Tåg Agra-Mumbai, vad är smidigast?

16 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
eminec
eminecs bild
Offline
Erfaren användare
Erfaren
Blev medlem: 2011-10-18

Om jag vill ta mig från Agra till Mumbai någon gång den 1-4 januari 2012, vad är då lättast? Hittar endast ett tåg som går från Agra direkt till Mumbai så det är inte mycket valmöjligheter (Punjab Mail från Agra Cantt till Mumbai CST). Är det enklare att åka till en annan stad och byta där? Isåfall, vilken?
Och vet någon hur stor chans det är att komma med ett tåg om man bokar ett som har en waitlist under 10 personer?

matsism
matsisms bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-16

Det finns många stationer i Mumbai. Letar du bara efter tåg till Mumbai CST [CSTM]? Leta även efter tåg till Bandra [BDTS], Lokmanya Tilak [LTT], Panvel [PNVL], Dadar [DR] och Mumbai Central [BCT] så har du fler tåg att välja mellan.

Från Agra går det tåg från Agra City [AGA], Agra Cantt. [AGC] och Agra Fort [AF]. 

Stationer i närheten av Agra är bl.a. Tundla [TDL], Firozabad [FZD] och Mathura [MTJ].

_

Det bästa tåget från Agra Cantt. [AGC] till Mumbai Central [BCT] är 12618 MNGLA LKSDP EXPRESS.

Undvik 12138 PUNJAB MAIL då det tåget är ökänt för sina förseningar.
MAIL-tåg har lägre prioritet än EXPRESS-tåg och 12138 PUNJAB MAIL börjar sin resa för långt bort från Agra. 

Har du bråttom kan du ta tåget 12954 AG KRANTI RAJDHANI EXPRESS från Mathura [MTJ] till Mumbai Central [BCT]. 
(Tar du tåget från Mathura bör du även besöka många av alla tiotusentals Krishna-tempel i Mathura och Vrindavan.)

_

Om du kommer med med vänteliste-plats tio [WL10] beror på vilken klass och vilket tåg. 
Välj hellre ett annat tåg utan väntelista. 

__________________

… Är i Singapura. 

Skype: matsism
Mail: mats@matsism.in
Internet: www.matsism.in
Facebook: matsism
Instagram: matsism

eminec
eminecs bild
Offline
Erfaren användare
Erfaren
Blev medlem: 2011-10-18

matsism skrev:

Det finns många stationer i Mumbai. Letar du bara efter tåg till Mumbai CST [CSTM]? Leta även efter tåg till Bandra [BDTS], Lokmanya Tilak [LTT], Panvel [PNVL], Dadar [DR] och Mumbai Central [BCT] så har du fler tåg att välja mellan.

Från Agra går det tåg från Agra City [AGA], Agra Cantt. [AGC] och Agra Fort [AF]. 

Stationer i närheten av Agra är bl.a. Tundla [TDL], Firozabad [FZD] och Mathura [MTJ].

TACK! Jag anade att det måste finnas fler ställen att anlända till (jag skrev endast in Mumbai på cleartrip och fick då bara upp Mumbai CST i resultat). Om vi planerar att bo i Colaba och anländer till någon av Mumbais alla stationer du nämner, är det lätt att ta taxi/tunnelbana/annat färdmedel för att komma till rätt stadsdel? Jag har inte så bra koll på hur stora avstånden är.
Samma fråga gällande att åka från Agra, tar man taxi eller lokalbuss/tåg för att ta sig till de andra stationerna?

matsism skrev:

Det bästa tåget från Agra Cantt. [AGC] till Mumbai Central [BCT] är 12618 MNGLA LKSDP EXPRESS.

Undvik 12138 PUNJAB MAIL då det tåget är ökänt för sina förseningar.
MAIL-tåg har lägre prioritet än EXPRESS-tåg och 12138 PUNJAB MAIL börjar sin resa för långt bort från Agra. 

Har du bråttom kan du ta tåget 12954 AG KRANTI RAJDHANI EXPRESS från Mathura [MTJ] till Mumbai Central [BCT]. 
(Tar du tåget från Mathura bör du även besöka många av alla tiotusentals Krishna-tempel i Mathura och Vrindavan.)

Ska titta på tåg från Mathura. Tempel låter spännande, det är ju kul att klämma in lite turistande när man ändå ska vänta på tåg Smile

matsism skrev:

Om du kommer med med vänteliste-plats tio [WL10] beror på vilken klass och vilket tåg. 
Välj hellre ett annat tåg utan väntelista. 

Om man nu skulle boka ett tåg med waitinglist, hur vet man om man kommer med eller inte? Får man information via cleartrip eller måste man befinna sig på stationen innan avgång för att veta säkert?

Tusen tack för dina svar! Laughing out loud

tommypeters
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-07-01

Du får reda på det i förväg, men är det på ett tåg som har få sådana platser i den klassen så är det liten chans när ni ska åka direkt efter nyår.

Om ni kommer till Mumbai dagtid så är det bäst att komma så nära Colaba som det går med lokaltåg, trots att Mumbai har lägsta procenttalet bilar/invånare av Indiens storstäder så är gatorna ofta ett enda kaos. Taxi kan ta några timmar till Colaba, lokaltågen mycket snabbare. Sista biten går det dock inga tåg.

matsism
matsisms bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-16

eminec skrev:
Om vi planerar att bo i Colaba och anländer till någon av Mumbais alla stationer du nämner, är det lätt att ta taxi/tunnelbana/annat färdmedel för att komma till rätt stadsdel? Jag har inte så bra koll på hur stora avstånden är.

Det är enkelt och hyfsat billigt att ta taxi. Landar du i Panvel bör du ta lokaltåget till Mumbai CST. Taxi från Panvel kan ta två till tre timmar men lokaltåget gör resan på en timme och sjutton minuter. 

eminec skrev:
Samma fråga gällande att åka från Agra, tar man taxi eller lokalbuss/tåg för att ta sig till de andra stationerna?

Tag taxi eller lokalbuss. Till Mathura och Tundla går det även lokaltåg. 

eminec skrev:
Ska titta på tåg från Mathura. Tempel låter spännande, det är ju kul att klämma in lite turistande när man ändå ska vänta på tåg :)

Mathura och Vrindavan är mycket intressant. Om du har läst Bhagavad-Gita kommer du att känna igen alla platser som är förknippade med Krishnas födelse och barndom. Intill ligger Vrindavan där Krishna förförde de 125 mjölkerskorna (Gopi). Det finns tiotusentals tempel i Mathura. Besök dem alla. 

eminec skrev:
Om man nu skulle boka ett tåg med waitinglist, hur vet man om man kommer med eller inte? Får man information via cleartrip eller måste man befinna sig på stationen innan avgång för att veta säkert?

Indormation om din bokning ser du HÄR. Skriv in ditt PNR-nummer och du ser din status och eventuellt vagn- och plats-nummer. Ofta tilldelas väntliste-platserna några timmar innan tåget lämnar sin första station. 

De flesta tåg har en 2A-klass vagn med 48 platser. Att ha plats tio på väntelistan i 2A-klass är därför hopplöst. 
De flesta tåg har 10-20 SLEEPER-klass vagnar. Att ha plats tio på väntelistan i SLEEPER-klass brukar oftast fungera. 

__________________

… Är i Singapura. 

Skype: matsism
Mail: mats@matsism.in
Internet: www.matsism.in
Facebook: matsism
Instagram: matsism

eminec
eminecs bild
Offline
Erfaren användare
Erfaren
Blev medlem: 2011-10-18

tommypeters skrev:

Du får reda på det i förväg, men är det på ett tåg som har få sådana platser i den klassen så är det liten chans när ni ska åka direkt efter nyår.

Om ni kommer till Mumbai dagtid så är det bäst att komma så nära Colaba som det går med lokaltåg, trots att Mumbai har lägsta procenttalet bilar/invånare av Indiens storstäder så är gatorna ofta ett enda kaos. Taxi kan ta några timmar till Colaba, lokaltågen mycket snabbare. Sista biten går det dock inga tåg.

Okej, en risk att boka sådana tåg alltså. Det är bara det att det är lite panik nu för att det är waitlist på alla tåg vi vill ta. De enda som är lediga är 25 timmar eller mer i SLEEPER och jag har ingen aning om hur obekvämt det blir... Eftersom att jag aldrig varit i Indien förut eller åkt tåg där känns det bäst att mjukstarta med AC2 eller AC3 då jag nästan bara fått höra dåliga saker om SLEEPERklassen (när det handlar om så många timmar) Wink

matsism
matsisms bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-16

Det går bra att resa med SLEEPER-klass. Det är mjuka stoppade sängar så det går bra att sova. Självklart är 3A- eller 2A-klass med iskall luftkonditionering, rena lakan och välbeställda medpassagerare att föredra. 

Finns det inga platser på något tåg som helt saknar SLEEPER-klass-vagnar? Saknar tåget SLEEPER-klass brukar de finnas massor av 3A-klass-vagnar. Jag tipsade ovan om 12954 AG KRANTI RAJDHANI EXPRESS från Mathura [MTJ] till Mumbai Central [BCT]. Det tåget har ungefär femton 3A-klass-, tre 2A-klass- och en 1A-klass-vagnar. Med väntelisteplats i 3A-klass under WL10 kommer du ganska säkert med ett sådant tåg. 

Jag har flera gånger garderat mig med att både köpa väntelistplatser i 2A- eller 3A-klass och reserverade platser i SLEEPER-klass. 

_

Som du vet kan du även handla foregin tourist quota-biljetter på International Tourist Bureau i New Delhi. 

2A-klass:

FOTO: Mats Larsson

__________________

… Är i Singapura. 

Skype: matsism
Mail: mats@matsism.in
Internet: www.matsism.in
Facebook: matsism
Instagram: matsism

eminec
eminecs bild
Offline
Erfaren användare
Erfaren
Blev medlem: 2011-10-18

matsism skrev:

Det går bra att resa med SLEEPER-klass. Det är mjuka stoppade sängar så det går bra att sova. Självklart är 3A- eller 2A-klass med iskall luftkonditionering, rena lakan och välbeställda medpassagerare att föredra. 

Så det  är alltså ingen större skillnad förutom att det är utan AC och lakan? Är det trevåningssängar i SLEEPER?
Kanske kan boka någon sådan bara för säkerhets skull. Vill så hemskt gärna vara i Mumbai innan den 4 då jag har en indisk vän som är där till den tionde. Vore superkul om man kunde hinna träffas.

matsism skrev:

Finns det inga platser på något tåg som helt saknar SLEEPER-klass-vagnar? Saknar tåget SLEEPER-klass brukar de finnas massor av 3A-klass-vagnar. Jag tipsade ovan om 12954 AG KRANTI RAJDHANI EXPRESS från Mathura [MTJ] till Mumbai Central [BCT]. Det tåget har ungefär femton 3A-klass-, tre 2A-klass- och en 1A-klass-vagnar. Med väntelisteplats i 3A-klass under WL10 kommer du ganska säkert med ett sådant tåg. 

Jag har flera gånger garderat mig med att både köpa väntelistplatser i 2A- eller 3A-klass och reserverade platser i SLEEPER-klass.

När jag tittar tåg runt den 2-4 januari från alla möjliga stationer runt Agra (mest från Mathura) är alla Expresståg på waitlist. Både AC1, AC2 och AC3. Det finns några enstaka tåg som tar över 25 timmar som har en eller två platser kvar i AC3, men anledningen till att jag tvekar att boka dem är antingen för att de inte är Expresståg, eller för att det tar så otroligt många timmar med massor av stopp (t ex Dehradun Express från Mathura till Bandra med 62 stop på 26 timmar).
12954 AG KRANTI RAJDHANI EXPRESS har en waitlist på både AC2 och AC3, och när jag desperat kollade första klass (trots att det är lite dyrare än jag tänkt mig) så står det bara "General: Closed". Vet ej vad detta betyder. Annars hade det varit helt underbart att ta detta tåg då det går så fort.

Det finns också tåg som är markerade med gult, RAC, som jag inte har en aning om vad det innebär. Har du någon bra förklaring?
 

 

 

matsism
matsisms bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-16

eminec skrev:
Så det  är alltså ingen större skillnad förutom att det är utan AC och lakan? Är det trevåningssängar i SLEEPER? Kanske kan boka någon sådan bara för säkerhets skull. Vill så hemskt gärna vara i Mumbai innan den 4 då jag har en indisk vän som är där till den tionde. Vore superkul om man kunde hinna träffas.

Skillnaden mellan 3A-klass och SLEEPER-klass är att 3A-klass har fönster, luftkonditionering, rena lakan, kudde, filt och engelsk-språkiga medpassagerare. SLEEPER-klass har vindhål, fläktar och man får hålla med egna lakan. 3A-klass är att föredra främst för att det går att sova när det är svalt och man slipper svängningar i temperatur och luftfuktighet och alla dofter från utanför. 

eminec skrev:
När jag tittar tåg runt den 2-4 januari från alla möjliga stationer runt Agra (mest från Mathura) är alla Expresståg på waitlist. Både AC1, AC2 och AC3. Det finns några enstaka tåg som tar över 25 timmar som har en eller två platser kvar i AC3, men anledningen till att jag tvekar att boka dem är antingen för att de inte är Expresståg, eller för att det tar så otroligt många timmar med massor av stopp (t ex Dehradun Express från Mathura till Bandra med 62 stop på 26 timmar).

Alla indier är lediga omkring nyår och biljetterna går åt snabbt. Boka vad du kommer över och avboka senare om du hittar något bättre. Boka 3A-klass på Dehra Dun Express om det finns platser kvar. Jag skulle nog hellre resa 26 timmar i 3A-klass än 16 timmar i SLEEPER-klass. Det är enkelt att avboka de biljetter du har handlat från Cleartrip.com/trains

I Delhi kan du besöka International Tourist Bureau och försöka boka ett bättre tåg. Tänk på att inte visa dina biljetter från Cleartrip.com/trains om du vill ha hjälp av International Tourist Bureau. 

eminec skrev:
12954 AG KRANTI RAJDHANI EXPRESS har en waitlist på både AC2 och AC3, och när jag desperat kollade första klass (trots att det är lite dyrare än jag tänkt mig) så står det bara "General: Closed". Vet ej vad detta betyder. Annars hade det varit helt underbart att ta detta tåg då det går så fort.

1A-klass betyder inte första klass. General: Closed betyder att den generlla kvoten är full och att de är så många väntliste-platser sålda att det omöjligt går att sälja fler. Det är arton 1A-klass-platser i hela tåget. Troligtvis har de sålt alla 18 platserna och dessutom 18-36 väntlisteplatser. 

eminec skrev:
Det finns också tåg som är markerade med gult, RAC, som jag inte har en aning om vad det innebär. Har du någon bra förklaring? 

RAC = Reservation Against Cancellation. Det finns plats men platsnumret meddelas innan du skall kliva ombord. Är ni flera som reser får ni inte platserna intill varandra om du köper RAC-biljetter. 
_

 

Ett annat sätt att få fler chanser till biljetter är att dela upp resan i flera delar. 

Tag tåg 12002 BHOPAL SHATABDI EXPRESS från Agra Cantt. [AGC] till Bhopal [BPL].
Från Bhopal [BPL] går det ytterliggare tåg till dessa stationer i Mumbai: Kalyan [KYN], Lokomanya Tilak [LTT], Dadar [DR] och Mumbai CST [CSTM].

eller

Tag lokaltåg 59814 AGRA FORT KOTA PASSENGER från Agra Fort [AF] till Kota [KOTA].
Från Kota [KOTA] går det ytterliggare tåg till dessa stationer i Mumbai: Kalyan [KYN], Panvel [PNVL], Dadar [DR], Bandra [BDTS], Borivali [BVI] och Mumbai Central [BCT].
_

SLEEPER-klass:

FOTO: Mats Larsson

__________________

… Är i Singapura. 

Skype: matsism
Mail: mats@matsism.in
Internet: www.matsism.in
Facebook: matsism
Instagram: matsism

eminec
eminecs bild
Offline
Erfaren användare
Erfaren
Blev medlem: 2011-10-18

matsism skrev:

Alla indier är lediga omkring nyår och biljetterna går åt snabbt. Boka vad du kommer över och avboka senare om du hittar något bättre.

Jag hade ingen aning om detta förrän jag läste i forumet. Vilken tur att jag gjorde det! Annars hade jag stått där i Indien helt handfallen när alla tåg är fulla... När jag reste i Sydostasien var det nämligen bara att dyka upp samma dag man ville åka och så kom man med. Dumt av mig att anta att det skulle vara samma i Indien när de har någon miljard människor som bor där... Wink

 

matsism skrev:

Ett annat sätt att få fler chanser till biljetter är att dela upp resan i flera delar. 

Tag tåg 12002 BHOPAL SHATABDI EXPRESS från Agra Cantt. [AGC] till Bhopal [BPL].
Från Bhopal [BPL] går det ytterliggare tåg till dessa stationer i Mumbai: Kalyan [KYN], Lokomanya Tilak [LTT], Dadar [DR] och Mumbai CST [CSTM].

eller

Tag lokaltåg 59814 AGRA FORT KOTA PASSENGER från Agra Fort [AF] till Kota [KOTA].
Från Kota [KOTA] går det ytterliggare tåg till dessa stationer i Mumbai: Kalyan [KYN], Panvel [PNVL], Dadar [DR], Bandra [BDTS], Borivali [BVI] och Mumbai Central [BCT].

Nu gick det lättare! Det var fortfarande lång waitlist på i stort sett alla tåg, men jag lyckades knipa två AC3 biljetter på Mumbai Rajdhani från Kota till Mumbai Central (BCT) den 3 januari. Vilken lättnad! Ska se om jag hittar fler alternativ. Annars kan jag alltid kolla turistkvoten i Delhi också.

Hur lång tid tar lokaltåget till Kota? Bokar man biljetter i förväg även till det tåget?

Tusen tack för din hjälp! Laughing out loud Har gått och oroat mig för detta i flera dagar. Nu känns det lite bättre.

matsism
matsisms bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-16

eminec skrev:
Jag hade ingen aning om detta förrän jag läste i forumet. Vilken tur att jag gjorde det! Annars hade jag stått där i Indien helt handfallen när alla tåg är fulla... När jag reste i Sydostasien var det nämligen bara att dyka upp samma dag man ville åka och så kom man med. Dumt av mig att anta att det skulle vara samma i Indien när de har någon miljard människor som bor där... ;)

En av de saker som är spännande i Indien är just att alla andra turister man möter är från just Indien. Det är mycket få tåg som överhuvudtaget transporterar utlänningar. 

Det är alltid svårt att få tag biljetter i Indien vid stora helger som t.ex. Diwali, Holi, Sri Ram Navami, Nyår, Eid ul-Fitr, Guru Nanaks födelsedag och Janmashtami. 

eminec skrev:
Hur lång tid tar lokaltåget till Kota? Bokar man biljetter i förväg även till det tåget?

Lokaltåget 59814 AGRA FORT KOTA PASSENGER avgår från Agra Fort [AF] klockan åtta och kommer fram till Kota [KOTA] klockan sjutton. Med de vanliga förseningarna tar resan drygt nio timmar. Resan kostar 44 rupier (6 kronor) och du köper biljett innan du kliver ombord. Stanna en natt i Kota för att göra Darshan i Jag Mandir och för att åka båt bland krokodilerna på Chambal-floden. 

Det går även snabbare tåg till Kota [KOTA] men då måste du köpa biljett.

 

eminec skrev:
Annars kan jag alltid kolla turistkvoten i Delhi också.

Självklart bör du nog i första hand försöka få tag på biljetter till 12954 AG KRANTI RAJDHANI EXPRESS från Mathura [MTJ] till Mumbai Central [BCT] på International Tourist Bureau när du är i Delhi. 

_

__________________

… Är i Singapura. 

Skype: matsism
Mail: mats@matsism.in
Internet: www.matsism.in
Facebook: matsism
Instagram: matsism

eminec
eminecs bild
Offline
Erfaren användare
Erfaren
Blev medlem: 2011-10-18

matsism skrev:

 

Lokaltåget 59814 AGRA FORT KOTA PASSENGER avgår från Agra Fort [AF] klockan åtta och kommer fram till Kota [KOTA] klockan sjutton. Med de vanliga förseningarna tar resan drygt nio timmar. Resan kostar 44 rupier (6 kronor) och du köper biljett innan du kliver ombord. Stanna en natt i Kota för att göra Darshan i Jag Mandir och för att åka båt bland krokodilerna på Chambal-floden. 

Det går även snabbare tåg till Kota [KOTA] men då måste du köpa biljett.

Hur fullt skulle du anta att lokaltåget är? Finns det chans att få sitta ner under dessa nio timmar?
Biljetterna till de snabbare tågen var såklart på waitlist. Och mycket dyrare också förstås. Helst gör man det ju så billigt som möjligt Smile

matsism
matsisms bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-16

eminec skrev:
Hur fullt skulle du anta att lokaltåget är? Finns det chans att få sitta ner under dessa nio timmar?

Det är kul att åka lokaltåg. Att åka långsamt tåg som stannar vid varje liten by och där det inte är konstigt om det kommer ombord kor, gätter och säckar med grönskaer är faktiskt rätt häftigt. Se det som ett äventyr och som kontrast till det slimmade, snabba och fina Rajdhani Express du skall ta sista biten till Mumbai. 

Många som åker lokaltåg gör det bara korta sträckor varför det brukar bli sittplater lediga vid varje liten by-station. Du kommer att få sitta den största delen av resan. Indisk gästfrihet brukar också göra så att utländska gäster får företräde när platser blir lediga. Behöver du gå på toaletten lägger du en näsduk på din plats så är det ingen som tar den. Det är gott om försäljare som säljer drycker, mat, bröd, godis, klockor, tvål, musikinstrument, kläder, plånböcker och tidningar. 

Så här ser ofta lokaltågs-vagnarna ut innan alla passagerare kliver ombord:

__________________

… Är i Singapura. 

Skype: matsism
Mail: mats@matsism.in
Internet: www.matsism.in
Facebook: matsism
Instagram: matsism

eminec
eminecs bild
Offline
Erfaren användare
Erfaren
Blev medlem: 2011-10-18

matsism skrev:

Det är kul att åka lokaltåg. Att åka långsamt tåg som stannar vid varje liten by och där det inte är konstigt om det kommer ombord kor, gätter och säckar med grönskaer är faktiskt rätt häftigt. Se det som ett äventyr och som kontrast till det slimmade, snabba och fina Rajdhani Express du skall ta sista biten till Mumbai. 

Många som åker lokaltåg gör det bara korta sträckor varför det brukar bli sittplater lediga vid varje liten by-station. Du kommer att få sitta den största delen av resan. Indisk gästfrihet brukar också göra så att utländska gäster får företräde när platser blir lediga. Behöver du gå på toaletten lägger du en näsduk på din plats så är det ingen som tar den. Det är gott om försäljare som säljer drycker, mat, bröd, godis, klockor, tvål, musikinstrument, kläder, plånböcker och tidningar. 

Det låter som att lokaltåget kan bli en ganska kul upplevelse! Och vad bra att det säljs mat och dricka, ifall man skulle bli hungrig efter några timmar. 

Hur stort är Kota? Är det lätt att hitta boende över natten?

Tack igen för all din hjälp, jag hade aldrig hittat det där tåget till Mumbai annars.

matsism
matsisms bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-16

Kota har cirka en miljon invånare. Det finns gott om hotell att välja mellan. Dessutom kan du ju dessutom använda de billiga övernattningsrummen (Retiring Rooms) på järnvägstationen när du skall med ett tåg nästa dag. 

De flesta turister som kliver av i Kota brukar åka till grannstaden Bundi

__________________

… Är i Singapura. 

Skype: matsism
Mail: mats@matsism.in
Internet: www.matsism.in
Facebook: matsism
Instagram: matsism

eminec
eminecs bild
Offline
Erfaren användare
Erfaren
Blev medlem: 2011-10-18

matsism skrev:

Kota har cirka en miljon invånare. Det finns gott om hotell att välja mellan. Dessutom kan du ju dessutom använda de billiga övernattningsrummen (Retiring Rooms) på järnvägstationen när du skall med ett tåg nästa dag. 

De flesta turister som kliver av i Kota brukar åka till grannstaden Bundi

Tack så mycket för din hjälp! det känns som att jag har mer koll nu och att allting kommer att ordna sig. Det känns skönt att vara lite förberedd.
Jättetacksam för att du tog dig tid att hjälpa mig Laughing out loud