Om Indien.nu
Indien.nu grundades år 2000 som en ickekommersiell webbplats för spridande av information och resetips om Indien. Sajten drivs och utvecklas av Henric Carlsson som sedan 2007 bor i staden Udaipur, Rajasthan, Indien. Läs mer om Indien.nu här!
Kontakta oss
För frågor och synpunkter skicka ett mail till:
Webmaster
Vill du tipsa om arrangemang och evenemang i Sverige, maila:
Henric
För fler kontaktdetaljer, se kontakta oss.
© 1999-2020 Indien.nu

Morgon Chai, ska göras nu..
Det har gått jättebra med flytten och när vi får mer ordning kommer detta bli så bra...
Hur gick det med tvätten Nadia?
Jorå, det gick bra med tvätten. Nu är allt prydligt ihopvikt och det som ska strykas strykt. Däremot blev det ingen film. Fastnade framför Vänner istället. En sju-åtta avsnitt blev det :oops: Svårt att låta bli när man börjat, det är ju så himla bra :D
Nu är det dags för frukost och sen hoppas jag att jag ska hinna plugga riktigt mycket inför hinditentan om två veckor. Har ungefär 300 glosor att lära mig, så det är bara att sätt igång... Och ikväll blir det myskväll hos Henriks bror med deras lilla enmånaders bebis, sushi och idol. Härlig start på helgen! Lycka till med fixandet och trixandet där hemma. Ska bli spännande att se hur det ser ut sen :wink:
Ska snart på massage... behövs!!! Sen ska jag åka till jobbet och göra skumtomtar!!
/Jenny
Göra skumtomtar? Jobbar du i godisfabrik? :jul:
Har just ätit frukost på Shivam Guest House rooftop i Bundi, Rajasthan, med ca 20 grader, nu på rummet och kollar mejl och så. Väntar på besked om en sitar-transport från Varanasi....
I går på Lucia drack vi saffrans-lassi
Tittar ut på ett vinterlandskap och konstaterar att alla de som vill ha snö har blivit bönhörda.
Hade hellre suttit i Indisk värme, men det är 77 dagar kvar......
Har just gjort sista julbordet för i år och hoppas på att kunna hålla mej så långt ifrån julskinka och dopp i grytan som möjligt, för ett bra tag nu. Lite "indiskt" på julafton vore inte dumt :D
Sitter och väntar på elektrikern som ska komma och fixa en sak de gjorde fel igår. Funderar på om jag ska försöka göra något julgodis också, knäck och kola vet jag inte hur man ska göra utan sirap men det finns kanske något annt jag kan hitta på :) Snart ska jag dock ta mig ut till Bapu Bazaar och Delhi gate för lite shopping, ett par nya korgstolar till terassen bland annat.
Till skillnad mot Anncharlotte nedan har jag inte fått i mig ett endaste julbord (konstgt va?) och är faktiskt lite sugen på några svenska delikatesser, men det går nog över när jag käkat min indiska lunch :)
Jag har precis haft lägenheten full av teatermänniskor och haft repetition hela förmiddagen. Riktigt kul!
Henric, är det några icke-värmekänsliga delikatesser du är sugen på vet du att det bara är att höra av sig så packar vi ner det i våra ryggsäckar!
Sitter i ett halv regnigt Periyar efter en toppenbra middag med en massa grillat. Ska snart gå och sova så att orken infinner sig i morgon när man ska vidare på rundtur i syd!
Sitter i Udaipur med en mer eller mindre magsjuk familj. Som tur bor vi på ett bra ställe med en fantastisk värd som tar hand om oss på ett omtänksamt sätt och förser oss med vad vi behöver. Det börjar lätta nu för alla, så i morgon är vi förhoppningsvis alla på benen igen.
/Björn
Ar i Arambol och har det jakligt gott! :D
Är på Almön, Tjörn och har det jäkligt kallt. :puppy:
Tar en snabb liten paus i jobbandet och har nyligen kommit hem från en restaurang där jag träffade Daniel K från forumet. Mycket trevligt!
Så här många svenskar som jag träffat under de senaste veckorna har jag nog inte träffat sedan jag flyttade från Sverige för ungefär tre år sedan. Men nu dröjer det till mars igen innan nästa besök kommer. Om det inte trillar in fler från forumet i Udaipur som vill ta en fika försåss - det är alltid lika skoj :D
Hemma igen... Fy fan vad kallt! Utomhus då. Själv kokar jag då jag ligger nedbäddad med feber och en liten trevlig magsjuka som hängde med hem. :x
Ar i Mumbai och vantar pa att komma in pa en audition
for att spela en tysk mor i en film,hahah.
Galet och roligt har !
Håller på och meckar inför vår familjefest i morgon då vi firar fyra familjemedlemmars födelsedagar i campingens fina restaurang.
Det blir trerätters middag och barhäng. Igår gjorde vi indisk Baileys och vitlökssmör (till oxfilén) och idag skall vi steka kantareller,
förbereda den polska efterrätten (hallon och jordgubbar som blandas med gräddfil - jätttegott!), fylla baren med diverse drycker samt
duka. paketinslagning står också på programmet :)
Det är otroligt lyxigt att ha tillgång till ett stort restaurangkök och nästan bäst av allt, det grymma diskrummet med en diskmaskin som
diskar rent på en minut.
Passar på att önska alla en riktigt trevlig helg! :D
Kom just hem från mitt dagliga besök på German bakery (pga dagliga strömavbrott mellan tolv och två) och sitter nu och jobbar lite (förutom att jag kollade in på forumet också förståss.
Fast nu sitter jag mest och funderar på vad indisk Baileys är för något?
Spetsad chai?
Ah, kanske det ja. Tänkte mer på varm choklad med Old Monk, inte dumt det heller :silly:
Det låter ju faktiskt lite godare, får testa det. Vilken tur att jag köpte med en munk hem.
Ska nog göra en själv nu. Kom precis hem från en mexikansk afton i city palace och kan behöva värma mig med en varm choklad med old monk. Glöm inte bort att söta lite extra när du gör din, det är viktigt för att det ska bli gott!
Sitter i en underbar stuga i Tandådalen och njuter! Har nyss bastat och slappar nu inför en ny dag i backen imorgon. :jul:
Går igenom det sista inför nästa veckas Brysselresa, men önskar att resan kunde gå till Bombay istället.
Är en mycket lycklig Mormor eftersom ytterligare ett barnbarn föddes idag på förmiddagen,
en liten flicka som skall heta Lucea :D
Grattis Googoo.
Sitter hos läser i resedagboken om resor till goa, vår nedräknare står nu på 7 dagar och 3 timmar
Glenn & Berit
Tack :)
Era måcklisar, själva har vi 30 dagar mer än ni kvar. Men vi har ju en liten baby att gotta oss med fram till dess :D
agerar reseledare för en grupp turkiska ungdomspolitiker i Bryssel, och vet antagligen mer om halalrestauranger i Bryssel än någon annan svensk. Hurra!
Har precis haft filmkväll med tjejer från hindiklassen. Såg Kabhi alvida na kahna (med bla SRK och Amitab) UTAN text och vi förstod faktiskt en del i alla fall 8O
Nu är det sovdags eftersom morgondagen är fullproppad med föreläsningar.
Sitter och kollar ut på en fantastisk vy, strålande sol och klarblå himmel känns väldigt bra efter gårdagens rugguggleväder.
Skall åka till BB och hälsa på vårt nya barnbarn Lucea om en stund :D
[attachment=0]Ts8G2ocgD4hcntcsH-Ybuw.jpg[/attachment]