Snart kan du åka hjulångare på Huglifloden i Kolkata, Västbengalen

Snart kan du åka hjulångare på Huglifloden i Kolkata, Västbengalen

Från och med September 2022 ska hjulångaren P S Bhopal åter igen ta passagerare på floden Hugli (Hooghly) med start och stopp i Kolkata (Calcutta). Skeppet är en restaurerad hjulångare från Dumbarton Shipyard i Skottland. P S Bhopal byggdes 1944 och har nu renoverats för att bringa nöje till allmänheten. 

Sextiotre meter hjulångare

PS Bhopal har en längd på cirka 63 m och en bredd på 9,2 m och användes tidigare som ett träningsfartyg av Syama Prasad Mookerjee Port, Kolkata (tidigare Kolkata Port Trust). Nu har det tidigare fallfärdiga skeppet renoverats och ska hyras ut av träningsinstitutet till staden, som vill göra det tillgängligt för allmänheten.

Långsiktigt hyresavtal

Kolkata valde ett långsiktigt hyresavtal genom öppen upphandling med villkoret att fartyget förblir SMP Kolkatas egendom under hela hyresperioden. Enligt hyresvillkoret kommer P S Bhopal bli kvar i Huglifloden och förtöjas intill en speciell kajplats. Skeppet kommer drivas av egen kraft och kommer utrustas med utställningslokal, restaurang och möteslokal med mera.

Snart invigning av det första skeppet av sitt slag på den indiska subkontinenten

 Skeppet är på väg att slutföras och tester för att säkerhetsställa säkerheten på floden är redan utförda för att säkerställa dess driftsäkerhet med passagerare ombord. SMP Kolkata planerar att inviga det skeppet, det första i sitt slag på den indiska subkontinenten i början av nästa månad, enligt Vinit Kumar, ordförande i SMP Kolkata.

Det exakta programmet är ännu inte fastställda men vi misstänker att turerna kommer vara kortare turer på floden i de centrala delarna av Kolkata.

Drivs inte med hjulet

Hjulångare Hooghly, Kolkata

Även om paddelhjulet inte är i drift vid tillfället har fartygets grundstruktur inte ändrats. Nya huvudmotorer med mer normal framdrivning har installerats så att fartyget kan ta sig fram i floden med passagerare ombord, något som SPM menar ska ge den verkliga känslan av fartyget när den byggdes 1944. Men frågan är om charmen gått förlorad när driften inte sker via de vackra paddelhjulen?