Landvägen mellen Indien och KIna

10 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
jop
Offline
Erfaren användare
Erfaren
Blev medlem: 2008-10-13

Tja alla indienvänner, själv sitter jag i det svenska höstmörkret och drömmer mig bort till Indien. Då dök en praktisk fråga om transport landvägen från Indien över till Kina upp i huvudet.
Några snabba rutinsökningar på diverse sökmotorer gav mig inte tillräckligt matnyttig information, så istället provar jag att på vinst och förlust söka bland alla experter här inne.
Kan ni rekomendera några ruter över gränsen, eller något ställe att hitta informationen på?

Tack för svar och ha det gott! :)

matsism
matsisms bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-16

Du får inte åka från Indien till Kina över land med svenskt pass.
Gränsen mellan Nepal och den Kinesiska provinsen Tibet är bara öppen för gruppresor om du har svenskt pass. (Det går att ordna gruppresor med bara en deltagare men du måste återvända till Nepal med samma grupp enligt en på förhand uppgjort plan.)

Den väg som fungerar är Karakoram Highway eller شاہراہ قراقرم eller 中巴公路 från norra Pakistan till västra Kina. Det är en tuff resa du har framför dig på upp till 4693 meter.
Gränsen är öppen och du måste ha visum till Pakistan och Kina innan du lämnar Sverige.

jop
Offline
Erfaren användare
Erfaren
Blev medlem: 2008-10-13

Tack för att du tar dig tid!
Jag ser att du skriver Indien, och utgår från att du då menar hela Indien, men efter som jag har andra uppgifter från andra källor frågar jag ändå; Finns det ingen öppen passage uppe i nordöstprovinserna heller, Arunachal Pradesh t ex.?

henko
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-27

matsism skrev:
Gränsen är öppen och du måste ha visum till Pakistan och Kina innan du lämnar Sverige.
De flesta nationaliteter (inklusive svenskar) kan köpa pakistanskt visum "on arrival" vid landgränsen till Kina för $30.
jop skrev:
Finns det ingen öppen passage uppe i nordöstprovinserna heller, Arunachal Pradesh t ex.?
Den gränsen är bara öppen för indier.

jop
Offline
Erfaren användare
Erfaren
Blev medlem: 2008-10-13

Hur är det att åka över Burma då? Är gränsen öppen mellan Burma och Indien respektive mellan Burma och Kina? Eller vilken resväg föreslår ni Indienrävar? Jag kommer nämligen kombinera en längre Indienresa med några månader i Kina, och då restiden totalt är ca. 8 månader, känns det som att jag har tid att åka tåg, eller buss. Inte primärt av ekonomiska orsaker utan för att jag känner en sorts tjusning att ta mig fram sakta, så räknar med många, men korta etapper.

Är tacksam för de tips jag får :)

Ha det!

matsism
matsisms bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-16

jop skrev:
Är gränsen öppen mellan Burma och Indien respektive mellan Burma och Kina?

NEJ!
Mellan Burma och Thailand kan du färdas över land.

jop
Offline
Erfaren användare
Erfaren
Blev medlem: 2008-10-13

Så matsism!
Ponera att flyget ännu inte var uppfunnet och att du måste färdas mellan Indien och Kina. Hur skulle du gå till väga om du lägger tonvikten på en intressant och vacker väg?

matsism
matsisms bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-16

Jag har en gång i slutet av 1900-talet rest vänskapsvägen från Kathamndu till 拉萨市区 (Lhasa). Det är den häftigaste sträckan jag någonsin har rest. Tyvärr hade jag för kort semester varför jag fick flyga hem några dagar efter att jag kom fram till 拉萨市区.

Jag drömmer om att en dag få resa 中巴公路 (Karakoram Highway) från norra Pakistan till västra Kina. (Jag hade tänk att göra det i somras men av olika anledningar blev det tyvärr inte så och nästa sommar skall jag guida ett gäng kompisar i Indien som aldrig har varit i Asien tidigare så det kommer att bli tidigast sommaren 2011.)

På grund av det ondskefulla brittiska imperiets vidriga ambitioner att söndra och härska i regionen är säkerheten i sydvästra Kina och norra Indien väl tilltagen. England har som uttalad politisk ambition, sedan över 500 år, att splittra upp Kina på flera små svaga stater för att brittiska banker lättare skall kunna kontrollera även dem. Resande i den delen av Asien kräver ständigt nya tillstånd och timmar i olika militära kontroller. I juli 2009 blev vår Mahindra-bil stoppad när vi kom olagligt nära indiska armens terrorist-träningsanläggning där indiska armen utbildar terrorister för operationer i Kina. Terrorist-träningsanläggning heter ungefär fria Tibets befrielse-armes tränings-anläggning och ligger cirka två timmar med bil från Dehra Dun. När du kommer till Kina måste du besöka det mycket intressanta Anti-British Imperialism Museum i Gyantse.

Den väg jag verkligen skulle vilja resa är ungefär: Lahore -> Srinagar -> Kargil -> Leh -> Ngari -> Berget Kailash -> Xigaze -> Gyantse -> Lhasa -> Xining -> ... men den politiska verkligheten gör det nog omöjligt just våra år. I framtiden när muren mellan Indien och Pakistan har rasat och Kina och Indien har slutit fred (på riktigt) så ser jag fram emot att resa just den vägen.

vistet
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-17

jop skrev:

Jag ser att du skriver Indien, och utgår från att du då menar hela Indien, men efter som jag har andra uppgifter från andra källor frågar jag ändå; Finns det ingen öppen passage uppe i nordöstprovinserna heller, Arunachal Pradesh t ex.?

Arunachal Pradesh är det mest osannolika stället för en öppning av gränsen mellan Indien och Kina , Kina har senaste året alltmer aggressivt hävdat att Tawang är kinesiskt territorium. Man har bl.a.( förutom vapenskrammel vid gränsen ) försökt stoppa lån i Världsbanken till AP med motiveringen att det är kränkning av Kina.

I Sikkim har så har gränsen vid Nathu La ( http://korta.nu/nathu ) ... inte öppnats dom senaste åren , vad som har hänt är politiska symbolhandlingar : en mycket begränsad grupp köpmän har fått röra sig femton kilometer in på vardera sida av gränsen, inte längre. I år så expanderade hotellet vid gränsen till åtta rum...

I Ladakh så har lokala politiker agiterat ett antal år om förhandlingar för att öppna den gamla handels & pilgrimsrutten till Kailash (och Lhasa ) , utan att lyckas väcka något intresse från Delhi.

Den enda större (nåja ) gruppen indier som tar sig in landvägen är några hundra pilgrimer som bokstavligen lottas ut varje år att få ta sej in längre österut till Kailash.

För angrezis ( det är vi ) och 99 % av alla indier så är den enkla sanningen : inga öppna gränser mellan Indien och Kina sedan kriget -62.

Vill man dagdrömma så fattas det mindre än tio mil för att foga ihop den gamla militära försörjningsrutten The Stillwell Road : Assam -norra Burma - Kunming i Yunnan , för att sedan ta sig vidare till Tibet. Hindren är inte geografiska , utan politiska.

Tills vidare så har vi The Friendship Highway mellan काठमांडौ (Kathmandu ) och ལྷ་ས ( Lhasa ) , som nyligen har öppnat igen efter ett långt avbrott kring 60-års jubileet av folkrepublikens grundande i oktober. Gjorde den rutten 2005.

vistet
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-17

matsism skrev:
När du kommer till Kina måste du besöka det mycket intressanta Anti-British Imperialism Museum i Gyantse.

Dom flesta nöjer sig med att posera framför hoppa-skylten ,

vilket kan ge det förledande intrycket att kinesisk propaganda är amatörmässig. Museet , och kinesisk historieskrivning kring den brittiska invasionen 1904, är främst intressant genom vad den utelämnar : talet om "lokala patrioters" motstånd är en kringgående manöver runt det faktum att Kina med flera månaders offentlig förvarning inte ens hade möjlighet att få fram kinesiska befäl att möta den brittiska invasionen. Denna militära impotens fullbordades 1911 när amban , Kinas representant i Lhasa utvisades tillsammans med den avväpnade kinesiska garnisonen - via Arunachal Pradesh och Calcutta (!).

Ett intressant kuriosa om hur man från kinesisk sida lyckats sätta dagordningen , bl.a. med med hjälp av Xinhua ( mer än 10 000 anställda ) och China News Service , är beskrivningarna av Nathu La som en fortsättning av handelsbanden mellan Sikkim och Tibet genom detta pass , och länkat genom den brittiska invasionen via samma väg , bl.a. spridd till wikipedia-artikeln. Bra copy , som journalister säger , men fel i sak : både handelsleden och invasionsarmen gick via Jelep La , längre österut.

Det finns snömos i exiltibetansk historieskrivning också : det fanns t.ex. dödsstraff , men det avskaffades i lag under den 13:e Dalai Lama , långt innan Sverige ( som f.ö. har 100 års-jubileum nästa år för det sista utförda dödsstraffet ) . Den som finner nåt av det här intressant rekommenderas History As Propaganda: Tibetan Exiles versus the People's Republic of China av John Powers.

matsism skrev:

På grund av det ondskefulla brittiska imperiets vidriga ambitioner att söndra och härska i regionen är säkerheten i sydvästra Kina och norra Indien väl tilltagen.

En mera näraliggande orsak är väl kriget mellan Indien och Kina -62 , med reprisen i Sikkim -67. Ur indiskt perspektiv så är kinesisk politik just söndra och härska , genom t.ex. vägran att acceptera Sikkim som del av Indien fram till för två år sen , dom förnyade anspråken i Aruchal Pradesh och Assam , och nu senast genom att behandla indiska pass från Kashmir som .. halvgiltiga.

matsism skrev:
... indiska armens terrorist-träningsanläggning där indiska armen utbildar terrorister för operationer i Kina...fria Tibets befrielse-armes tränings-anläggning

Nick Carter möter Jan Myrdal ??? Det finns ett stort antal tibetaner i väpnad tjänst i Indien, men inga rent tibetanska förband . Dom flesta återfinns i Indo-Tibetan Border Police , som tjänstgör vid the Inner Line , längs med gränsen till Tibet/Kina. Sist så mötte jag dom som det yttre skalet kring Dalai Lamas dagar i Kaza. Antagligen så har väl några av dom avancerat till
"Svarta Katterna" , det indiska anti-terroristgrupen. Som varje annat land (jmf t.ex. med de svenska "särskilda bevakningsgruppen" eller vad det kallas i Afghanistan) så finns det specialförband som kan spränga fordon , broar, vara krypskyttar osv i Indien. Nån sorts arvtagare till Chushi Gangdruk , som man aldrig hör nämnas i Dharamsala , Manju eller på nätet ... tja.