Stockholm-Indien

18 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
arneanka
Offline
Nybörjare
Nybörjare
Blev medlem: 2009-09-04

Tjena
Är det någon som har erfarenhet av att bila gamla sidenleden? Tänkte försöka ta Turkiet, Iran, Pakistan, Indien med bil.
mvh
Martin

matsism
matsisms bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-16

Jag har vid två tillfällen åkt landvägen via Turkiet, Iran och Pakistan. Jag har åkt buss, tåg, lastbil och inte med egen bil.

tarazad
Offline
Veteran
Veteran
Blev medlem: 2011-04-17

Har du ?
Åkt den vägen,Mats ?!
Jag vill också !
Ngt speciellt man bör tänka på ?

Funderar på att åka i januari....hm...
Mn , oj så många frågor !

matsism
matsisms bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-16

Jag har åkt från Turkiet, via Iran och Pakistan till Indien två gånger och en gång från Indien via Pakistan till Iran.
Gör det! Det är en intressant väg med massor att göra, möta och titta på längs vägen.

Att tänka på:
VISA- och MasterCard-kort funkar inte i bankomaterna i Iran. Ta med EURO i kontanter.
Du behöver visum till Iran, Pakistan och Indien och det tar sin tid att ordna och regler att studera och datum att hålla reda på.

Det finns två gränsstationer mellan Turkiet och Iran som är öppna för svenskar.
Det finns en gränsstation mellan Iran och Pakistan som är öppen för svenskar.
Det finns en gränsstation mellan Pakistan och Indien som är öppen för svenskar.

Vad har du för "oj så många frågor" ?

tarazad
Offline
Veteran
Veteran
Blev medlem: 2011-04-17

Hej !

Tack för ditt svar !
Nu fler frågor :

1. Hur lång tid tar det ungefär ?Jo, du förstår...man stannar någon dag här och där.
2. Hur var Pakistan ?
3. Att resa ensam just den sträckan- som kvinna - vad tror du ?
5. "Krånglig " resa eller vad skulle du säga ?

Superintressant resa- det har jag förstått dock !!!

matsism
matsisms bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-16

tarazad skrev:
Hur lång tid tar det ungefär ?Jo, du förstår...man stannar någon dag här och där.

Hur lång tid bestämmer du själv. Du får högst 30 dagars visum till Iran och 30 dagar till Pakistan så det begränsar en hel del.
Jag skulle inte besöka Iran kortare tid än 14 dagar och Pakistan kräver minst 10 dagar men gärna betydligt mer. Hur lång tid har du på dig?

tarazad skrev:
Hur var Pakistan ?

Pakistan påminner mycket om Indien. Gästfriheten är enorm. Pakistan har mycket intressanta stamområden.

tarazad skrev:
Att resa ensam just den sträckan- som kvinna - vad tror du ?

Så länge som du klär och uppför dig dig enligt rådande kulturmönster går det hur bra som helst. Iran har mycket tydliga klädkoder att rätta sig efter.

tarazad skrev:
"Krånglig" resa eller vad skulle du säga ?

Inte så farligt som det verkar men det är krångligare än att åka på charter till Turkiet eller Goa. Visum måste ordnas men det har du ju gjort förut. Det finns bra och regelbundna transporter till mycket låg kostnad överallt. Långfärds-bussarna i Iran är av märket Volvo och känns väldigt bekanta. Hotell och restauranger råder det ingen brist på. Vad skulle kunna vara krångligt egentligen? Turkar i östra Turkiet pratar ofta tyska. Iranier är i allmänhet mycket välutbildade och talar ofta flera europeiska språk och ibland t.o.m. svenska. Pakistanier talar Engelska på samma sätt som i Indien.

tarazad skrev:
Superintressant resa- det har jag förstått dock !!!

JA!

tarazad
Offline
Veteran
Veteran
Blev medlem: 2011-04-17

Jag har lång tid på mig :D , ca 7-8 månader, så bestämmer jag mig för att åka buss/tåg till Indien,
lär jag stanna några veckor både i Iran o i Pakistan- efter att ha läst ditt svar :D !

Mats,hur gjorde du med biljetten hem sedan ?Från Indien ?
Hittade du en biljett fr Asien hem till Sverige -till ett bra pris ?Oneway-ticket ?
Vilken sökmotor ?Måste man boka långt i förväg ? 1-2 månader ?
Detta är mitt stösta bekymmer just nu...att jag inte skulle kunna komma hem,hahah

Vilken sökmotor använder ni som letar efter t o r - biljetter till Asien ?

matsism
matsisms bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-16

tarazad skrev:
Jag har lång tid på mig :D , ca 7-8 månader, så bestämmer jag mig för att åka buss/tåg till Indien,
lär jag stanna några veckor både i Iran o i Pakistan- efter att ha läst ditt svar :D !

Jag vill också ut och resa 7-8 månader. *sjuk av avund*
tarazad skrev:
Mats,hur gjorde du med biljetten hem sedan ?Från Indien ?

Jag brukar handla biljetter på Travellink och Make My Trip.
Enkel biljett från Delhi till Stockholm brukar kosta cirka 3000 kronor om du bokar några månader innan, t.ex.:

tarazad
Offline
Veteran
Veteran
Blev medlem: 2011-04-17

Tack,Mats 1

Vad tror du om att resa den vägen i januari ?
Tänker på temperaturer, vädret just då.
Vilken årstid åkte du ?

matsism
matsisms bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-16

tarazad skrev:
Vilken årstid åkte du ?

Jag har möjlighet att vara ledig från mitten av juni till slutet av augusti varför jag har gjort bl.a. den resan på sommaren. Det har varit väldigt varmt men jag gillar värme. I januari är det nog mer behagligt. Quetta i västra Pakistan har extrem vinter då men det är inga problem för nån från Sverige som är van med lite snö och kyla.

henko
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-27

Lite mera info...

arneanka skrev:
bila gamla sidenleden? Tänkte försöka ta Turkiet, Iran, Pakistan, Indien med bil.

Det är inte sidenleden du beskriver (kalikå och svartpeppar-leden kanske), sidenleden går mycket mera norrut. Varenda historisk handelsled mellan asien och europa kallas numera slarvigt for "sidenleden" av folk inom resenäringen...

I år har denna rutt till Indien varit hopplös. Gränsen mellan Iran och Pakistan har stängts i långa perioder p g a diverse problem mellan länderna.

matsism skrev:
Quetta i västra Pakistan har extrem vinter

Inte sant. Quetta har hyffsat behagligt klimat året runt. Turkiet är mycket värrre.

tarazad skrev:
Vad tror du om att resa den vägen i januari ?
Det enda problemet är östra Turkiet/norra Iran. Ordentligt med kyla och mycket snö i Januari. Men vägarna är mycket bra, så har man varma kläder så...

matsism skrev:
Du får högst 30 dagars visum till Iran och 30 dagar till Pakistan så det begränsar en hel del.
Det är inga problem att förlänga sina visum i Iran och Pakistan upp till sex månader. För svenska medborgare kostar detta inte ett öre numera.

matsism skrev:
Pakistan har mycket intressanta stamområden.
ha, ha Mats. Stamområdena är helt off limits just nu, inte ens "Guantanamosvensken" lyckades muta sig in där. Det är fullt möjligt att resa i tuffa områden som Swat, Indus Kohistan etc men inte i FATA. Även om man inte besöker FATA så är Pakistan ett helt fantastiskt land att resa i, gillar det kanske t o m bättre än Indien :oops: mycket mindre "hassle" och man slipper jobbiga "livstilsturister"...

Tänk också på att det inte går att som svensk medborgare ansöka om pakistanskt visum i Turkiet eller Iran, bäst att göra detta i Stockholm.

En sak till...för att kunna köpa bensin/diesel i Iran måste man numera ha ransoneringskort, for utlänningar är bensinen 100% "dyrare" dvs ca 2kr litern.

arneanka
Offline
Nybörjare
Nybörjare
Blev medlem: 2009-09-04

Tjena,
Förlåt så hemskt mycket att jag inte benämde resrutten korrekt. Förstår att det är av stor betydelse.

Ok, över till det väsentliga. Hur är vägarna? Behövs ex 4WD? Går det att sälja bilen? Stämplar de in bilen i passet? Går det att muta sig genom tullar etc om man inte har carnet etc? Vilka bilar är populära? Ex Mercedes 190, Mazda etc. Va kan man tänkas få för en bil som köps i Sverige eller Tyskland för 10tkr. Hur korrupt är det med poliser etc? Kan man muta med ex porrtidning, te, pennor eller krävs det EUR? Hur ofta har de checkpoints? Hur utbyggt är nätverket med bensinstationer och finns det soppa i pumparna?

Har erfarenheter från att köra ner bilar från Sverige till Afrika söder om Sahara etc. En väg som beskrivs eller märks ut som bra kan regna bort omgående. Samt att ovan stälda frågor brukar vara väsentliga.

mvh
Arneanka

henko
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-27

arneanka skrev:
Förlåt så hemskt mycket att jag inte benämde resrutten korrekt. Förstår att det är av stor betydelse
Inga problem (insert storsint-smiley)
arneanka skrev:
Hur är vägarna
osteuropa: bra -> usla
Turkiet: bra
Iran: bra (men mycket intensiv trafik i storre stader)
Pakistan: usla -> hyffsade
arneanka skrev:
Behövs ex 4WD
na, men dom flesta turister anvander det anda
arneanka skrev:
Går det att sälja bilen?
nej, du maste ta hem bilen igen.
arneanka skrev:
Vilka bilar är populära? Ex Mercedes 190, Mazda
i turkiet kor folk typ samma bilar som i sverige, i iran kor folk mest franskt, i pakistan kor folk mest toyota hilux ("the pathan pony").
arneanka skrev:
Stämplar de in bilen i passet?
ja
arneanka skrev:
Går det att muta sig genom tullar etc om man inte har carnet etc?
varfor inte skaffa en carnet istallet?
arneanka skrev:
Va kan man tänkas få för en bil som köps i Sverige eller Tyskland för 10tkr
du kan inte salja din bil lagligt, du kan inte heller skrota eller overge bilen
arneanka skrev:
Hur korrupt är det med poliser etc? Kan man muta med ex porrtidning
vissa poliser ar sakert koruppta, dom flesta ar det inte, men att forsoka muta med porrtidningar ar extremt dumt! Om dom hittar porrisar i bilen sa rakna med att bli utslangd ur iran. +vem laser porrtidningar 2009 nar det finns internet?
henko skrev:
Hur ofta har de checkpoints?
ostra turkiet: ofta, ostra iran: ofta, pakistan: ofta. Dessa checkpoints ar till for din sakerhet och inte for att tjana pengar eller fixa porrtidningar.
arneanka skrev:
Hur utbyggt är nätverket med bensinstationer och finns det soppa i pumparna?
osteuropa och turkiet: samma som sverige, iran: ibland langa obebygda vagstrackor, koar vid pumparna (pga ransoneringen), pakistan: samma som iran, men ingen ransonering. Manga klagar pa att bensinkvaliten ar dalig i iran och pakistan.
arneanka skrev:
En väg som beskrivs eller märks ut som bra kan regna bort omgående
det hander ibland i sverige ocksa. I turkiet och iran ar alla storre vagar asfalterade och breda. I vastra pakistan ar det ibland problem med sanddyner.
arneanka skrev:
Har erfarenheter från att köra ner bilar från Sverige till Afrika söder om Sahara etc
da ska du nog klara dig bra
Lycka till!

arneanka
Offline
Nybörjare
Nybörjare
Blev medlem: 2009-09-04

Carnet: Inte aktuellt då det kan gå på upp till 50tkr.

Porrtidningar 2009: Trotts internet så är det otroligt populärt bland poliser/militärer på diverse checkpoints runt om i Afrika. Ex Mauretanien som är väldigt religöst är de helt galna i porrtidningar (även gayporr). Visst checkpoints i Afrika brukar vara för allas säkerhet men de gillar på "preseneter" så fort de ser en viting.

Jordbävningar händer också i Sverige. Dock inte så vanligt. Regnperioder etc kan vara lite mer intensiva i andra delar av världen.

Puss o kram

henko
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-27

arneanka skrev:
Carnet: Inte aktuellt då det kan gå på upp till 50tkr.

8O är det det lägsta försäkringsvärdet på en bil? Utan carnet är det omöjligt att åka den vägen.

arneanka
Offline
Nybörjare
Nybörjare
Blev medlem: 2009-09-04

Priser på Carnet kan vara lite olika. Allt mellan 50-100tkr. Kollade första gången för en Opel Kadett från 89 eller om den var från 86 som jag skulle köra ner till Senegal. Motormännen skulle då ha 50tkr vilket är 7 års sedan. Vet inte riktigt hur det beräknas men vissa länder ex Egypten sätter det efter nyprisvärdet. Efter det har jag inte orkat bry mig ens kolla va dom ska ha. Alltså om du kör en bil från 86 som kostade då 200tkr men idag är värd skrotningspremien blir det lite skevt att sätta av 200tkr till motormännen. En del länder i Afrika har ex att man inte får ta in bilar äldre än 5år eller 10 000mil. Enligt alla officiella källor får man inte sälja bilarna etc i länderna men väl på platts brukar det gå att lösa ganska enkelt.

Jag har inte 50-200 löst att sätta in hos motormännen. Jag brukar därför köra en fuling och muta mig igenom gränser etc. Kan tyckas moraliskt fel men bilar är en bristvara i många länder samt att det är bättre att de rullar en att de skrotas i Sverige. Nu kanske läget är annorlunda söder om Sahara. Om du hårddrar det så är det karavaner med rishögar som körs ner via atlantrutten samt Algeriet-Mali rutten. Har inte riktigt kolla på Sudan rutten så den kan jag inte uttala mig om, men enligt folk jag stött på är det samma visa.

När de stämplar in bil/motrocykel i passet går det ibland att få den utskriven också men självklart vill de ha cash. Sist hade jag inte tid att fixa med alla papper så då fick passet försvinna o sen flyga hem på ett provisoriskt pass. Lokala NGO arbetare brukar även kunna få bilar diplomatreggad etc så att du får ut den ur papprena.

Med tarmac-roads menar du att de är autobahn kvalitet eller är det som svenska norrlandsvägar då det är enkelfil åt båda hållen med frasiga kanter?

Moltas
Offline
Småpratare
Småpratare
Blev medlem: 2011-09-30

Den här resan kanske ni läst om? Om inte har ni många sköna stunder framför er.
Nu är/blir dom inga Indien älskare men de upplever å andra sidan sånt som de allra flesta inte råkar ut för.
http://www.dreamtrip.se/dreamtrip/

//Tommy

2BUS
Offline
Orakel
Orakel
Blev medlem: 2011-05-02

Mycket intressant läsning, tack!