Delhi -Rahjastan-Maharastra-Karnataka-Kerala-TamilNadu-Andamans-Calcutta-Varanasi-Delhi på tre månader. 500 Bilder och text finns på http://www.resedagboken.com/travel.asp?id=4957
Res och bli glad // Ola
Delhi -Rahjastan-Maharastra-Karnataka-Kerala-TamilNadu-Andamans-Calcutta-Varanasi-Delhi på tre månader. 500 Bilder och text finns på http://www.resedagboken.com/travel.asp?id=4957
Res och bli glad // Ola
tack för den roliga stunden då jag läste din resedagbok!!!
Personligen LIDER jag av att se bilder med orimligt låg jpg-kvalitet! Varför gör folk såhär?? Dina 500 bilder skulle bli otroligt mkt roligare att titta på om du sparade om dem (från orginalscannen) i vettig jpg-kvalitet! (minst 8 av max (som är 10, ibland 12))
Att titta på de här är som att se genom smutsiga glasögon och duger på sin höjd som en grov hjälp för minnet. Många av de 500 skulle bli riktigt snygga att se på i bättre bildkvalitet! Visst, låg jpg-kvalitet sparar diskutrymme, men SÅ liten hårddisk kan du väl inte ha??
Många vet kanske inte hur man gör? Det är olika beroende på scanprogram. Ofta brukar man tillfrågas om vilket kvalitet man vill ha när man sparar. Digitalkameror är väl också inställningsbara (och den här kvaliten lär inte vara "default"). Sparar man en scan i TIF eller BMP så konverterar man dem sen till JPG (t.ex. med photoshop) och där får man välja kvalitet. Låt aldrig kvaliten vara så låg att man kan upptäcka felen (krusningar, fläckar, "kontrastskuggor") med blotta ögat!
Senare på den här tråden har jag förstått att en del jag säger här kan uppfattas som grov kritik och "nerklankande". Som jag sen säger var det inte nåt nerklankande det hela handlade om och jag borde kanske ta bort "LIDER" och "grov hjälp för minnet". Eftersom folk verkar vilja förstå det som kritik mot själva fotografen och hans skicklighet (inte mot komprimeringsgraden av bildfilerna, vilket var meningen) så kan det ju kanske verka elakt att säga så. Hur som helst låter jag det stå kvar, for the record, annars kanske nån tror att jag vill cencurera mig själv (?) :?
Jag tycker Clownfish var onödigt hård i sitt inlägg. Jag tycker det var helt OK kvalitet på bilderna. De är väl ändå inte tänkta att alla och envar ska använda dem som skivbordsunderlägg på sina datorer.
Huvudsaken är att han själv är nöjd med sina egna bilder och de ser bra ut i hans eget fotoalbum. Vi andra har i alla fall fått en aning om var han varit och vad han sett och det är väl huvudsaken, eller?
Ok, "LIDER" är kanske ett starkt ord. Jag menar mest att det är synd att bilder som SKULLE kunna vara riktigt snygga foton och som kommit hela vägen från den fascinerande verkligheten via filmen och scannern ska snubbla till precis innan de når skärmen!
Du vet fan inte vad du snackar om, detta är komprimerade bilder ur en 4,3 megapixelkamera, man får nämnligen in lägga ut stora bilder på resedagboken, skaffa ett liv och sluta gnäll på andra. Vart har du dina egna "mästerbilder" . Jag har fått asbra feedback både på bilder och text på resedagboken, men tydligen inte bra nog för en deprimerande idiot som dig.
!!!! :o OJ! Här hettade det till! Fick för mig att du inte skulle vara en så ARG personlighet!! Har gett en del tips gällande bildpresentation på nätet förut och har inte fått den här sortens respons förut.
Jag klagade inte alls på bilderna eller hur de var tagna (vilket skulle kunna vara skälig anledning till upprördhet) utan bara på kompressionsgraden. That's it.
Men, men, skit du i det, det är som sagt dina bilder. Jag ska inte bevära med mer idiotiska tips. Och vad gäller ditt "name-calling", no comment 8) .
Jag ska inte lägga mig i men jag tycker det är fullständigt onödigt att klanka ner på andra vad det än gäller. Onödigt att låta negativ mot andra, inte sant? Varför inte vara lite positiv och skapa en bättre stämning?
Väldigt fina bilder ola =) Dom fick mig att skaka av längtan.
Clownfish borde som sagt lära sig lite om digital bildbehandling, att scanna i alll ära...men hur ofta tror du att man stöter på en scanner på ett internetcafe? Dessutom är som sagt bilderna komprimerade till ca 50-60kb storlek direkt i kameran, bra eftersom internetuppkopplingen kan innebära 56kb modem och därför tar det extremt lång tid att ladda upp även de komprimerade bilderna. (Men du kanske inte har vart i Indien eller ens hållt i en digital kamera så då klandrar jag dig inte för din okunskap).
Som sagts tidigare, sluta klanka på andra och gör något själv, var har du din hemsida med toppkvalitetsupplösta bilder??? Jag blir nyfiken. Jag har lagt ned många timmar på att lägga upp bilder och text (i indien som sagt på en hemsida som inte ägs av mig) varför det minst sagt är trist att få denna typ av negativ kritik från en som inte verkar veta ett skvatt om foto själv.
Hoppas ni som läst och kollat på bilderna (ni vet dom 500 med taskig kvalitet) har fått ut något av det.
// Ola
Hej !
Jättefina bilder tycker jag, absolut inget att gnälla på! Forum för proffsfotografer finns antagligen på annat håll.
Men jag skulle vilja fråga, hur gör man?
Jag har också varit i Indien och andvänt mej av Resedagboken, det var verkligen kul att kunna direkt berätta för många vänner härhemma och samtidigt få en hälsning ibland.
Och det hade naturligtvis varit ännu roligare om jag hade kunnat få med en och annan bild ibland, men jag förstod inte hur jag skulle bära mej åt så det blev inget med det.
Nu är det ju snart dax igen, så kanske denna gången istället, kan nån ge mej lite tips.
Hälsn Annch
Suck! Det här var bland det töntigaste jag varit med om på nätet!... :( Egentligen känner jag bara för att låta er hållas och tro vad ni vill, men:
1) Jag valde att svara på Olas post enbart för att ge konstruktiv kritik om det rent tekniska. Jag tyckte bilderna var bra, att de förtjänade bättre efterbehandling. Många känner inte ens till begreppet jpg-kvalitet och sparar därför bilder av sämre jpg-kvalitet än nödvändigt, för de inte visste att de haft ett val. Svarade alltså med GOTT humör, men hade kanske en lite hård jargong, och är hemskt ledsen att det sårade Ola så. Tänkte inte på att han skickat bilderna från Indien utan trodde att han laddad upp dem efter hemresen. (ok, erkänner att jag inte läst mycket av texten på resedagboken)
2) Så för helvete - jag gnäller inte! :evil: Jag är inte heller nån proffsfotograf, men trodde ändå att jag fick dela med mig av det jag kan. Så Sebastian, du kan kanske förstå att jag skulle hållt käft om jag anat vilken "stämning" min post resulterade i när Ola fått säga sitt.
3) Och Ola, jo, jag har varit i Indien ett halvår. Tog en hel del kort, dessutom, neg o dia.
4) Och Ola, jo, jag kan en del om digital bildbehandling. Har hållt en kurs i ämnet. Vill inte låta dryg, men det råkar vara så.
5) Eftersom du är så nyfiken på mina bilder kan du klicka på min profil där några bilder ligger. De är också i storleken 50-100 kb. Har inte bättre upplösning, dpi, än dina bilder, men högre jpg-kvalitet. (lite av min poäng, faktiskt)
6) Och Ola, jo, jag vet en del om foto själv.
SHIT, vilken SKIT-TRÅD! Påminn mig igen att inte komma med kritik här bland alla ömma tår! Och om jag nödvändigtvis MÅSTE ändå, komma ihåg att använda silkesvantar av yppersta kvalitet. Och förstås, inte nämna något för den som redan vet allt.
hehe
olabandooola välkommen tillbaka! massa fina bilder!:)
mvh rolf
Anncharlotte, det är superenkelt med resedagboken - du registrerar dig sen är det bara att sätta igång. Laddar upp bilderna gör du via usb-porten, det kan vara lite strul med drivrutiner till digitalkameran eftersom alla kör med win98, det finns win2000 och XP, men win98 dominerar fortfarande. Tag med drivrutinen med andra ord, på skiva eller på diskett om den får plats där...(alla internetcafeer har inte spelare för cd om än ovanligt, en del har inte diskettstationer, en del har inte USB) eller lägg den på mail, ftp eller liknande så du kommer åt den och kan installera den dit du kommer.
Man kan alltså stöta på en del hård och mjukvaruproblem med digitalkamera, men letar man runt och har lite tålamod så funkar det i princip att hitta ett ställe i varje stad!
Tack alla ni, joel och rolf och hilde och andra som inte beter er som clownfishar eller korpar.
// Ola
http://www.resedagboken.com/upload/17/bild172102.jpg
Indien.nu-reklam! :)
Det finns tydligen folk till allt. Egentligen borde indien.nu kräva inloggning så vi slipper alla dessa pajkastande pajasar. Syftar på "gäst". På detta sätt skulle vi kunna höja nivån lite i detta annars så trevliga forum.
Till Upplevaren;
Minnet spelar spratt med upplevelsecentrat och vice versa, Det du "tror" att du kommer ihåg stämmer med största sannorlikhet inte eftersom hjärnan inte är tillräckligt smart för att komma ihåg mer än komprimerade versioner, detta finns bevisat inom neuroforskningen. Du kanske borde läsa lite mer om hjärnhalvorna :)
En bild säger inte så mycket vad gäller lukt och smak etc, men den säger definitivt mer är ditt minne. Bilden är ett redskap till ditt minne.
Ta mer foton, upplev mer både där och här, dessutom kan du dela med dig av all glädje till andra här i forumet när du kan länka bilderna!
För övrigt undrar jag vad du gör här i detta forum som är sammansatt av ettor och nollor (vissa uppenbarligen bara nollor, haha) om det nu är så otroligt tråkigt med teknik, du borde ju vara ute och uppleva istället :)
Vad är det för en snygg tröja du har?! :D
Skriver gärna under på detta :!:
/Björn
...
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Tack.
/Björn
Det är inte tröjan som är snygg, det är ägaren :) Den här tröjan lät jag tillverka i Goa för totalt 250rs, man skulle nog kunna trycka/sy upp ett gäng för en billig peng?
Observera att killen som sydde satte punkten på fel ställe, (http://www.indien nu.)
Så är det om man bara har lärt sig att sätta punkten i slutet och kanske inte ens vet vad en internetadress är, det roliga är att jag gav honom en mall på exakt hur det skulle se ut, det var bara att skratta och betala :)
// Ola