Tågbokning

Att köpa en biljett till de indiska tågen kan i början kännas svårt och än svårare kan det vara att välja klass.

De första gångerna du ska köpa tågbiljetter kan det vara svårt och mycket omständligt. För det första gäller det att ta reda på vilket tåg du ska åka, vilket kortnamn tåget har och dessutom välja vagnstyp och plats. Som om inte det räcker så gäller det att hitta rätt lucka och dessutom fylla i ett konstigt formulär. Men var inte orolig, nedan följer en liten guide som gör det hela enklare.

Nästan alla biljetter utom de ur TATKAL-kvotan och vissa expresståg börjar säljas 60 dagar före avresa. Tänk på att biljetterna kan sälja slut på några timmar eller dagar!

Boka tågbiljetter på tågstation i Indien

Tidigare var det här det enda sättet att boka tågbiljetter, men idag bokar fler och fler på Internet istället. Ibland är det dock mer praktiskt att boka på tågstationen och ibland finns det inte heller några alternativ. Ska du boka ur turistkvotan, FT Quota, så måste du besöka en tågstation. Ska du boka biljetter nära avgång släpps också biljetterna tidigare på stationen än online.

Trains at a Glance - Tågtidtabellen är resenärens bästa vän. I den hittar du egentligen all information du behöver. Kartor med alla tåglinjer utmärkta, tider över alla tåg i hela landet samt en hel del andra tips och fakta som är bra att ha. Börja med att köpa katalogen, den kostar bara runt 20 Rs.

Bokningsformulär - När du har hittat tåget du vill åka med i tågtidtabellen gäller det att fylla i en eller allra helst flera bokningsformulär. Dessa finns oftast i anknytning till stationsbyggnadens entré eller utställda centralt i byggnaden.
På dessa lappar ska du skriva tågnummer, namn på tåget, namn på station du ska resa från, namn på station du ska resa till, ditt namn och adress samt klass och plats (se nedan). Fyll i flera formulär med olika alternativ för när du väl är framme vid kassan går det inte att ändra det du redan fyllt i om tåget eller din önskade plats är full. Ladda ner bokningsformuläret som PDF

Bokningsluckan - När bokningsformulären är ifyllda så gäller det att hitta rätt kö. De flesta köer är ofta mycket långa, men kvinnor har rätt att gå före om stationen inte har speciella köer för just kvinnor. Speciella köer för turister, pensionärer och krigsveteraner brukar också finnas, men det är inte alltid säkert att dessa går snabbare.
Väl framme vid kassan lämnar du bara formulären och betalar biljettpriset om platser finns lediga.

Boka tåg Online

Att boka tåg online i Indien är inte helt okomplicerat. Krångliga regler om registering på irctc.co.in gör det onödigt krångligt. Har du gott om tid innan avresa kan det dock vara värt att registrera sig för att lättare i framtiden kunna köpa biljetter.

Indian Railway Catering and Tourism Corporation Limited - eller kortfattat IRCTC, är den indiska regeringens bokningssida för tåg i Indien. Du måste ha ett konto på irctc.co.in för att över huvud taget kunna boka tågbiljetter online. För att registrera dig bör du ha ett indiskt mobilnummer dit de olika koderna skickas vid registreringen. Saknar du indiskt abonnemang kan du ändå registrera dig genom att skicka e-post till care@irctc.co.in med pass- och visumkopia samt information om att du vill registrera dig för att köpa tågbiljetter online. Räkna sedan med att det tar minst 10 dagar innan ditt konto är aktiverat.

Indian Railways webbsida - har tider till alla tåg inklusive information om förseningar och var alla tåg befinner sig just nu på indianrail.gov.in

Hitta tågtider - Det finns mängder av sidor på internet med aktuella tågtider. Den bästa webbsidan med tågtider är erail.in

Boka tågbiljetten - För att enklast boka din tågbiljett (efter att ha skaffat konto hos IRCTC) besöker du Cleartrip.com där du enkelt kan välja start- och slutstation samt betala med kort. Tänk på att ditt kort måste vara verifierat av Visa eller Mastercard genom Verified by Visa eller Verified by Mastercard.

Boka tåg via agent

Har du problem med att boka tågbiljetten online enligt instruktionerna ovan? Då kan du få hjälp från annat håll. Det finns ett par resebyråer som kan hjälpa till med biljettbokningen, räkna dock med högre priser!

Indcen Resor - Indcen kan hjälpa till med att boka tågbiljetterna från Sverige. Det finns inget automatiskt system utan du måste begära offert.

Upplev Indien - Precis som med Indcen Resor har Upplev Indien inget automatiskt system för bokning av tågbiljetter då detta enbart är en extraservice som komplement till bokning av hotell och liknande. Upplev Indien tar en liten avgift för bokning av tågbiljetten.

Olika kvoter samt väntelista

Är ett tåg fullt finns det några olika varianter för att ändå lyckas komma med – om man har tur.

FT-Quouta – FT- eller turistkvotan är det smidigaste sättet för en utländsk turist att få plats på annars fulla tåg. I det här fallet måste du besöka en speciell utlänningslucka på tågstationen. De flesta stora stationer har en utlänningslucka i närheten av de vanliga biljettluckorna. I Delhi är den dock gömd en våning upp på New Delhi Railway station. Trappan till utlänningsdisken finner du på sidan mot Pahar Ganj och är skyltad med International Tourist Bureau. Öppettiderna är måndag till lördag 08:00-20:00 samt söndagar 08:00 till 14:00. OBS! Räkna med att flera ”hjälpsamma” personer kommer säga att kontoret är stängt och att de kan visa er till ett annat kontor där priserna är betydligt högre. Lita inte på någon, inte ens stationens egna vakter, att det är stängt utan gå alltid för att kolla med egna ögon. Dessa hjälpsamma personer är bara ute efter att sälja en resa med bil med god förtjänst.

TATKAL-kvota – Skulle även biljetterna ur turistkvotan vara slut finns det ännu en chans. Klockan 8:00 dagen innan avresa släpps ett antal biljetter ur en speciellt kvota på tågstationerna. Då gäller det att stå långt fram i kön för att vara säker på att få en biljett. De biljetter som finns kvar börjar säljas klockan 10:00 på Internet.

Väntelista – I värsta fall finns inga biljetter alls och då kan man chansa på att många andra avbokar sina biljetter  i sista stund. När du bokar biljetter på ett fullsatt tåg tillägnas du ett väntelistnummer, WLxx där xx är antalet personer före i kön. Ett lågt väntelistnummer långt före avresa ger stora möjligheter att komma med tåget medan ett högt nummer kort före avresa ger lägre chans.

RAC - Reservation Against Cancellation betyder halvgoda nyheter. Du kommer få en plats på tåget men det är inte säkert att det blir i den klass du bokat. Har du bokat flera biljetter är det inte säkert att alla platser hamnar i närheten av varandra.

Tågklasser i Indien

På indiska tåg finns det inte mindre än nio olika klasser samt varianter på dessa. Men det är inte säkert att alla klasser finns på ett och samma tåg. Vilka klasser som finns på just det tåg som du vill åka står angivet i "Trains at a glance" som alla Indienresenärer bör ha. Ombord på alla vagnar finns västerländsk- och indisk toalett (hål i golvet med plattor för fötterna).

Klasserna är som följer (varianter förekommer):

Liggvagnar

AC 1 (1A)

AC I Class (1A) - Detta är den exklusivaste klassen ombord på många tåg och finns som kupé för två eller fyra personer. Kupén som har AC är försedd med fönster som inte går att öppna samt en låsbar dörr ut mot gången. På dagarna fungerar den nedersta bädden som sittplats för två personer. På nätterna fälls en våningssäng ned från väggen. Under bordet, som finns i varje cupé, döljer sig också ett handfat i många fall.

Tänk på att alla vagnstyper med AC är väldigt kalla under den större delen av året, så ta med varm tröja. Under de kalla vintermånaderna i norra Indien erbjuder AC-vagnarna värme vilket är väldigt skönt då natt-temperaturen inte helt sällan sjunker ner mot fem grader.

1 class (FC) utan AC

I Class (FC) - Här ser det ut precis som i 1A med den skillnaden att AC saknas. Fönstren går att öppna och fläktarna i taket brukar vara mycket effektiva så är du inte extremt känslig för värme men ändå vill kunna låsa i kupén så är detta ett billigare alternativ.

AC Sleeper (2 tier eller 2A)

AC Sleeper (2 tier eller 2A) - Denna klass liknar AC 1 Class på så vis att AC finns och att två personer delar på det nedre sätet dagtid och att en extra bädd fälls ned från väggen under natten. Skillnaden är att det inte finns någon dörr ut mot gången. Vissa tåg har ett draperi som kan dras för på natten.
Det finns även två säten/sängar i gången.

AC Sleeper (3 tier eller AC 3)

AC Sleeper (3 tier eller 3A) - Skillnaden mellan 2A och 3A är att tre personer delar på sittplatsen på dagarna och att två extra bäddar fälls från väggen på natten. Här ligger alltså tre personer på höjden. Platserna i gången har dock bara två sitt- och liggplatser. Det finns också en vanlig variant av denna klass som har samma säng-konfiguration som SL nedan.

Layout över Sleeper class

II Class sleeper (SL) - är identisk med 3A bortsett från att AC saknas här. Frisk luft är dock ingen bristvara utan stora takfläktar samt de gallerförsedda fönstren gör sitt bästa för att omsätta luften i vagnen. Det är denna klass vi rekommenderar till de flesta backpackers. Vagnarna med AC blir oftast väldigt kalla på nätterna under de flesta månaderna på året och livet och atmosfären är inte heller lika livlig och trevlig som här i II Class sleeper.

Tänk på att dessa vagnar kan bli väldigt väldigt kalla under vintermånaderna i Indien. För långa nattresor under vintern rekommenderar vi att man reser AC-klass som då är uppvärmda.

Sittvagnar

AC Executive Chaircar (Shatabdi express) - Detta är de indiska tågens svar på flygets business class. Här sitter man i bekväma fåtöljer. Två fåtöljer på vardera sida om mittgången.
Inga sovmöjligheter finns i denna klass, men tågen går enbart över dagen.

AC Chair car (Shatabdi express) -  Detta är en lite billigare variant av vagnen ovan. Det som skiljer är att här finns tre fåtöljer på ena sidan mittgången och två på den andra. Fåtöljerna är alltså smalare och liknar mer flygets tourist class.

AC Chair car - Ser ut som klassen ovan men trafikerar andra sträckor. Förmånerna från de två övre klasserna kan också saknas.

II Class sitting - Detta är den verkliga budgetklassen på indiska tåg. Här delar tre personer (i bästa fall) på en träbänk. En träbänk på vardera sida om mittgången vilket gör att totalt sex personer sitter på bredd. I verkligheten är det dock oftast ändå trängre och bänken för tre kan ofta fyllas av fyra, fem eller sex personer. Vill du göra avkall på bekvämligheten för att spara pengar är detta klassen som gäller.

Platser

När du har valt tåg och klass gäller det att välja plats:

SUB - Side upper berth. Detta är den övre sängplatsen mot gången som du hittar i 2A, 3A och SL.
SLB - Side lower berth.  Detta är den nedre sängplatsen mot gången som du hittar i 2A, 3A och SL.
UB - Upper berth. Dvs. översta sängplatsen vare sig det gäller samtliga sovvagnar.
MB - Middle berth. Mellansängen som återfinns i 3A och SL.
LB - Lower berth. Nedersta bädden i samtliga sovvagnar.
W - Fönsterplats i sittvagnar.
A - Plats mot mittgången i sittvagnar.
M - Mittenplatsen i sittvagnar.

Avresan

När tåget kommer till stationen gäller det att hitta rätt vagn. Har du platsbiljett så är ditt namn uppsatt på utsidan av tågvagnen på några datautskrivna listor. Har du mycket packning eller svårt att hitta kan du be bärare om hjälp. Dessa personer känns igen på de röda uniformerna och de trasslar sig in på tågen snabbare än sin egna skugga med din packning på huvudet för några få rupier. Väl ombord på tåget är det bara att njuta av atmosfären, dofterna, maten och den underbara utsikten utanför.

Bra länkar inför tågresan

Om Indien.nu

Indien.nu grundades år 2000 som en ickekommersiell webbplats för spridande av information och resetips om Indien. Sajten drivs och utvecklas av Henric Carlsson som sedan 2007 bor i staden Udaipur, Rajasthan, Indien. Läs mer om Indien.nu här!

Kontakta oss

För frågor och synpunkter skicka ett mail till: Webmaster Vill du tipsa om arrangemang och evenemang i Sverige, maila: Ann-Sofie För fler kontaktdetaljer, se kontakta oss.

© 1999-2013 Indien.nu