Om Indien.nu
Indien.nu grundades år 2000 som en ickekommersiell webbplats för spridande av information och resetips om Indien. Sajten drivs och utvecklas av Henric Carlsson som sedan 2007 bor i staden Udaipur, Rajasthan, Indien. Läs mer om Indien.nu här!
Kontakta oss
För frågor och synpunkter skicka ett mail till:
Webmaster
Vill du tipsa om arrangemang och evenemang i Sverige, maila:
Henric
För fler kontaktdetaljer, se kontakta oss.
© 1999-2020 Indien.nu

Jag tycker det är tragiskt att det förekommer tvångsäktenskap, men det verkar inte vara så vanligt om än existerande här i indien.
Nä, tvångsäktenskap är nog vanligare i Sverige än i Indien.
Däremot finns en enormt respekt för äldre och en stark insikt om att föräldrarna vet bättre än en själv. Är det fel?
Jag förstår inte vad som är så hemskt med hemgiften.
Det är väl bra att de nygifta får ett startkapital att börja livet med.
De flesta jag känner som har gift sig i Stockholm har fått hemgifts-liknande presenter i form av ett hus, bil, nytt kök eller en fet summa på banken av sina föräldrar när de har gift sig. Skillnaderna är inte så stora.
Den svenska propagandan för splittrade familjer är vidrig oavsett om den sker via AKTUELLT i Sveriges Television eller via SIDA till fattiga på landsbygden i eftersatta områden.
Då består ju hemgiften av uppehålls- och arbets-tillstånd i ett land där man kan tjäna feta pengar på enkelt arbete men den synen kommer nog att ändras så snart indierna fattar att Sverige är fattigt, utan industrier och infrastruktur och att Indien är rikt och mäktigt med stora möjligheter.
Jag tycker det är tragiskt att det förekommer tvångsäktenskap, men det verkar inte vara så vanligt om än existerande här i indien.
Nä, tvångsäktenskap är nog vanligare i Sverige än i Indien.
Däremot finns en enormt respekt för äldre och en stark insikt om att föräldrarna vet bättre än en själv. Är det fel?
Jag förstår inte vad som är så hemskt med hemgiften.
Det är väl bra att de nygifta får ett startkapital att börja livet med.
De flesta jag känner som har gift sig i Stockholm har fått hemgifts-liknande presenter i form av ett hus, bil, nytt kök eller en fet summa på banken av sina föräldrar när de har gift sig. Skillnaderna är inte så stora.
Den svenska propagandan för splittrade familjer är vidrig oavsett om den sker via AKTUELLT i Sveriges Television eller via SIDA till fattiga på landsbygden i eftersatta områden.
Då består ju hemgiften av uppehålls- och arbets-tillstånd i ett land där man kan tjäna feta pengar på enkelt arbete men den synen kommer nog att ändras så snart indierna fattar att Sverige är fattigt, utan industrier och infrastruktur och att Indien är rikt och mäktigt med stora möjligheter.
Då tycker jag vi följer god indisk nit o stil och gifter oss med plånböcker, pass eller andra hushållsmaskiner istället för kärlek, offret i fråga som skall betala verkar ju kvitta i alla fall.
seriöst det måste finnas massor med indiska kvinnor som vill gifta sig med mig jag briukar va inne porrchat sidor och ca 90% av dom indiska där är giftasdugliga
Mats, att inte du, med din syn på Sverige jämfört med Indien bosätter dig i ditt förlovade land?
Östermalm, där du bor är ju hopplöst fattigt, nedsmutsat och fullt med uteliggare jämfört med de stor choola städerna i Indien, iallafall om man ska tro vad du beskriver.
Vad är problemet, vill de inte ha dig?
Förresten, JAG är inte intresserad av att vara med och betala hemgiften för svenska kvinnor som vill gifta sig med en person som inte annars skulle ha skuggan av en chans att få uppehålls- och arbetstillstånd i Sverige.
Sverige är fullt av utländska medborgare som jobbar och driver företag med stöd av egen kompetens, de behövde inte gifta sig med någon i ett arrangerat äktenskap för att kunna komma hit.
Varför inte gifta sig med en servitör- eller taxichaufför i Stockholm istället för en i Goa om inte kärleken betyder något?
ang hemgift, hur menar du att en ny bil till svärföräldrarna är possitivt för den "nya" familjen? Varför ska kvinnans familj stå för allt? varför sk man gifta sig enligt den princip du beskriver? varför ska det bli till ett äktenskap och varför fler barn utan kärleken? indien är inte tomt, tvärtom...
HA ha, skön debatt
Mycket humor
Visst kan man gifta sig men är mest arrangerade äktenskap som gäller.
Jag har själv blivit erbjuden flera gånger, minst 4,5 gånger och fått tacka nej. Så omöjligt är det inte. På en restaurang/krog i Bombay var det en som undrade om jag ville gifta mig med deras dotter, tänkte att dom skojade då hade jag inte ens träffat dottern
Träffade dock henne ett par dagar senare, på samma ställe då dom hade tagit med henne till resturangen en kväll. En riktig pärla var det faktiskt.
Namitha *dreglar*
Kärlek brukar växa fram mellan de nygifta. Det behöver inte finnas där innan.
Den äckliga kolloiniala propagandan om att det skulle finnas för många människor klarar jag mig helt utan. Det ondskefulla brittiska imperiet tutar än i dag i sina kollonier att ni är för många, resurserna räcker inte och annat översittar-trams. I Indien väljer man att inte bry sig om propagandan från London och föredrar stora familjer med många barn.
_
Ja Namita Mukesh Vankawala är härlig.
Min favoritskådis är nog Karthika Nair:

FOTO: Mats Larsson
Intervju med Kartika Nair:
Internet: www.matsism.in
Facebook: matsism
Instagram: matsism