Hindu

43 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
dani
Veteran
Veteran

Henric om det är något som inte är sant som jag skriver, bevisa det då! Hur är det med din egen respekt? Läs vad du häver ur dig om mig och de kristna, är det respekt, eller är du blind för dit eget agerande. 
Nu vill jag inte bråka med dig,även om vi är av olika åsikter så kan vi försöka vara vänner. Vill inte att Indien.nu får en negativ och hård debatt klimat. 

Därmed avslutar jag diskussionen för min del på denna tråd.  

freakartie
Erfaren användare
Erfaren

Helt fantastisk musik i de tre mantra-videona. Föreställ er följande: ( Med en del tankar på den gamle bilförsäljaren Werner Erhard och hans est-möten)

Skansen en solig sommarkväll, ingen allsång a la SVT och gräddan av koryfeer, utan en kväll ägnad Indien. Bindefeldt har bjudit in världens grädda inom mantrarörelsen och Stockholm går i saris och indisk klädnad.

På scenen musikt typ de bifogade videona fyllande nejden.

Massmöte med avslappnad musik.

Asiatisk tilltugg i form av förtäring och drycker.

OUM!

Henric
Henrics bild
Upplyst användare
Upplyst

Nu har jag träffat min kompis och hört hur han gjorde och vad som fungerar bra.

Om du vill konvertera, vilket egentligen inte är helt möjligt, kan du gå till ett Arya Samaj-tempel. De finns i nästan alla städer i Indien och tillåter konvertering. Gift er sedan som vanligt med pandit enligt hinduisk sed. Ta många bilder under bröllopet och ha två vittnen från din sida och två vittnen från din makes sida. Ta sedan certifikat, bilder och undertecknade vittnesdokument till domstolen där äktenskapet registreras men ta inte med eller nämn konverteringen i templet. Ni kommer nu få ett special marriage act certificate som är giltigt för er i såväl Indien som utlandet.

Läs mer om Arya Samaj-rörelsen:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Arya_Samaj (svenska)
http://en.wikipedia.org/wiki/Arya_Samaj (engelska)

Det finns även många hemsidor till lokala kapitel i Indien och i andra länder men de är oftast på hindi. Men googla gärna.

Med vänliga hälsningar
Henric Carlsson
indien.nu

Neelakshi Purve
Upplyst användare
Upplyst

Enligt indologer kan man egentligen inte konvertera till att bli hindu. Det måste man födas till . däremot kan man anamma dess ritualer o seder.

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

Neelakshi Purve skrev:
Enligt indologer kan man egentligen inte konvertera till att bli hindu. Det måste man födas till . däremot kan man anamma dess ritualer o seder.

Det finns olika traditioner och alla är olika. Begreppet Hindu är så vitt att du inte med bestämdhet kan hävda att du inte kan konvertera. Fördelen med att vara indolog långt borta från Indien är att du kan påstå nästan vad som helst och alla tror dig. 

… Är i Singapura. 

Mail: mats@matsism.in
Internet: www.matsism.in
Facebook: matsism
Instagram: matsism

Neelakshi Purve
Upplyst användare
Upplyst

Matsism. Det var roligt skrivet men antagligen sant med att vara indolog långt borta från Indien även fast jag tror att poängen emd indologin var att utöva forskning i Indien. Jag tror de främsta indologerna gjort just det. Under långa perioder dessutom. 

Men faktum kvarstår.Kan man konvertera eller inte?

Måste man inte födas in i Brahmanism?  Det är ju inte bara utländska indologers utsago utan även inhemska. Visst har bramanism olika förgreningar och tradtion men säger inte klassisk ortodox brahmanism att du föds och dör som hindu?

Neelakshi Purve
Upplyst användare
Upplyst

Sen så var inte alltid indologerna "långt borta från Indien" de var ju i indien och gjorde sina studier. Helmutt von glasenapp har nog varit i indien längre tid än både du och jag tillsammans matsism. 

britrina
Upplyst användare
Upplyst

Hej!

Det där med att konvertera till hinduismen är både lätt och jättesvårt beroende på vem du frågar. Vissa hinduer anser att det inte går att konvertera då du måste födas till ett liv som hindu (dettar har naturligtvis med kastsystemet att göra). Å andra sidan tar ju en kvinna över sin mans kast när de gifter sig.

Sedan finns det de som anser att konvertering sker i hjärtat, vill du vara hindu så är du hindu. Börja leva ditt liv efter hinduiska traditioner och värderingar så är du hindu. Det är det vanligaste synsättet jag mött bland min vänner i Indien. De flesta jag mött har också menat att en religionstillhörighet inte utesluter en anna. Man kan mixa som man vill. Hinduismen i sig består ju av en mängd olika traditioner och kulturer och är på intet sett en homogen livsåskådning. 

Kanske finns det någon sanskar (övergångsritual) som du kan göra för att bli upptagen i den hinduiska gemenskapen. Försök att få kontakt med någon pandit och kolla detta? Jag tror inte att det är tvunget för att få kalla sig hindu, men för din egen andliga upplevelse kan det ju vara fint att få genomgå någon sorts rituell övergång. 

Lycka till!

korp
Upplyst användare
Upplyst

Helmutt von glasenapp?? HAHAHA!!

Neelakshi Purve
Upplyst användare
Upplyst

Korp:

?

Neelakshi Purve
Upplyst användare
Upplyst

" Begreppet Hindu är så vitt att du inte med bestämdhet kan hävda att du inte kan konvertera!"

Där hålller jag inte med .

Henric
Henrics bild
Upplyst användare
Upplyst

Neelakshi Purve skrev:
Måste man inte födas in i Brahmanism?  Det är ju inte bara utländska indologers utsago utan även inhemska. Visst har bramanism olika förgreningar och tradtion men säger inte klassisk ortodox brahmanism att du föds och dör som hindu?

Hinduismen är inte likställt med ortodox bhrahmanism, det finns tusentals om inte miljontals olika synsätt och vägar att vandra. Jag skulle vilja likna begreppet hinduismen med ett stort Banyan-träd som släpper ner luftrötter som sedan blir till egna stammar, men som ändå är en del av samma träd. Då och då bryts en stam bort från resten av trädet och lever vidare för sig själv, dock med en gemensam historia.

Neelakshi Purve skrev:
Där hålller jag inte med .

Håller du med om att Arya Samaj är en hinduisk rörelse? Enligt denna grupp är Veda sann kunskap. Jag bodde precis bredvid ett populärt Arya Samaj-tempel här i Udaipur i flera år och besökarna i templet var i allra högsta grad hinduer.

Med vänliga hälsningar
Henric Carlsson
indien.nu