Elektrifieringen av järnvägen i Indien stort steg i förbättringen av Delhis luftkvalitet

Den indiska ministern för järnvägar, handel, industri, konsumentfrågor, mat och offentlig distribution, Piyush Goyal, invigde i dagarna den ny-elektrifierade Dhigawara-Bandikui-delen av North Western Railway och flaggade av första tåget på denna nyligen elektrifierade rutt vid en ceremoni organiserad vid stationen i Dhigawara. Elektrifieringen av järnvägen kring Delhi bör kunna bidra till betydligt bättre luft i storstadsregionen.

Talade under Guru Nanaks födelsedag

Piyush Goyal, minister för järnvägar, handel och industri, konsumentfrågor, livsmedel och offentlig distribution i Indiens regering berättade i sitt tal att idag är en mycket speciell dag som vi markerar födelsedagen för Guru Nanak. Han sa att utvecklingen av indiska järnvägen, under ledning av premiärministern, går framåt i snabb takt och med hög kvalitet. Samarbete, lagarbete och motivation leder till stora prestationer, menar Goyal.

240 km elektrifiering per år

Sedan järnvägen mellan Kota och Mumbai byggdes, för 35 år sedan, har ingen ny elektrifiering skett i Rajasthan sedan 2015. De senaste dryga fem åren har hela 240 km järnvägssträcka elektrifierats årligen och till september 2020 har arbetet slutförts på hela 1433 km av järnvägen i delstaten. Det innebär att sträckan Rewari till Ajmer nu kan drivas av elektrifierade tåg samt att sträckan Delhi till Ajmer snart sätts i elektrisk drift. 

Förbättrar luftkvalitén i storstadsregionen Delhi

På de sträckor som nu elektrifierats kommer samtliga diesel-lokomotiv bytas ut omgående vilket komemr förbättra luftkvalitén i storstadsregionen drastiskt. Dessutom kommer man vara mindre priskänslig då man inte längre måste förlita sig på importerad diesel. Ett annat område där man kan förvänta sig förbättringar är också i hastigheten på tågen då topphastigheten på de elektriska lokomotiven är högre än för dess dieseldrivna syskon. 

Fakta om elektrifieringen av den indiska järnvägen

Elektrifieringsarbetet utförs av Central Organization for Railway Electrification (CORE), Prayagraj. Arbetet med elektrifiering av sektionen Delhi Sarai Rohilla-Madar (Ajmer) sanktionerades av CORE och överlämnades till projektet Rail Electrification, Jaipur. Totalt har 23418 stolpar, 26 växlingsstationer, 6 dragstationer och 7 OHE-depåer inrättats för elektrifiering på Delhi Sarai Rohilla - Madar (Ajmer).

Läs mer om tågresande i Indien

Se artikel om tågbokning

Se artikel om att resa med tåg i Indien

Foto av Raghav Kabra på Unsplash

Från P.I.B