Goa eller Himachal Pradesh?

40 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
tommypeters
Upplyst användare
Upplyst

gnejs skrev:
inte var det tommypeters som skrev:
Jag checkade in nästan 60 kilogram och de krävde en lakh rupier eller nästan 16.000 kronor för att ta med dem på planet.

Hur i hela friden kunde det kosta så mycket? 8O

Don't ask me...

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

gnejs skrev:
Hur i hela friden kunde det kosta så mycket?

Det kostar nästan 1000 kronor / kilogram att ha för tungt bagage med sig hem. Jag samlar på gudastatyer [deities] i sten, trä och metall. Jag hade redan skickat hem några kubikmeter per båt. För de jag inte hade skickat hem fick jag betala fett mycket extra. Det var klumpigt av mig men inte första (eller sista) gången.
_

Vad jag förstår av ovanstående så handlar inte volontär-arbete så mycket om att ARBETA eller "hjälpa till" eller "göra gott" utan att det är någon slags blandning av utbildning, semester, gruppresa och äventyr och då tycker jag nog att det är helt rätt att det kostar ordentligt med pengar.

Hedvig
Orakel
Orakel

Visst kan man som volontär ge "kärlek " och omsorg till barn o sjuka osv, men under tiden som volontären gör det kan hon/han inte tala med människan hon/han sköter om eftersom personen inte pratar hindi/lokala språket.

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

hedvig skrev:
... inte tala med människan hon/han sköter om eftersom personen inte pratar hindi/lokala språket.

Ett utmärkt tillfälle att lära sig språket är att tala och lyssna. किसी को भी हिन्दी सीख सकते हैं.

Hedvig
Orakel
Orakel

javisst om det är det man vill med sin resa, jag som har bott med två hemmafruar några månader är väldigt bra på hushållsnära ord och grönsaker :)

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

gnejs skrev:
Frågan som kvarstår för mig nu är om jag ska åka till Himachal Pradesh, Rajasthan eller Goa.

Jag hade nog valt Rajastan.
Himachal Pradesh faller bort på grund av vädret för årstiden.
Goa faller bort på grund av alla bad-turister.

gnejs
Småpratare
Småpratare

matsism skrev:
Jag hade nog valt Rajastan.
Himachal Pradesh faller bort på grund av vädret för årstiden.
Goa faller bort på grund av alla bad-turister.

Till skillnad från några av de första inläggen svarade detta på min fråga. Tack!
Intressant diskussion om det andra dock :)

Rasmusnl
Erfaren användare
Erfaren

gnejs skrev:

henko skrev:
en NGO i Indien

Vad är en NGO?

NGO - "Non-Governmental Organization" - Icke-Statlig Organisation. Oftast avses välgörenhets/biståndsorganisationer, kan vara allt från stora organisationer som läkare utan gränser, Amnesty eller små lokala föreningar (som inte sällan får stöd från någon större paraplyorganisation).

Det finns bra möjligheter att göra utlandspraktik hos NGO:er, men oftast krävs att man har något att bidra med, som en bra projektplan eller specialkunskaper. Två bra "vägar in" är att antingen genuint engagera sig för någon stor organisation i Sverige först, eller som en del av högre studier (uppsatsskrivning, stipendier, fältarbete etc). Det är enkelt att rikta in sig på sydasien.
Finns även några praktikantutbildningar att söka på svenska folkhögskolor, har för mig att några av dem reser till Indien.

Skulle personligen göra en riktig satsning på något sånt istället för att betala 10.000 till en volontärförmedling, men det är som sagt en diskussion för sig.

smichael
Veteran
Veteran

Rasmusnl skrev:

Skulle personligen göra en riktig satsning på något sånt istället för att betala 10.000 till en volontärförmedling, men det är som sagt en diskussion för sig.

Instämmer. Men samtidigt så kan en kortare period som volontär vara en bra första inblick i volontärarbetet, olika hjälporganisationer och landet i sig. Men det är synd att dom här företagen ska tjäna så jävla mycket pengar på det.

Själv gick jag en terminskurs på Ljungskile folkhögskola där vi åkte till Indien i tre veckor. Vi arbetade inget själva utan observerade bara olika hjälporganisationers arbete. Men det var bra som en introduktion till utvecklingsarbete och Indien som land. Två från min kurs (vi var 13) går just nu en liknande kurs fast mer seriös och längre där resorna är tre månader istället för tre veckor och där dom stannar länge på ett ställe så att dom verkligen får en djupare inblick i arbetet.
Dessa typer av utbildningar finns det en hel del svenska folkhögskolor som har.