Jag är så glad!

50 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
raita
Orakel
Orakel

Jag skulle nog säga att man får se Bollywood som vilken genre som helst, typ skräck, slapstick, drama, romantik.. och man kan ju inte gilla/förstå dem alla :wink:

britrina
Upplyst användare
Upplyst

Första Bollywood-filmen jag såg var Taal och jag skrattade hela tiden för jag tyckte att den var så dålig och skådisarna spelade över något fruktansvärt. Men, efter att ha sett fler filmer blev jag frälst och rent av beroende. Nu kan jag inte få nog. Men det ska vara romantiska dramer/komedier med mycket dans och sång. Övriga genrar (säger man så?) tycker jag inte att Bollywood behärskar än.

Henric
Henrics bild
Upplyst användare
Upplyst

britrina skrev:
Första Bollywood-filmen jag såg var Taal och jag skrattade hela tiden för jag tyckte att den var så dålig och skådisarna spelade över något fruktansvärt. Men, efter att ha sett fler filmer blev jag frälst och rent av beroende. Nu kan jag inte få nog. Men det ska vara romantiska dramer/komedier med mycket dans och sång. Övriga genrar (säger man så?) tycker jag inte att Bollywood behärskar än.

Jag måste säga att Ek Khiladi Ek Haseena är en film som visar att det finns annat än romantiska dramakomedier som är bra. Nu saknar visserligen inte Ek Khiladi Ek Haseena dramatiska romantikdramatiska inslag men den har även spänning i massor och många smarta och oväntade vändningar. Det jag gillar mindre är kanske musiken och då speciellt i inledningsdansen som är på tok Britneyfierad för mig. Även om filmen handlar om några svindlare så påminner den inte alls om Bunty Aur Bali (med bland annat Amitabh Bachchan) även om jag gillade den också.

britrina
Upplyst användare
Upplyst

Ja, visst är Bunty aur Babli bra!?!? En av de allra första scenerna, den första från Benares ghater, är faktiskt filmad på "min ghat" Assi ghat. Man ser t.o.m. Ganga Mahal (Karlstads universitets studiecenter) i bakgrunden (tvåvåningshuset med balkonger som löper runt hela huset).
Sedan är jag väldigt svag för Big B's video till ledmotivet Bunty aur Babli (den spelas/visas i samband med eftertexterna). När jag var i Indien i våras sändes den videon på MTV nästan hela tiden.

Goanen
Upplyst användare
Upplyst

Det är lite lustigt men indierna har faktiskt otroligt mycket humor och självironi och tvekar inte en sekund att göra parodi på sig själva.
De stereotypa inslagen handlar i många fall om att förlöjliga de olika traditionerna som existerar i indien.
De senare inbrytningarna av actionscener a la hollywood har dock blivit mindre lyckade i min mening.

raita
Orakel
Orakel

Goanen skrev:
Det är lite lustigt men indierna har faktiskt otroligt mycket humor och självironi och tvekar inte en sekund att göra parodi på sig själva.
De stereotypa inslagen handlar i många fall om att förlöjliga de olika traditionerna som existerar i indien.
De senare inbrytningarna av actionscener a la hollywood har dock blivit mindre lyckade i min mening.

Jag håller med, förutom i Kal ho naa ho där Sharukh är inne i en biljakt på cykelriksha i värsta Mission Impossible 2-manér (flyger i luften med en hand på styret, benen i luften och pistol i hand,, eller hur var det nu) :D

Johanna A
Orakel
Orakel

britrina skrev:

Nej då, han dör inte i alla filmer! Se t.ex. Main hoon na (där du även får vila ögonen på John Abraham),

Tack för tipset! Den måste jag ju beställa då! Jag hamstrar indiska filmer. Vet inte när jag ska hinna se alla. Men det känns skönt att ha dom stående där i hyllan i alla fall. :lol:

Johanna A
Orakel
Orakel

raj skrev:
Ursäkta, men jag förstår inte den här fascinationen med indiska filmer. Jag som är uppvuxen i Indien, men tycker att de är rätt så tråkiga.

På något sätt förstår jag dig. Egentligen så är dom ju lite dryga, men ändå helt underbara. Det behöver inte hända så jättemycket och det gör inget om man kan räkna ut slutet. Fast jag har faktiskt blivit överraskad av slutet i alla indiska filmer jag har sett. Jag har väl inte lärt mig än.

Det är väl så att indiska filmer är annorlunda så därför uppskattar vi dom. Och är man besatt av Indien så är man... :)

britrina
Upplyst användare
Upplyst

raita skrev:

Jag håller med, förutom i Kal ho naa ho där Sharukh är inne i en biljakt på cykelriksha i värsta Mission Impossible 2-manér (flyger i luften med en hand på styret, benen i luften och pistol i hand,, eller hur var det nu) :D

Eftersom jag är en obotlig besserwisser kan jag inte låta bli att rätta dig här, hoppas att det är ok. Biljakten med cykelriksha äger rum i "Main Hoon Na" inte i "Kal ho na ho". :D

raita
Orakel
Orakel

britrina skrev:
raita skrev:

Eftersom jag är en obotlig besserwisser kan jag inte låta bli att rätta dig här, hoppas att det är ok. Biljakten med cykelriksha äger rum i "Main Hoon Na" inte i "Kal ho na ho". :D

haha, rackarns, jag blandar alltid ihop namnen på de där två trots att de är så olika :D erkänn att det iaf var ett rätt bra referat av riksha-jakten :wink:

britrina
Upplyst användare
Upplyst

Japp! Din illustration av riksha-jakten var klockren! :D

echo
Orakel
Orakel

Här är två trailers på filmer som jag verkligen ser fram emot:

http://www.apple.com/trailers/miramax/thewarrior/

http://www.apple.com/trailers/fox_searchlight/water/

echo
Orakel
Orakel

Filmen Black har listats av Time som en av de bästa filmerna under 05
http://news.bbc.co.uk/2/hi/south_asia/4568360.stm

raita
Orakel
Orakel

echo skrev:

Oj, det var värst! Jag undrar vad det var som gjorde att den platsade där, jag menar vilka kriterier användes?

Den där Water ser verkligen intressant ut! Har du nån speciell sida för att hitta till Indien-relaterad film, eller browsar du runt på måfå hos Apple: Trailers? Det finns så ofantligt mycket där 8O

edit: oj, nu ser jag att Bergmans Saraband fanns med i Time's Top 10!

Johanna A
Orakel
Orakel

raita skrev:
echo skrev:

Oj, det var värst! Jag undrar vad det var som gjorde att den platsade där, jag menar vilka kriterier användes?

Den där Water ser verkligen intressant ut! Har du nån speciell sida för att hitta till Indien-relaterad film, eller browsar du runt på måfå hos Apple: Trailers? Det finns så ofantligt mycket där 8O

edit: oj, nu ser jag att Bergmans Saraband fanns med i Time's Top 10!

Och jag ser fram emot att se Garam Masala. :D

Johanna A
Orakel
Orakel

Johanna A skrev:
Jag beställde indiska filmer från Kanada (bollywoodplanet.ca) och det funkade! :D Jättebilliga filmer och till och med orginal. Den sidan kan jag verkligen rekommendera.

J

Jag tror jag tar tillbaka det där om att filmerna skulle vara orginal. Det ser så ut men kvaliteten är lite varierande. Finns det någon som vet var man får tag i ORGINALfilmer? Är så trött på att aldrig veta om det ska gå att titta på filmerna jag har köpt. Jag har fått köpa samma filmer flera gånger. Första gången jag köpte Lakeer så var det inte textad så jag gjorde ett försök till och då var ljudet så dåligt att det inte gick att se den för det. Blir så trött. :cry:

britrina
Upplyst användare
Upplyst

har du kollar http://www.erosentertainment.com (nej, det är inte en porr-site... :oops: ) ? De säljer filmer online och är det företag som ger ut de flesta dvd-filmerna med Bollywood-innehåll. Jag har aldrig beställt därifrån, men har surfat runt på sidan en hel del och de har massor med filmer till bra priser. De har även en europeisk sida som man kan klicka sig fram till, så sliper man beställa filmerna så långväga ifrån.
Eros är ju det ledande företaget när det gäller Bollywood-filmer på DVD, så jag utgår från att de är pålitliga och säljer filmer av bra kvalitet. Men, som sagt, har jag aldrig beställt från dem, men tänkte prova snart.
LYCKA TILL!

Johanna A
Orakel
Orakel

britrina skrev:
har du kollar http://www.erosentertainment.com (nej, det är inte en porr-site... :oops: ) ? De säljer filmer online och är det företag som ger ut de flesta dvd-filmerna med Bollywood-innehåll. Jag har aldrig beställt därifrån, men har surfat runt på sidan en hel del och de har massor med filmer till bra priser. De har även en europeisk sida som man kan klicka sig fram till, så sliper man beställa filmerna så långväga ifrån.
Eros är ju det ledande företaget när det gäller Bollywood-filmer på DVD, så jag utgår från att de är pålitliga och säljer filmer av bra kvalitet. Men, som sagt, har jag aldrig beställt från dem, men tänkte prova snart.
LYCKA TILL!

Tack för tipset! Jag har också varit där inne någon gång men förstod aldrig riktigt hur man skulle beställa därifrån. Jag får gå dit och kolla lite noggrannare.

Tack det samma! :D

Johanna A
Orakel
Orakel

Nej det var ju inte så farligt dyrt där på Eros... Inte om filmerna är orginal och det borde dom ju vara. 133 kr för Garam Masala. Helt ok. Bra att du påminde mig om den sidan.