skulle komma till det, är ju inget som jag direkt räknar med. Hursomhelst förstår jag inte varför det skulle vara relevant vad som händer om vi skiljer oss, gör vi det så vill väl inte jag äga nått där och det är ju inga mega stora summor pengar ändå.