Om Indien.nu
Indien.nu grundades år 2000 som en ickekommersiell webbplats för spridande av information och resetips om Indien. Sajten drivs och utvecklas av Henric Carlsson som sedan 2007 bor i staden Udaipur, Rajasthan, Indien. Läs mer om Indien.nu här!
Kontakta oss
För frågor och synpunkter skicka ett mail till:
Webmaster
Vill du tipsa om arrangemang och evenemang i Sverige, maila:
Henric
För fler kontaktdetaljer, se kontakta oss.
© 1999-2020 Indien.nu

Jag har varit i Madurai betydligt längre och fler gånger än du …
Ja det är nog troligt, men han vet nog mer om företaget han själv är anställd i än du. Det var ju din svidande kritik av företaget han verkade frågande över inte kunskap om Madurai.
Det blir lite förvånande onyanserat ibland i dessa trådar.
Hej.
Jag är ny här på sidan. Jag letade runt på nätet om annan information inför min egna Indien resa till hösten, men råkade komma in på den här tråden. Och är var bara tvungen att lägga mig i
Jag har ingen erfarenhet av företag som anordnar volontär resor, men jag har spenderat mycket tid i Indien själv, och av den tiden så var mer än ett år som volontär.
Mitt tips skulle vara att försöka hitta en organisation (NGO) som jobbar med de du vill jobba med och kontakta dem direkt. De finns helt klart risker med de, men blir de rätt blir de oftast väldigt bra!
Att få betala kan kännas underligt till en början (jag var bland annat på en skola med internat), men när man tänker efter är de inte så konstigt. NGO har sällan mycket pengar till att börja med. Och de faktum att jag tog upp ett rum (som måste repareras), åt mat (som måste odlas) och använde min egna laptop för att för saker som inte hade med "jobbet" att gör (som behöver ström som ska genereras). Men allt beror så klart på omständigheterna.
För mig är de självklart att de behövs volontärer i Indien. Även om de är ett land som utvecklas snabbt betyder inte de att alla får tillgång till de framsteg som görs, eller att alla framsteg får den tilltänkta effekten. Med de menar jag inte att Sverige är perfekt heller, jag jobbar ideellt för de jag tror på här i Sverige också. De ena utesluter inte de andra.
Jag hoppas du åker och att du får en givande resa!
Lars
Jag ska åka som volontär till Indien genom Södra Vätterbygdens folkhögskola. Ska vara där i 4 månader och jobba i slumskola (tror jag, allt håller på och planeras just nu). Kolla upp folkhögskolor, det finns flera som har volontärer i Indien.
Det är väl kanske lite mer respuktfullt att kalla det "en skola i slummen", inte slumskola. Jag har besökt ett par skolor i just slumområden i Pune och de var alla väldigt bra och fyllda med hårt pluggande elever.
Hej jag vill åka på volontär resa till Indien men jag undrar hur mycket allt kostar och sånt där kan någon vara snäll här och hjälpa mig så är jag tacksam
För den som inte vill ordna med volontärjobb på egen hand finns AVI, en organisation som startats av två svenska kvinnor som själva varit volontärer... http://www.volontarindien.se/?menuid=1&pageid=1&menuname=%C4ventyr%20och%20volont%E4rarbete%20i%20Indien
Denna organisation är bra: http://www.aimabroad.org/ Jag kom nyligen hem ifrån Faridabad utanför Delhi, jag åkte med en internationell organisation som heter IVHQ, men nu i efterhand skulle jag hellre ha åkt med denna, som är min värdpappas egen organisation. Han är grymt flexibel. Han är otroligt mån om att alla volontärer ska må bra och ha roligt, och är du inte nöjd med ditt projekt får du byta. Hans organisation är billigare också. Jag hade iofs en bra erfarenhet av IVHQ, för en extrasumma fick jag en introduktionsvecka med lite sightseeing i Delhi och en resa till Taj Mahal. MEN!!! Av de andra volontärer jag träffade som åkte med den organisationen var 70% RIKTIGT missnöjda, besvikna och arga. Jag hade tur, tror jag. Men iaf så tror jag att båda organisationerna är billigare en de svenska organisationerna.