Testpiloten Baloo har provat att boka tågbiljetter online

10 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Baloo
Baloos bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-15

Mig veterligen är det ingen här på forumet som har testat att boka tågbiljetter av IRCTC online över internet? I varje fall ingen som har nämnt det här.
Tänkte att det kanske finns en eller annan själ på forumet som kan ha intresse över att få veta hur detta funkar och framför allt OM det funkar.

Inledningsvis måste du ha gjort klart med en adress i Indien som kan ta emot dina biljetter om du inte vill hämta ut dem själv på biljettkontoret i Dehli. Denna adress kan vara någon du känner i Indien eller som i mitt fall, adressen till ett förbokat hotell. Givetvis har jag gjort klart med hotellet och frågat om det är OK för dem att ta emot och förvara tågbiljetterna tills dess att jag dyker upp.
På bokningssidan stod det nämnt att om man inte är på plats själv för att motta biljetterna så måste man ha gjort klart med en fullmakt till personen/hotellet som är ditt ombud och skall kvittera ut biljetterna av kuriren. Mailade IRCTC och frågade hur de hade tänkt sig att en sådan fullmakt skulle ordnas. Fick till svar att det räckte att de (IRCTC) fick ett mail av mig, efter det att jag bokat biljetterna, där jag bekräftade vilke-n/t person/hotell som jag gav mitt medgivande till.
Sagt och gjort.
Här är jag nu och inom tre dagar skall biljetterna ha anlänt till hotellet är det lovat. Har bett hotellet slänga iväg ett mail till mig när de har erhållit biljetterna av kuriren.

Vad kostar då detta kalas mig. Ja förutom det faktiska biljettpriset så får jag betala 25 INR i bokningsavgift per person som står på biljetten, i mitt fall 100 INR. Dessutom tillkommer det en avgift för kuriren på 60 INR. Banken tar sedan 1.8% i avgift på hela beloppet för att göra pengatransaktionen. Vi talar alltså ”peanut money” i sammanhanget!

Nu återstår bara att se om/hur det hela fungerar i praktiken. :? Kommer att meddela varje framgång här (och även eventuella motgångar så klart :evil: ).

/Björn

pajaflow
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2002-07-07

Bra! Det skall bli intressant att se.

anncharlotte
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-16

Förstod inte riktigt hur du betalade, gjorde du det genom att ange ditt kortnummer ? Det är det som oroar mej mest att göra.
Annars funkar det mesta man bokar i Indien hemifrån förvånansvärt bra.
Har bara upplevt en gång att det inte funkat, det var ett hotellrum som inte längre fanns ledigt när vi kom.
Har ett par gånger bokat via Indiska resebyråer , tågbiljetter, flygbiljetter, hotellrum, hämtning vid flyget och allt har funkat utan minsta lilla miss. Har ofta blivit klart imponerad, tvivlar på att det skulle funka så bra här hemma.
Problemet tycker jag bara är pengarna, tycker inte om att lämna ut mitt kortnummer och att skicka pengarna via bank brukar vara både dyrt och krångligt, eller är det bara jag som gör det på fel sätt ?

Annch

Baloo
Baloos bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-15

Var tvungen att ange mitt kort nummer, ja. Tycker heller inte om att lämna ut detta och lider nu av lindrig ångest. Så jag sitter här och håller tummarna så att de vitnar, tills dess att jag sett att det funkat.
Alternativet att boka via en resebyrå (Indcen) här hemma var tokdyrt så det kändes som om det var läge att göra en liten chansning denna gång. Jag har iofs tidigare bokat biljetter till klart humana avgifter mha en resebyrå här i Helsingborg. De var dock inte villiga att göra detta denna gång eftersom jag inte fixade flyget hos dem (jag har full förståelse för det). Dessutom vågar jag inte chansa på att fixa biljetterna i Indien (runt juletid) eftersom vi har ett par viktiga datum att passa.

/Björn

anncharlotte
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-16

Väntar med spänning på hur det ska gå, står inför samma problem inför min egen resa, men har blivit lovad av det hotell jag bokat min förstanatt på att dom ska fixa det. Men det känns lite oroligt för jag har inte gott om tid i början av resan.

Annch

Baloo
Baloos bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-15

Det verkar funka! :D

Fick nyligen följande mail från mitt förbokad hotell:

"Hi Svensson,

I wish to inform you that I have already received per courier one cover containing train tickets today. shall keep you informed of the remaining deliveries as and when it comes.

Thanks & Regards,

pushpa manuel"

Då återstår det bara att se så att rätt belopp är draget från kortet.

/Björn

Baloo
Baloos bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-15

Baloo skrev:

Då återstår det bara att se så att rätt belopp är draget från kortet.

Det var det. Inget strul där heller! :D

/Björn

Baloo
Baloos bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-15

Biljett nr 2 är beställd och även den i hamn. Denna gång skedde det dock inte helt utan bekymmer.
I betalningsmomentet för denna biljett, som var den absolut dyraste så klart, skedde något slags tekniskt missöde. Kommunikationen med banken bröts och jag fick följande meddelande per mail:

"Dear Customer,
We regret that the reservation could not be processed as requested due to Your Payment could not be processed due to (or) Communication Failure . The amount debited from your account would be credited back. We request you to please retry the booking again.

If you face this problem very often, please contact IRCTC at 011-23345500 /23344787or mail us at

We solicit your continued patronage to our services.

Warm Regards,
care@irctc"

Mycket riktigt hade jag inte fått några biljetter bekräftade utan jag gjorde som mailet uppmanade mig och försökte återigen att boka samma biljett. Denna gång skedde det med större framgång. Även denna biljett kom fram med kurir (bekräftat) men när jag kontrollerade mitt konto någon dag senare kunde jag se att beloppet för biljetten var draget två gånger. Nu stod det ju iofs att de skulle betala tillbaka beloppet men eftersom det hade gått några dagar sedan betalningen så slängde jag iväg ett mail till IRCTC där jag påtalade att pengarna minsann inte alls var tillbaka på mitt konto ännu. Jag fick följande svar:

"Dear Customer,
We deeply regret the inconvenience faced by you in this regard. As
your payment status for transaction id was not communicated by the
Payment gateway in time, the ticket booking did not materialise.
Hence the same is being processed at Payment Gateway for refund. We
would ensure that the refund is made at the earliest. It will be
refunded in two days."

Lite lugnare avvaktade jag över helgen och när jag kontrollerade kontot i morse så var pengarna återbetalda :!:
Eftersom kursen på Indiska rupees under tiden hade rört sig i, för mig, förmånlig riktning så tjänade jag också 16 kr på fadäsen. :wink:

/Björn

Baloo
Baloos bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-15

Har nu några dagar senare tom fått ett mail från IRCTC där de påtalar att de återbetalt beloppet från den kraschade bokningen (Det är jag som har bytt ut, i sammanhanget, lite triviala siffror mot x):

"Dear Customer,

The refund of Rs.xxxx/- for the transaction tried by you under reference
no.0000xxxxxx
which has failed and later found that the payment has been debited to your
account has been credited to your account on 03-Nov-2003.

We suggest you to please retry the transaction, if not booked already.
The booked tickets history can be checked to view the list of all tickets
booked by you.

Warm regards,

care@irctc"

Jäkligt snyggt skött av dem :!: Applåder för IRCTC :D

/Björn

Baloo
Baloos bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-15

Kan bara konstatera att detta funkade i verkligheten också :!:
Biljetterna fanns på Kapithan Inn i Cochin när vi anlände dit i lördags kväll. Det var rätt biljetter också :wink:

/Björn