Himalaya 2005

38 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
TOK
Veteran
Veteran

Med ynka 6 veckor kvar till avfärd är det minst sagt svårt att sova.
Efter att ha blåst alla pengar på regnkläder, ryggsäckar, tält, spis, vaccinationer, skor osv osv, så är vi äntligen klara.

I Juni bär det av upp i bergen mot Darjeeling för lite inledande trekking och sedan vidare bort mot Uttaranchal. Hoppas på att vara i VAlley of Flowers kring mitten av Juli.

Efter att ha tränat länge och hårt så är vi beredda på att tackla Himalaya.

Vi kör med konceptet lättviktsvandring. Kanske inte verkar så med allt vi tar med oss, men vi siktar faktiskt på snön.

Finns det fler som ska upp i bergen i sommar eller är det bara dårfinkar som vi som siktar mot en kopp chai på 5000 meter?

echo
Orakel
Orakel

Jag önskar att jag var på väg för att göra samma resa. Även om min frus familj bor där så har jag inte hunnit med några längre vandringar. Skulle du har några sista frågor eller behöver några kontakter där så hör av dig.

Jag fick faktiskt ett mail i förra veckan från Lachung trek i Sikkim. Det finns internet station därute med satellituppkoppling 8O

Tirkel
Erfaren användare
Erfaren

ja det later val toppen! Vi ar tre grabbar fran Linkoping som ar uppe i Uttarnachal o Himmachal Phradesh mellan Juni o Juli. Kanske kan cs nan gang pa en kopp chai eller nat.

Marcus

TOK
Veteran
Veteran

Kul! Är ni studenter likaså?

Vi kommer att flyga in i början av Juni och sedan dra norrut till Darjeeling för lite uppvärmning inför de svårare trekkarna i Utt.

Vet inte när eller var vi kommer att vara i Utt, men siktar på Valley of Flowers kring 3e veckan i Juli.

Roop Kund ligger högt på listan, men denna är svår, så mycket beror på vädret i slutet på Aug. Vi kommer att försöka lägga ut en tråd här om var vi är, så kan de som vill dyka förbi.

Fråga förresten, någon som vet hur tillgången på tågbiljetter till Darjeeling är kring den 5e Juni?!!!!

Tror detta är högsäsong för de som vill lämna Kolkata, så frågan är om det kanske blir svårt att få plats på tåget norrut.

Någon som rest i dessa trakter i JUNI??!! 8O

Tirkel
Erfaren användare
Erfaren

Blivande studenter o knegare :D ar just nu i japan o chillar med flickvannen. Vi kommer borja med Mumbai o Goa i Maj(hothot) o dra norrut fran Juni. Vill ocksa se Valley of flowers, men det blir nog snarare i mitten av Juni for varan del. men vi kan val skrivas sa far vi se om vara vagar korsas!

ha det gott

TOK
Veteran
Veteran

Tror att Valley of flowers kan vara värt att sjuta på lite.
Tydligen är det som vackrast under monsumen/senmonsunen.

Framåt slutet på Juli Aug är det tydligen fantastiskt, men vi har läst om många som njutit även i Juni.

Tar ni som vi med egna grejer (tält, sovsäckar osv osv) eller hyr ni på plats?

Tirkel
Erfaren användare
Erfaren

Aker dessvarre hem 29 Juli. Hade inte tankt oss sapass serios trekking som er, utan snarare nan slags nyborjargrej. garna stanna over i nan liten by upe i bergen o ge oss ut i naturen med byn som bas. men det dar me Valley of Flowers.. om man vore druppe i mitten av Juli sa vore det ju fantastiskt. Det dar med eget talt o allt later valdigt haftigt. Beratta garna mera! Hur ska man bara sig at om man ar nyborjare som oss, som vill njuta av fina utsikter o farsk bergsluft? Nagra tips kanske :)

TOK
Veteran
Veteran

Tja, vi är inte på något vis proffs, och är nya till Himalaya. Jag kan bara utgå ifrån vad vi läst oss till och hur vi förberett oss.

Tydligen går det mesta att hyra om man vill i de större städerna tex Rishikesh Mussori osv. Sedan kan man ta tours med olika agenturer, pris och bekvämlighet varierar. Man kan få allt inkl hästar, yakar, bärare kockar, guider osv osv. allt som bestämmer är priset. Men med begränsad tid är det många som väljer att anlita en agentur som fixar allt åt en. Då är det bara att knata och uppleva! Inte så dumt.

Vi är lite mer äventyrliga, och värdesätter möjligheten att bo i vårt tält på samma plats i ett par dagar om det är vackert eller dåligt väder. Vi kommer utrustade med vad man skulle ta med sig på en fjälltur i Sverige. En stor skillnad är att vi lever efter måttot "lättvikts packning" Vi är inte ultralight, men vår gemensamma packning inkl tält, spis (primus omnifuel), sovsäckar, varma fliskläder, vandrarkängor, kompass+barometer+pulsmätare+höjdmätare (i klockan) diodlampa, och detaljerade kartor över alla områden vi ska vara i resulterar i mindre än 18kg totalt. Detta betyder att jag bär ca 11 och mina fina tjej bär ca 7,5 kg.

Detta utan mat och vatten. dock så är vi vegetarianer så bönor och linser väger inte många gram när man behöver kampa där det inte finns "teahouses" som tydligen finns på alla vandringsled som beträds av gemene indier. Vatten köper vi med i flaskor, eller kokar/renar på plats.

Allt detta för att göra oss så rörliga som möjligt, utan att tyngas ner av för mycket eller behöva bärare.

Det finns många fina trkkar man också kan göra som kallas "teahouse treks" dessa innebär att man vandrar genom bergen med en rygga och sover i små stugor som serverar mat. Detta är väldigt vanligt i Nepal, och på vissa leder i Utt finns dessa alternativ. Tex vid Gangotri, Pindari och Milam Glacier.

Gå ut på indiamike.com så hittar ni allt ni behöver.

Säg till om ni har fler frågor eller funderingar. Kort sagt är det endast er utrustning och vilja som begränsar er, men värt att tänka på är att Himalaya DEFINITIVT inte är svenska fjällen :D

Cheers,

Kristian

Tirkel
Erfaren användare
Erfaren

Tack for tipsen! det ar med Teahouse trek later grymt! Lycka till, skriv garna nar ni ar i dessa delar, sa kanske vi cs pa ett glas jakmjolk, eller ngt mera vegetariskt! :D

pajaflow
Upplyst användare
Upplyst

Oj oj oj vad SJUKT avundsjuk jag blir på er....

pajaflow
Upplyst användare
Upplyst

Jag är verkligen superintresserad av all info ni har fått in.

Hur länge blir ni borta?
Hur har ni budgeterat för resan?
Är darjeeling utgångspunkten?
Hur högt siktar ni på hur många dagar osv?
Hur ser området ut att turista i i sena juli - tidiga augusti?

Ös på med all info du har!
Från en som inte planerat sin semester ännu...

TOK
Veteran
Veteran

Eftersom vi verkligen vill se Darjeeling och kanske Sikkim, men inte kan resa där under september, då vi pluggar, återstod bara sommaren.
Så, vi reser in till Kolkata och ut därifrån. Vi landar 5 på morgonen så det blir förhoppningsvis möjligt att hitta tåg eller buss till Darjeeling samma dag, även om det är söndag. Vi stressar lite, för monsunen ligger runt hörnet, och den är tydligen inte nådig i Darjeeling! Ösregn hela tiden, så när den väl har fått grepp så finns inte mcket att göra annat än att dra västerut. Men vi borde ha ett par veckor hyfsat väder.

Första dagarna blir proviantera samt bli av med jetlaggen. Sedan testa tält osv på Tiger hill, som är ett litet turistmål några kilometer bort. Men det finns en sjö och en golfbana, så vi smäller upp vår lilla sovkorv vid sjön. (Efter att ha kollat med ev närboende, ägare) Sedan är det bara att försöka vänja sig vid att vakna med Himalaya som morgonvy! 8O

Sedan blir det den första trekken. Sandakphu. Denna är den enda som vi kommer behöva guide för, då det tydligen krävs av myndigheter. Vi har en toppen karta över området, som går längs gränsen till Nepal och tydligen ger väldigt fina vyer av Everest osv, så vi hoppas kunna göra det utan guide, men vill givetvis inte bryta några lagar. Särskilt inte med gränspoliser inblandade. 8O Trekken går längs bergsryggen som delar de bägge länderna. Topparna ligger på 3600 meter, vilket borde vara lagom för den första trekken. Allt under snögränsen så här års. Dock kallt på de höga passen, så fleecekläder och regnställ på (mot vinden)

Hursomhelst så borde dessa dagar ge oss en försmak av regnet som kommer i mindre och mindre regelbundna uppehåll, så det blir dags att bege sig. Vi rör oss nu bort till Uttaranchal via Varanasi. Lederna i Utt är inte spikade ännu, men vi börjar förmodligen med Gangotri glaciären i nordöst, källan till Ganges där hundratusentals troende vallfärdas. Och rör oss österut genom staten. Förhoppningsvis avslutas med Valley of Flowers och Milam Glacier. Dessa trekkar kommer att ta oss upp kring 5000 meter. Men det beror mycket på väder och fysik. Vi är båda i god form och har tränat ganska mycket, så det borde gå bra. Men man ska helst inte öka sovhöjden med mer än 300 meter per dag när man kommit över 3000 meter, så där kan ni räkna själva. Huvudsaken är ju att känna sin kropp och kunna säga till. Vi är väldigt samkörda så om någon börjar märka av höjden för mycket stannar eller vänder vi. Höjdsjuka dödar alltid några per år i dessa områden. Även om många gör detta utan träning alls, men då bär de ingen eller liten packning. (Yakar eller bärare).
Vi gillar dock konceptet med att om man inte kan bära det själv så har man med sig för mycket. Vi kommer förhoppningsvis få leka i lite snö, men har inte med oss utrustning för att klara glaciärvandring eller liknande, så all tältning och vandring blir nedanför snögränsen. Sedan begränsas vi av att man inte får gå upp på toppar som turist. Särskilt inte över 6000 meter, (tex mt Saife som vi siktade på föst)
Då blir det finkan för spioneri! Huga! :roll:

Vi har som sagt med oss det vanliga, men satsar stenhårt på lättvikt. Dock så är ju viss packning nödvändig om man ska klara sig själv i bergen och kunna överleva, skulle ett snöoväder komma.

Kartor som gäller för oss är LEomann serien, köpta från UK. Kanon trekking kartor, men dyra.

Budget är 100SEK var per dag.
Detta bör ge oss lite marginal, då bergen är väldigt billiga. Men vi kommer att resa en del och efter Utt. ta oss tillbaka till östkusten och avlsuta med sol och bad i Orissa, ev söderut.

Vi har också med oss kreditkort som ger oss möjlighet i nödsituationer, men det hoppas vi slippa :?

MYcket av det som kostat är ju utrustningen. Lättvikts tält som klara "mounteneering" , spis, osv osv. Men det gör ju att vi kan blåsa allt på god mat i indien!

Tydligen är Juli och Aug monsunmånader i Uttaranchal. Detta innebär dock inte konstant nederbörd. Det brukar regna ihärdigt i ca 40 min, men är nästan alltid sol under delar av dagen. Vi har givetvis med oss ordentliga regnkläder som andas, så vi kan vandra i disiga och småregniga dagsregn, men kommer försöka undvika att vandra i ösregn. Sliter för hårt på psyket och är inte kul.

Det är högsäsong i bergen från april-slutet av Juni, så då är det fullt ös. Men många flyr värmen under juli aug också, så vi blir nog inte ensamma.

Nu vet jag inte vad mer jag ska säga... :? Skriver gärna om ni har andra frågor om utrustning och sånt. :D

cheers

Nadioko
Veteran
Veteran

indiamike.com är ju grym :D

Har du några fler schyssta länktips :?:

TOK
Veteran
Veteran

ha ha, beror väl på vad det gäller.

Indiamike är bra, men man får gallra ganska friskt bland infot. Den här sidan är ofta mer konservativ i sin betoning vilket främjar sanningshalten i informationen. Ibland får jag intrycket av att folk som skriver på den andra sidan bara sitter och gissar. Här är mindre och mer koll. Känns bra att veta också att de man chattar med sitter runt hörnet och många, tex Baloo har massor med info om man frågar .

Välkommen :D

ToK

TOK
Veteran
Veteran

Två bra sidor om för att hanla lättviktsprylar (själv stor shoppare här),
och andra trekking prylar.

http://www.moontrail.com
http://www.golite.com

Happy shopping :D

pajaflow
Upplyst användare
Upplyst

Argh! detta liv! hur mkt avundsjuka kan man känna! Fast jag är såklart glad för eran skull...
Fick precis reda på att det blir industrisemester i år också, dvs 28-31. Man kanske borde göra ngn liknande tur...

TOK
Veteran
Veteran

Det tycker vi bestämt! Kan ju flyga till Deli och sen dra till Dehra Dun.

Går bussar och tåg direkt!

Om du är mer sällskaplig av dig kan ju HP locka med McCloudGanj... eller hur det nu stavas :oops:

Finns nog få sakersom är så givande som att vara ute i det fria. :D

pajaflow
Upplyst användare
Upplyst

Tjena Tok,

jag och sambon funderar allvarligt på att dra till Indien i sommar, kanske 2-3 v i juli. Antagligen v.28-29-30, nåt sånt. Det blir nordvästra Indien i så fall. i krokarna av Uttanchal eller Himachal Pradesh. Skall läsa lite om delstaterna, så får jag väl se vad som händer/om det blir av.

Har du hittat ngn bra ny info sen sist? Vi är inte hardcore tränade direkt, och nivån för våra vandringar brukar vara "lättsamma" snarare än hardcore. Men hade vart kul o ses för en kopp chai nånstans. Berg- och chai-suget ökar dag för dag....

pia

TOK
Veteran
Veteran

Har kommer en liten uppdatering.
Temperatur: ca 25 grader pa dagen
Vader: Tidvis disigt med moln kring fotterna
Monsun: Inte kommit riktigt an. Forsenad. Kommer skurar om ca 50min ca 2 ggr per dag.
Plats??? DARJEELING, Himalaya!

Det kanns lite konstigt att skriva har pa indien.nu igen. Befinner oss norr om Kolkata ,(Dar kom monsunen i sondags for fullt, timmeslanga osregn som kommer ca 1 gg per dag) i Darjeeling, och suger upp atmosfaren. Detta trodde vi var en liten stad i bergen pa 2500meter som beboddes av lite trekkare och indiska turister. Prova typ 10, 000 indiska turister!!!! Holy Moly Bravo Buddah! Det vimlar av dem, och staden ar betyligt storre an vi forst trodde. Bor pa ett toppen hotell som vi rek alla, Long Island Hotel(ja, som drinken), ligger pa Tenzig Norgay road, bredvid Tower view som beskrivs i LP. Tyvarr var Tower view riktigt ruttet, sa vi provade nasta som visade sig vara en fulltraff. Drivs av en Nepalisk familj och nagra munkar. Valdigt hjalpsamma och deras motto star ovanfor dorren
"Your behavior is your introduction to us" Sager allt tycker vi. Behover knappt lasa dorren.

Ett annat maste ar frukost lite langre ner langs vagen pa Sonams Kitchen. Enda stallet for lite toast och akta kaffe!

har ocksa gjort var forsta lilla mini trek. 11km promenad till Tiger Hill och tillbaka dagen darpa. Taltning bland molnen (som for ovrigt inte ar sa vita och fina inuti). Natten bestod av sovning i vart medhavda talt och smatt panikartade kanslan av att vi inte visste vad vi holl pa med nar en kraftig askstorm paminde oss mitt i natten om att detta inte ar Uppsala.

Allt gick dock val och jag rek taltning i detta omrade till alla. Toppen manniskor och det enda man behover oroa sig for ar sin egen kunskap om natur och fjall.

gick upp kl 0400 och sag solen skingra molnen en kort stund och visa pa majestatiska Kanchenjunga, vardens 3e hogsta berg.

Nu drar vi vidare mot Varanasi (dar ca ons, nagon annan plats? ) och sedan till Uttaranchal via DehraDun, for att komma till Gangotri i slutet pa nasta vecka. Uppdaterar pa taltningsaventyren pa hogre hojd nar vi kommer till Garwhal. Siktar pa Gangotri glaciaren forst

Skot om er!

ToK

P.S. Med lite eftertankte kanske detta ska till reseberattelser... ja ja :roll:

pajaflow
Upplyst användare
Upplyst

Tjena,
fantastiskt att läsa! Berätta gärna mer!
Det måste väl vara mkt varmt i Varanasi vid denna årstid?

Pia.

Baloo
Baloos bild
Upplyst användare
Upplyst

Hey :!:

Kul att höra ifrån er och att ni har det bra! :D

Ser fram emot att höra mer om resten av resan senare.

/Björn

echo
Orakel
Orakel

Hur upplevde ni vattenbristen i Darjeeling? Min svärfar tar med sig vatten till andra släktingar varje dag när han ska till jobbet. Var det bara lite regn?

TOK
Veteran
Veteran

Jotack, efter en valdigt anstrangande tagtur ar vi i Varanasi. Det ar lika meningslost att forsoka forklara varmen har, som det ar att forklara komplexa logaritmer for en kvinna som foder barn.

Det som kanske kan ge er perspektiv av hur vi mar ar att jag igar hade en galen feber. ca 40 grader. Det tog bara en timmer innan jag slocknade av hettan och talade osammanhangande. Min underbara flickvan fick da oss att ta in pa rum med ac. tog bara 30 min innan jag blev battre.

Det roliga var att det inte var varmen som var problemet, jag at nagot konstigt under dagen som gav sig till kanna, men nu ar allt ok.

Skriver mer nar vi inte ar sa varma :lol:

Vattenbristen i Darj, var pataglig innan vi kom, men sen kom regnskurar varje dag och nu ar det ok. Man behover ju inte slosa, men det ar aldrig torrt i den staden. Helt otroligt svart att ens torka ett par syntetiska strumpor. Man bor liksom i molnen, och de ar ju blota 8O .

Vi drar ifran Varanasi den 19e, till Dehra Dun, for att ga vidare mot bergen och trekkar i Garwahl. Haller er uppdaterade :!:

ToK

Det roligaste i varanasi forutom att ga langs ghats och titta ar shopping. Kopte 14 st thsirts igar, 5 kr st. :D

pajaflow
Upplyst användare
Upplyst

Hm, förra gången missade jag ju Varanasi o jag sa till mig själv att om jag nånsin åker till Indien igen skall jag åtminstone inte missa det en andra gång.
Men nu eftersom jag bara har tre veckor på mig, känns det nästan overkill att åka till varanasi, jag får spara det till nästa gång.
Tredje gången gilt?

Hör av dig igen o berätta mer, det är jättekul att läsa!

TOK
Veteran
Veteran

Hej igen pa er!

Ok. har overlevt Varanasi. En vecka tog det, da det var svart att fa bra biljetter norrut pga turistsasongen. I lordags var det rekord i Varanasi. Slog det forra varmerekordet, som var fran 1979! 46.8 grader!Lite svart att beskriva hur varmt det ar men ni far gissa att vi inte rorde oss sa fort. Kan bara rek Sahi River view Guesthouse vid Assi Ghat. Mycket trevligt for ca 200rs.

Varanasi tyckte vi va en fantastisk och magisk stad. Har mots livet med doden och allt smalter samman i vackra ceremonier och seder. Manga lyckliga manniskor som kanske kan lara oss alla nagot om hur man kan se pa doden pa ett vackert satt, och som en borjan, inte ett slut. Borta fran tagstationerna och med lite vana pa Indien var den ocksa otroligt romatisk. Att vandra langs Ghatsen, i Ganges strandbryn, allt badande i morgonsol som lade ett smaragdskimmer over de gamla byggnaderna var otroligt. Vi har inte mott pa nagot av de svarigheter eller jobbiga manniskor som vi hort om. Allt var kanon.

Nagra tips:
For klader och overkast, allt skraddarsytt.
-Ganga silk faktory, vid Deadeswahr Ghat (main ghat)
Ruggit trevliga killar som har affaren och otroligt hjalpsamma samt god chai. Sitt och njut medans de visar tygert som fladdrar fram likt flytande guld och silken som smeker alla sinnen. Kul aven om man bara tar en liten topp for 150rs. (Givetvis inkl sidenbord och skraddarsydd pa nagon timme)

For underhallning:
Sitt och titta pa ghatsen tidigt (innan 10) Du ar helt ensam och ingen stor. (Sa ensam som man kan vara i Indien)

Ta med ROLLERBLADES! Herregud, om man inte blir slagen av nagon som blir arg maste detta vara ett paradis forden fart glade akaren! Tanke er att swosha fram langs ghatsen och hoppa pa de kilometer med trappor och liknande som stracker sig framat! Suck.... : )

For lunch:

En sak galler. Ta en tidig lunch och ta med ca 800rs (till 2 pers) och bege dig till ett av lyxhotellen. Vi valde Taj Ganges, men de andra ar nog lika bra och billigare. Sitt i AC, !!! med vita dukar, bli upppassad och ga pa lyxtoa ca 7ggr. Hang kvar i 3 timmar for att dricka kaffe i lobbyn (gratis tidningar) och njut av den vackra omgivningen samt pafaglarna pa baksidan. Alla ler och du behandlas som kung for en eftermiddag. Helt klart vart det for en 50lapp var. (Utvardering kommer pa snyltpotentialen pa de andra hotellen i Aug nar vi aterkommer till Varanasi)

Nu ar vi i Rishikesh och tittar ut over en betydligt kallare och renare Ganges. Fortfarande inte ren, men har ar smutsen bara lera fran avrinning pa bergen. Vi har faktiskt badat i Ganges idag! Har finns en fantastisk strand som ar ode bortsett fran lite Sadhus och kor som ser ungerfar lika finurliga ut bagge tva.

I overmorgon drar vi norrut till Gangotri for var forsta riktiga trek. Hoppas pa att lamna recension pa den snarast, men tyvarr ar kanske it i bergen mindre utvecklade. Vi aterkommer mao.

Cheers pa er!

Tokarna :D

Micke
Erfaren användare
Erfaren

cheeze dude? äre du månne?

TOK
Veteran
Veteran

Nu har vi precis atervant till Rishikesh for lite efterlangtad vila. Vi har precis avslutat 9dagar i bergen for att fa komma fram till Tapoban, som ar en taltplats som ligger pa 4500mter, vid foten av det majestatiska berget Shivling.

Vi ar erfarna vandrare och taltare, men inget hade forberett oss pa hur mycket som kravdes for att komma dit. Vi vandrade i dagar (vilket vi visste om i forvag), men att korsa en glaciar och klattra upp for ett 300m hogt stup, utan guide eller barare, var mer an vi var beredda pa. Men, allt gick val och vi vill a varmaste rekommendera Gangotri for de som reser norr om Deli. Hela omradet ar fantastistikt och man bor bokstavligen mellan topparna. Manga pa mer an 6000 meter. Det ar obeskrivligt. Nu maste vi vila lite, men skriver mer om aventyret och tips till andra om nagon dag.

Kram pa er alla, glada att leva och inte ha nagra brutna ben.

ToK

Rishikesh

pajaflow
Upplyst användare
Upplyst

Tjena TOK!

Jag åker om en vecka, nästa lördag. Vi lämnar Delhi så fort vi kan o åker till Rishikesh för att göra lite yoga. Hur är vädret där?

Frågan är om vi skall strunta i att vandra om vädret gör trekkinglederna så dåliga som du beskrev. Den vägen du gick, var den jag tänkt göra också. Kan man hyra utrustning, eller hade du med dig allt?

Berätta mer när du orkar!

TOK
Veteran
Veteran

Hej!

Kul att du (ni) kommer ivag. Just nu regnar det i Rishikesh, men det ar sakert bara idag. Vi har med storsta sannolikhet bestamt att bryta vidare trekkar. Detta pga att de lokala guiderna avrader fran trekkar just nu. Himla trist men med sa manga jordskred sa ar det lite vanskligt. Basta tipsen ar nog att komma hit och kanske se hur laget ar om nagra veckor. Kanske mer stabilt. Vi kan rek Gangotri, om ni vagar med Jeep turen : )
10 timmar pa sma bergsvagar. Men vyn fran Gangotri ar otrolig!

Bor kosta med share jeep, 150rs till Uttaranchal, sen 100rs till Gangotri. Eller, sa kan ni lyxa lite som vi, och kopa alla platser i jeepen. Blev 2400rs for hela resan, men oj vad skont att inte sitta 12st i en bil.

Hotell iRishikesh maste ni kolla in det vi bor pa vid Laxman Juhla(bron lite norr om stan). Har finns ett hotell som ar ganska nytt och heter Jaipur Inn. Rummen kostar 1000rs, med ac. Detta behovs dock inte... sa nu blev det 500rs i stallet. Sedan kan man skippa balkongen och halsa fran oss, sa blir det 250-300 rs per natt. Superfina rum, helkaklat badrum, tv (dock pa indiska) , och rena fina dubbelsangar. Inte sa pjakigt. : )

Om ni vill trekka sa gar det att ordna. Vi kanner en valdigt arlig och palitlig kille som ni kan fa numret till. Han har ett itcafe och trekk agentur. Men han kommer inte att lura er pa pengar eller lata er gora nagot farligt. Han sitter garna och diskuterar olika alternativ och budgetar gratis. En palitlig och valdigt hjalpsam herre med andra ord, han verkar mest leta efter orsaker att lamna stan och snacka om trekking : )

Basta kaffet hittar ni pa ett nyoppnat franskt kafe. De har en espresso machine! Kommer inte ihag vad det heter, men det ligger pa andra sidan bron Laxman Juhla och upp for kullen. (Det ar bara att vandra uppat och uppat)

Direkt over bron kan man kopa fruktsallad (steril) som ar gudomlig. Det finns pa ett tyskt kafe som omnamns i LP.

Vi kan ocksa rek en bra skraddare som syr upp kostymer efter onskemal for ca 3500rs. Det ar riktiga vasterlandska tyger och designer, samt sa talar de Engelska : )

Skriv om ni undrar nagot mer!

Cheers,

Tina och Kristian

TOK
Veteran
Veteran

Tidigare sa vi att vi skulle lamna lite info om trekk. Efter nagra dagars vila har vi fatt ihop lite om var Tapoban trekk.

Vi ar ju som ni vet tillbaka i Rishikesh efter ett riktigt
aventyr, namligen en trekk (langvandring med packning), till en liten
utpostering nagra mil fran Tibet, som heter Tapoban.
Vi hade sagt innan vi akte att vi inte ville vara med om aventyr, uan
upplevelser. Skillnaden ar att ett aventyr betyder att det kommer in
ett oplanerat inslag av fara, vilket det gjorde. Att forst fardas i 10
timmar till Gangotri, pa sma bergsvagar, i en liten bil, var laskigt
nog. (Pa vagen hem sa kom vi ca 20min efter att jeepen fore hade kort over en kant, 200m ner i Ganges forsande vatten, inga overlevande syntes till)

Att sedan vandra fran Gangotri till Bhojbasa (14km) med packing och en
stackars Tina som hade magkramp, (hon ar sa tapper! : ) tog narmare
6,5 timmar. Det var som sagt valdigt tungt. Valdigt smala stigar
bitvis, och givetvis det eviga stupet pa ena sidan som gav dig svindel
vid sidan om den 40cm breda stigen. Allt detta pa en langsam okning i
hojd fran 3000 till 3900 under dagen.

Efter att ha bott i talt och vilat i en utpostering som heter
Bhojbasa i tva dagar, begav vi oss till Gaumuk, ganges flodens borjan. Har reser sig den valdiga glaciaren som en 100m hog vagg av svart elak is. Man kanner sig inte stor direkt. Nu till sjalva aventyret... Att korsa
glaciaren, klattra de 300m till platan under berget Shivling, som
skulle bli vart hem i nagra dagar.

For att gora en lang historia kort sa gick allt bra. Forhoppningsvis
for att vi vet lite vad vi gor, men mest pa grund av att vi var sa
forsiktiga. Vi tog oss till Tapoban, 4500m, utan guide, och tillbaks,
utan missode. : )De gar ej att beskriva hur fantastiskt vackert det
var dar uppe, men vi lagger ut lite kort nar vi kommer hem : )

Det huvudsakliga problemet var att den vanliga leden har smalt pga den
sena tiden pa aret. (bergsklattring i Himalaya gar fram till slutet av
Juni, da monsunen kommer) Sa vi tvingades navigera sjalva over delar
av glaciaren, over stenblock och krevasser. Den verkliga utmaningen
blev dock den sista 500m. Har var stigen som gick up till Tapoban,
opasserbar efter halva vagen pga en kraftig smaltfors fran en glaciar
vid Shivling. Vi tvingades ta en provisorisk stig, ofta ca 15cm bred,
och klattra uppfor, med packning och efter en lang dag. Samt den hoga
hojden som gjorde att alla steg blev till flasningar. Horde nu att det
ar bara 50% sa mycket syre vid 4500m hojd som vid havsniva, kanske kanforklara huvudvarken.

Vid ett stycke tvingades vi klistra oss till vaggen och gora regelratt klattring i det losa gruset och stenarna, for dar var stigen borta och det stupade 150meter rakt nedat mellan benen. ! : / Om vi inte varit sa utpumpade fysiskt hade vi nog gett upp. Det kom dock inte pa tal, med bara 50 meter kvar till toppen. (Som for ovrigt tog ca 25min att klatter-krypa upp till.)

Svart att beskriva hur radda vi var, och att graten kom nar vi var vid
toppen ar nog ganska sjalvklart. Hursomhelst sa anvande vi oss av repet
(alltid med) pa vagen ner, och vid delar av glaciaren pa vagen hem, sa
allt gick val.

Nu ater i stadsmiljo, med tillgang till el for forsta gangen pa ca 10
dagar, avvaktar vi nasta steg pa resan. Det ar tyvarr ganska vanskligt
med sakerheten pa de sma vagarna och vi blev just informerade om att
staden som vi skulle aka till for att gora nasta trekk, Ghowind Ghat
och Valley of Flowers, hade ett jordskred for 5 dagar sedan som
kostade 20 manniskor livet och massor av hus och fordon forstorda. Sa,
vi vet inte om det blir nagra fler trekkar, som ni sakert forstar. Vi
vill inte orsaka mer magknip an nodvandigt hos vara nara och kara : )

Om inte sa sticker vi soderut, mot Kerala. Nagon annan som ar i solen?

Baloo
Baloos bild
Upplyst användare
Upplyst

Stort tack för att ni så frekvent delar med er av era strapatser och upplevelser. Otroligt intressant och spännande att läsa! :D

Var fortsatt försiktiga och förnuftiga bara!

/Björn