Tjena!
JAg har börjat gå i tankarna om att köpa en hoj.
Befinner mig i tamilnadu.
Har inte en så hög budget så undrar vilka priser en kan förvänta sig...
sett några för 1,55 lakh men alldeles för dyrt för mig.
Någon som köpt nyligen o har tips ?
//
Vad ska du ha den till? Ta hem eller köra i Indien och sälja igen eller? Var ska du åka?
Trots att dom görs i Tamil Nadu så verkar det lättare att hitta RE i typ Delhi, Bangalore etc, där jag långhyrt flera ggr.
De e fint att åka hoj i Tamil Nadu och Kerala, fina vägar i båda stater.
__________________
tligen
Resa runt i södra Indien o kanske upp till Goa. O sen sälja den igen
Eller bättre o lång hyra under 1-2 månader kanske?
Det jobbiga med att köpa en hoj är nog när man ska sälja den, för köparen vet ju att säljaren vill åka hem och kan pressa priset. Och i Goa är det ganska vanligt att folk slutar sin resa så det brukar finnas rätt gott om hojar där. Har inte köpt och sålt själv utan hyrt, tex av: https://www.wickedride.com/ i Bangalore förra året just för en Tamil Nadu trip, tror vi hade hojarna 21 dar eller så. Mycket trevliga och lätta att ha att göra med, hojarna var i bra skick. Dom finns även på flera orter, tror du kan hämta och lämna på olika orter.
Ett annat bra ställe som vi hyrt av 2 ggr är https://www.tonybikecentre.com/ fast dom finns i Delhi Tony himself dvs Rajesh och hans fru Mala är supertrevliga, vi brukar hälsa på hos dom ibland och fika även när vi inte hyr hoj.
Det är ju inte jättebilligt att hyra nånstans iaf om man ska hojar som funkar bra.
Vet inte hur hoj van du är och om du har kört i Indien förut. Men räkna med att allt tar ganska lång tid, särskilt om man kör mindre vägar vilket i mitt tycke är roligast, och vill man ju köra upp lite i bergen som typ Kodaikanal mm. och Munnar, Tehkaddy etc på Kerala-sidan. Ibland kör man inte mer än 12-15 mil på en dag även om vissa dar kanske blir 35-30 men det brukar bli jobbigt då.. Så räkna med att det tar tid om du vill ha det bra.
Om du är i Tamilnadu så kolla med Wickedride i Bangalore vad dom har att erbjuda, dom har nog oxå hojar till salu.
__________________
tligen
Om jag hyr, har jag då någon fördel när hojen går sönder ?
Mvh / P.
Det jobbiga med att köpa en hoj är nog när man ska sälja den, för köparen vet ju att säljaren vill åka hem och kan pressa priset. Och i Goa är det ganska vanligt att folk slutar sin resa så det brukar finnas rätt gott om hojar där. Har inte köpt och sålt själv utan hyrt, tex av: https://www.wickedride.com/ i Bangalore förra året just för en Tamil Nadu trip, tror vi hade hojarna 21 dar eller så. Mycket trevliga och lätta att ha att göra med, hojarna var i bra skick. Dom finns även på flera orter, tror du kan hämta och lämna på olika orter.
Ett annat bra ställe som vi hyrt av 2 ggr är https://www.tonybikecentre.com/ fast dom finns i Delhi Tony himself dvs Rajesh och hans fru Mala är supertrevliga, vi brukar hälsa på hos dom ibland och fika även när vi inte hyr hoj.
Det är ju inte jättebilligt att hyra nånstans iaf om man ska hojar som funkar bra.
Vet inte hur hoj van du är och om du har kört i Indien förut. Men räkna med att allt tar ganska lång tid, särskilt om man kör mindre vägar vilket i mitt tycke är roligast, och vill man ju köra upp lite i bergen som typ Kodaikanal mm. och Munnar, Tehkaddy etc på Kerala-sidan. Ibland kör man inte mer än 12-15 mil på en dag även om vissa dar kanske blir 35-30 men det brukar bli jobbigt då.. Så räkna med att det tar tid om du vill ha det bra.
Om du är i Tamilnadu så kolla med Wickedride i Bangalore vad dom har att erbjuda, dom har nog oxå hojar till salu.
__________________
PLanerar vintern 2020.
Tack för svar!
Hittade en thunderbird 350 från 2013 för 95000 som jag funderar på o köpa...
Några tips på vad en bör kolla när en köper ?
O hur gör en med pappers arbetet ?
Funkar de o bara köpa den utan att skriva den på någon eller behöver jag hitta någon att skriva den på ?
Jag vet inte riktigt eftersom jag aldrig köpt men jag tror att egentligen kan man inte äga en hoj på riktigt i Indien. Det är oxå lite regler när det gäller att köra mellan olika stater. Vi har haft en stor bunt papper med oss när vi hyrt. Tex nåt miljö-certifikat och nåt försäkringspapper. På nåt sätt lyckas dom skriva över hojen på en, och sen förbinder sej dom att köpa tillbaka den. Så på nåt sätt kan man nog vara ägare. Grejen är att om man inte har allt iordning och man blir stoppad eller om det händer nåt så får man muta massa poliser etc. Du ska absolut ha riktigt hojkort + internationellt körkort när du kör!
Vi kör HD här hemma och ganska vana på att mecka och att göra saker själva. Och jag har bara kört Enfield i Indien, 4 o 5 växlat 350 o 500. Vet inte hur jag ska förmedla riktigt vad jag skulle kolla på. Bra bromsar är guld värt, samma när det gäller däck, å andra sidan är ju sånt lätt att fixa under resans gång. Provkör ordentiligt innan, en del växellådor blir slitna och då vill gärna växlarna hoppa ut.
Kopplingen är under all kritik och slirar gärna, slira aldrig på koppling när du krypkör utan kör på 1:an, går alldeles utmärkt. Annars sliter du ut den.Sen är det ibland en del oljeproblem men det märker man först efter ett tag...
Jag skulle välja en 500:a om man ska åka långt och med packning
__________________
tligen