Rajasthan och Kerala i sommar.

63 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

Henric skrev:

Filifjonkan skrev:

… Jaipur …

… Däremot tycker jag ni ska byta ut Jaipur mot Udaipur. Jaipur är en stressig storstad och Udaipur är lite mindre, renare, vackrare och helt enkelt fantastisk …

Vill du vara i en häftig storstad är det bättre att stanna längre i Delhi än att åka till Jaipur. 

Jag håller med Henric.
Udaipur är en helt underbar liten stad. 

… Är i Singapura. 

Mail: mats@matsism.in
Internet: www.matsism.in
Facebook: matsism
Instagram: matsism

Filifjonkan
Erfaren användare
Erfaren

matsism skrev:

Filifjonkan skrev:
Tusen tack för alla svar! Nu försöker jag febrilt boka via cleartrip.com men det går inte pga fel mobil nr, alltså mitt svenska, vad ska jag göra? Jag har ju inget indiskt nr ännu. Finns det något man kan göra?

Skall du köpa biljetter i god tid innan via internet är Clertrip bäst och smidigast att handla från. 

Du registrerar ett konto hos irctc.co.in och ett konto hos cleartrip.com. Där du skall fylla i mobilnummer och det inte fungear med ditt svenska nummer fyller du i ett fejknummer: 1234567890. Indiska mobilnummer har en siffra mer än svenska. (Nummren skall ju räcka till flera miljarder indier.)  

När du har båda kontona klara skall de synkas ihop. Läs instruktionerna hos Cleartrip. De koder du vill skicka till din telefon kan du istället få per e-post. Skriv till care@irctc.co.in och be om dem. IRCTC behöver en kopia på ditt pass. Räkna att det tar 3-4 e-brev och en vecka innan allt fungerar som det skall. 

När du har gjort denna onödigt krångliga registrering går det hur bra som helst att köpa tåg-biljetter från cleartrip.com/trains

_

Det absolut bästa och snabbaste tåget från Rajasthan till Thiruvananthapuram är 12432 Thiruvananthapuram Rajdhani Express från Kota [KOTA] till Thiruvananthapuram [TVC]. Resan tar 33 timmar och ALLA MÅLTIDER ingår i biljettpriset. 

Tack!! Jag mailade och fixade allt igår kväll och fick svar nu på morgonen!! Och allt funkar som det ska Laughing out loud Har redan bokat tåg från Delhi till Jaisalmer! Gick otroligt snabbt och smidigt!

Nu sitter jag och funderar på om jag ska ta tåg mellan Jaisalmer och Jodhpur eller om jag lika gärna kan ta en buss? Hur fungerar det med bussar, måste jag boka det redan nu också eller går det att göra på plats? 

Filifjonkan
Erfaren användare
Erfaren

matsism skrev:

Filifjonkan skrev:
Tusen tack för alla svar! Nu försöker jag febrilt boka via cleartrip.com men det går inte pga fel mobil nr, alltså mitt svenska, vad ska jag göra? Jag har ju inget indiskt nr ännu. Finns det något man kan göra?

Skall du köpa biljetter i god tid innan via internet är Clertrip bäst och smidigast att handla från. 

Du registrerar ett konto hos irctc.co.in och ett konto hos cleartrip.com. Där du skall fylla i mobilnummer och det inte fungear med ditt svenska nummer fyller du i ett fejknummer: 1234567890. Indiska mobilnummer har en siffra mer än svenska. (Nummren skall ju räcka till flera miljarder indier.)  

När du har båda kontona klara skall de synkas ihop. Läs instruktionerna hos Cleartrip. De koder du vill skicka till din telefon kan du istället få per e-post. Skriv till care@irctc.co.in och be om dem. IRCTC behöver en kopia på ditt pass. Räkna att det tar 3-4 e-brev och en vecka innan allt fungerar som det skall. 

När du har gjort denna onödigt krångliga registrering går det hur bra som helst att köpa tåg-biljetter från cleartrip.com/trains

_

Det absolut bästa och snabbaste tåget från Rajasthan till Thiruvananthapuram är 12432 Thiruvananthapuram Rajdhani Express från Kota [KOTA] till Thiruvananthapuram [TVC]. Resan tar 33 timmar och ALLA MÅLTIDER ingår i biljettpriset. 

Tack!! Jag mailde dem igår kväll och fick allt nu på morgonen, gick otroligt snabbt och smidigt!! Har redan bokat tåg från Delhi till Jaisalmer Laughing out loud

Tänkte sedan ta mig från Jaisalmer till Jodhpur eller Udaipur! Buss kanske passar bättre dessa sträckor? Hur fungerar det att boka buss måste jag göra det nu innan eller går det att göra på plats? Eller borde jag ta tåg?

Jag kommer att följa alla råd om att skippa Jaipur! Tänker avsluta i Ranthambore Smile För att sedan ev flyga till Kerala, från Jaipur?

Är denna sträcka bra: Jaisalmer-->Jodhpur--->Udaipur--->Ranthambore med buss?? 

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

Filifjonkan skrev:
Tack!! Jag mailade och fixade allt igår kväll och fick svar nu på morgonen!! Och allt funkar som det ska Laughing out loud Har redan bokat tåg från Delhi till Jaisalmer! Gick otroligt snabbt och smidigt!

Härligt! 

Filifjonkan skrev:
Nu sitter jag och funderar på om jag ska ta tåg mellan Jaisalmer och Jodhpur eller om jag lika gärna kan ta en buss? Hur fungerar det med bussar, måste jag boka det redan nu också eller går det att göra på plats?

Det är 300 kilometer mellan Jaisalmer och Jodhpur. 

Priser och tider på bättre bussar hittar du hos redbus.in

Det går långsamma lokal-bussar hela hela tiden.
Gå till busstationen och kliv ombord och res.
Resan från Jaisalmer till Jodhpur kostar 50 rupier. 

Vill du åka bättre och snabbare buss kan du boka plats.
Ditt hotell bokar gärna buss-plats åt dig. Resan kostar 527 rupier. 

Det går ett lokaltåg (Passenger train) varje dag klockan 08:30 från Jaisalmer till Jodhpur.
Du kan inte reservera plats på lokaltåg. Köp biljett innan du kliver ombord och res. Resan kostar 50 rupier. 

… Är i Singapura. 

Filifjonkan
Erfaren användare
Erfaren

matsism skrev:

Filifjonkan skrev:

Härligt! 

Filifjonkan skrev:

Det är 300 kilometer mellan Jaisalmer och Jodhpur. 

Priser och tider på bättre bussar hittar du hos redbus.in

Det går långsamma lokal-bussar hela hela tiden.
Gå till busstationen och kliv ombord och res.
Resan från Jaisalmer till Jodhpur kostar 50 rupier. 

Vill du åka bättre och snabbare buss kan du boka plats.
Ditt hotell bokar gärna buss-plats åt dig. Resan kostar 527 rupier. 

Det går ett lokaltåg (Passenger train) varje dag klockan 08:30 från Jaisalmer till Jodhpur.
Du kan inte reservera plats på lokaltåg. Köp biljett innan du kliver ombord och res. Resan kostar 50 rupier. 

Kanon!! Då slipper jag ju känna mig låst av alla tågbokningar Laughing out loud Men hur fullt brukar det vara på "Passenger train" är det så att man inte kan andas? som rusningstrafik på tbanan här i Stockholm eller värre?

Fungerar det likadant sträckorna: Jodhpur-->Udaipur--->Ranthambore?

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

Filifjonkan skrev:

Jaisalmer [JSM] -> Jodhpur [JU] = BUSS / LOKALTÅG 54819 Jaisalmer Jodhpur Passenger
Jodhpur [JU] -> Udaipur [UDZ] = BUSS
Udaipur [UDZ] -> Sawai Madhopur [SWM] = TÅG 12964 MEWAR EXPRESS
Sawai Madhopur [SWM] -> Jaipur [JP] = LOKALTÅG 59806 BXN JP FAST PASSENGER

… Är i Singapura. 

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

Filifjonkan skrev:
Kanon!! Då slipper jag ju känna mig låst av alla tågbokningar Laughing out loud Men hur fullt brukar det vara på "Passenger train" är det så att man inte kan andas? som rusningstrafik på tbanan här i Stockholm eller värre?

Du åker från första stationen så om du är där lite tidigt kan du ta en sittplats. Ta med en vit näsduk att markera platsen med om du behöver gå på toa. Om man markerar sin plats med en vit näsduk är det ingen som tar platsen. Lokaltågen stannar ofta och det kliver på och av folk vid alla stationer så är det fullt så blir det alltid en sittplats ledig efter några stationer. 

Filifjonkan skrev:
Fungerar det likadant sträckorna: Jodhpur-->Udaipur--->Ranthambore?

Det går inga direkt-tåg mellan Jodhpur och Udaipur. Tag buss.  

Järnvägstationen vid Ranthambore heter Sawai Madhopur. 
Från Udaipur till Sawai Madhopur [SWM] bör du åka tåget 12964 MEWAR EXPRESS helst med reserverad plats. 
Udaipur [UDZ] -> Sawai Madhopur [SWM] = TÅG 12964 MEWAR EXPRESS

… Är i Singapura. 

Filifjonkan
Erfaren användare
Erfaren

matsism skrev:

Filifjonkan skrev:

Jaisalmer [JSM] -> Jodhpur [JU] = BUSS / LOKALTÅG 54819 Jaisalmer Jodhpur Passenger
Udaipur [UDZ] -> Sawai Madhopur [SWM] = TÅG 12964 MEWAR EXPRESS
Sawai Madhopur [SWM] -> Jaipur [JP] = LOKALTÅG 59806 BXN JP FAST PASSENGER

Tack! Underbart Smile Vad jag förstår går alla dessa att boka på plats förutom "Udaipur [UDZ] -> Sawai Madhopur [SWM] = TÅG 12964 MEWAR EXPRESS"? Eller går även den att boka på plats?

Är det lättast att ta sig från Ranthambore till Kerala via Jaipur om vi ska flyga?

Ann-sofie
Ann-sofies bild
Upplyst användare
Upplyst

Filifjonkan skrev:

Är det lättast att ta sig från Ranthambore till Kerala via Jaipur om vi ska flyga?

Om du vill fran Ranthambore till Kerala, skulle jag rekomenderar tag till Delhi och flyga fran Delhi och inte Jaipur.

Det finns mycket mer utbud pa flyg och storre chans att fa bra priser pa biljetter och manga fler avgangar att valja mellan. Samt inget byte pa vissa flyg!

Med vänliga hälsningar
Ann-Sofie Blomqvist

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

Filifjonkan skrev:
Tack! Underbart Smile Vad jag förstår går alla dessa att boka på plats förutom "Udaipur [UDZ] -> Sawai Madhopur [SWM] = TÅG 12964 MEWAR EXPRESS"? Eller går även den att boka på plats?

Tåget 12964 MEWAR EXPRESS har sex vagnar som inte kräver platsbiljett. Du köper biljett innan du kliver ombord eller så kan du bara kliva ombord och köpa biljett av konduktören. Resan i General Class-vagnarna kostar 120 rupier. Räkna med viss trängsel.

Helst bör du boka plats i god tid innan. Resan kostar 235 rupier i SLEEPER-klass och 605 rupier i 3AC-klass och 840 rupier i 2AC-klass och 1440 rupier i 1AC-klass. 

Filifjonkan skrev:

Ranthambore ligger ganska nära Jaipur. Du kan ta taxi direkt från Ranthambore till flygplatsen i Jaipur. Du måste byta plan i Mumbai eller Chennai. Billigaste flyget från Jaipur via Chennai till Thiruvananthapuram‎ är IndiGo. Snabbaste flyget från Jaipur via Mumbai till Thiruvananthapuram‎ är Jet Airways

… Är i Singapura. 

Filifjonkan
Erfaren användare
Erfaren

matsism skrev:

Filifjonkan skrev:

Tåget 12964 MEWAR EXPRESS har sex vagnar som inte kräver platsbiljett. Du köper biljett innan du kliver ombord eller så kan du bara kliva ombord och köpa biljett av konduktören. Resan i General Class-vagnarna kostar 120 rupier. Räkna med viss trängsel.

Helst bör du boka plats i god tid innan. Resan kostar 235 rupier i SLEEPER-klass och 605 rupier i 3AC-klass och 840 rupier i 2AC-klass och 1440 rupier i 1AC-klass. 

Filifjonkan skrev:

Ranthambore ligger ganska nära Jaipur. Du kan ta taxi direkt från Ranthambore till flygplatsen i Jaipur. Du måste byta plan i Mumbai eller Chennai. Billigaste flyget från Jaipur via Chennai till Thiruvananthapuram‎ är IndiGo. Snabbaste flyget från Jaipur via Mumbai till Thiruvananthapuram‎ är Jet Airways

Kanon!! Det finns ganska mycket valmöjligheter märker jag, både får dom som vill planera allt och dom som vill vara mer flexibla Smile Som sagt tycker jag det är så svårt att boka allt i förväg eftersom man kanske kommer vilja stanna längre på ett ställe än vad man trodde från början. Men samtidigt blir det förmodligen en skönare resa, mkt svår avvägning enligt mig!

Det låter ju jätte bra! Hittade flyg för ca 500sek för 2. Men vad kostar taxi från Ranthambore till flygplatsen i Jaipur? Prutar man på taxi?

Filifjonkan
Erfaren användare
Erfaren

Ann-sofie skrev:

Filifjonkan skrev:

Om du vill fran Ranthambore till Kerala, skulle jag rekomenderar tag till Delhi och flyga fran Delhi och inte Jaipur.

Det finns mycket mer utbud pa flyg och storre chans att fa bra priser pa biljetter och manga fler avgangar att valja mellan. Samt inget byte pa vissa flyg!

Jag har tittat på att resa från Delhi men just nu var det dyrare än att flyga från Jaipur Smile Och jag kan tänka mig att det är lättare att ta taxi direkt till Jaipur för att flyga ist för att åka tåg till Delhi. Frågan är prisskillnaden där oxå mellan taxi till Jaipur alt. tåg till Delhi, vad tror du?

Jag får nog fundera några vändor till! Har även svårt för att bestämma mig för hur länge jag ska vara i Rajasthan respektive Kerala.

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

Filifjonkan skrev:

Kanon!! Det finns ganska mycket valmöjligheter märker jag, både får dom som vill planera allt och dom som vill vara mer flexibla Smile Som sagt tycker jag det är så svårt att boka allt i förväg eftersom man kanske kommer vilja stanna längre på ett ställe än vad man trodde från början. Men samtidigt blir det förmodligen en skönare resa, mkt svår avvägning enligt mig!

Flyget bör du boka så snabbt som möjligt. Priserna stiger med många tusen rupier ju närmare avgång du kommer. När du vet när du skall flyga är det enkelt att bestämma när du tar tåget till Ranthambore. 

IndiGo tar just nu mindre än 5000 rupier (625 kronor) för flyg från Jaipur till Thiruvananthapuram‎

Filifjonkan skrev:
Det låter ju jätte bra! Hittade flyg för ca 500sek för 2. Men vad kostar taxi från Ranthambore till flygplatsen i Jaipur? Prutar man på taxi?

Lokaltåget 59806 BXN JP FAST PASSENGER avgår klockan 17:30 från Sawai Madhopur [SWM] och kommer fram till Jaipur [JP] klockan 20:20. Resan kostar 25 rupier. 

Det går många långsamma lokalbussar från Sawai Madhopur till Jaipur. Resan tar 3-6 timmar och kostar cirka 20-30 rupier beroende på vilken väg bussen tar.  

Taxi gör resan, 152 kilometer, på drygt två timmar och kostar cirka 1500-2000 rupier. Har du tur hittar du andra på samma hotell att dela taxi med. 

Efter att ha upplevt i hettan i Rajastan är det hur underbart som helst komma fram till
Light House Beach, Kovalam, söder om Thiruvananthapuram‎:

FOTO: Mats Larsson

… Är i Singapura. 

Filifjonkan
Erfaren användare
Erfaren

matsism skrev:

Filifjonkan skrev:

Flyget bör du boka så snabbt som möjligt. Priserna stiger med många tusen rupier ju närmare avgång du kommer. När du vet när du skall flyga är det enkelt att bestämma när du tar tåget till Ranthambore. 

IndiGo tar just nu mindre än 5000 rupier (625 kronor) för flyg från Jaipur till Thiruvananthapuram‎

Filifjonkan skrev:

Lokaltåget 59806 BXN JP FAST PASSENGER avgår klockan 17:30 från Sawai Madhopur [SWM] och kommer fram till Jaipur [JP] klockan 20:20. Resan kostar 25 rupier. 

Det går många långsamma lokalbussar från Sawai Madhopur till Jaipur. Resan tar 3-6 timmar och kostar cirka 20-30 rupier beroende på vilken väg bussen tar.  

Taxi gör resan, 152 kilometer, på drygt två timmar och kostar cirka 1500-2000 rupier. Har du tur hittar du andra på samma hotell att dela taxi med. 

Efter att ha upplevt i hettan i Rajastan är det hur underbart som helst komma fram till
Light House Beach, Kovalam, söder om Thiruvananthapuram‎:

Tack för alla information, skulle varit otroligt svårt att planera denna resa utan din hjälp Smile!

Okey då får jag skynda mig att boka flyg! Vet bara inte hur mycket tid som behövs till respektive plats. 4dagar per stad kanske räcker, och sedan lite mer än en vecka i Kerala. Men Kerala verkar ju så underbart att man vill stanna längre Smile Känns som 1 månad för Indien är för kort tid!

Jag har en riktig nybörjar fråga... Hur stor är stöldrisken/rånrisken på tågen? Ska åka AC3 från Delhi till Jaisalmer, natttåg.

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

Filifjonkan skrev:
Tack för alla information, skulle varit otroligt svårt att planera denna resa utan din hjälp Smile!

Smile

Filifjonkan skrev:
Okey då får jag skynda mig att boka flyg! Vet bara inte hur mycket tid som behövs till respektive plats. 4dagar per stad kanske räcker, och sedan lite mer än en vecka i Kerala. Men Kerala verkar ju så underbart att man vill stanna längre Smile Känns som 1 månad för Indien är för kort tid!

Delhi
I Delhi kan man stanna hur länge som helst och det finns hur mycket som helst att se och göra. Delhi har ett enormt utbud av museum, monument, historia, palats, parlament, konserter, teatrar, biografer, parker, nöjesparker, bazarer, köpcentrum, butiker, restauranger, caféer, barer, nattklubbar, tempel, moskéer, trafikstockningar och massor av annat som hör till Delhi. Det är enkelt att ta sig runt i Delhi med Delhi Metro. Missa inte Kingdom of DreamsAkshardham, Nationalmuseum, Hauz Khas Village, ljud och ljus showen på kvällen i Röda Fortet, Chandni Chowk och Sri Sri Radha Parthasarathi Mandir

Jaisalmer
Stanna minst fyra dagar. Två dagar går åt till kamelsafari och sen finns det ju en hel del att se och göra i staden och fortet också.

Jodhpur
Du hinner se de viktigaste sevärdheterna på två dagar. 

Udaipur
Udaipur är en mysig stad att bara trivas i och det finns gott om sevärdheter i och omkring staden. Missa inte att även besöka närliggande Ranakpur

Ranthambore
Rantambore tar emot begränsat antalet besökare varför jag tror att du numera måste boka innan.
Inte säker. Någon som vet?
Du bör stanna två hela dagar eller tre nätter i parken så du hinner med fyra turer i djungeln.
_

Ja en månad är mycket mycket kort tid i Indien. 

Filifjonkan skrev:
Jag har en riktig nybörjar fråga... Hur stor är stöldrisken/rånrisken på tågen? Ska åka AC3 från Delhi till Jaisalmer, natttåg.

Som vanligt är det sunt förnuft och allmän försiktighet som råder. Lägg inte plånboken på bordet när du sover på tåget och ha inte passet i bakfickan, etc. etc. etc. 

Nej risken att bli rånad och bestulen är mycket liten även om det händer. Indien är ett av de säkraste länderna att resa i (med undantag av magsjuka). 

Jag brukar låsa fast min väska med ett enkelt kombinations-hänglås under sängen på tåget. Inte för att risken att bli bestulen är stor men jag sover bättre om bagaget sitter fast. 

Missa inte kamelsafari, sova under bar himmel och äta nylagad mat vid lägerelden i Thar utanför Jaisalmer. (Tänk på att non veg betyder att ni tar med er ett levande lamm att slakta innan middagen.) 

Du bör gå vilse någonstans mellan Chandni Chowk och Sita Ram Bazar i Delhi. Hur häftigt som helst. 

Solnedgång över City Palace i Udaipur. Utsikt från huset där jag brukar bo. Smile

FOTO: Mats Larsson

Missa inte Ranakpur nära Udaipur:

Lågt vatten i Udaipur:

Högt vatten i Udaipur:

Besök Delhis största tempel Akshardham inklusive en båttur som ger en kurs i indiens historia.
Var vid Akshardham när de öppnar klockan tio för att slippa långa köer. Akshardham har stängt på måndagar. 

Utsikt från min favoritrestaurang vid Light House Beach, Kovalam, söder om Thiruvananthapuram‎. 

… Är i Singapura. 

Henric
Henrics bild
Upplyst användare
Upplyst

matsism skrev:

Ranthambore
Rantambore tar emot begränsat antalet besökare varför jag tror att du numera måste boka innan.
Du bör stanna två hela dagar eller tre nätter i parken så du hinner med fyra turer i djungeln.

Det är såklart säkrast att förboka för att vara garanterad att få plats men ofta finns det faktiskt platser som du kan boka direkt på plats. Tänk bara på att det inte är utlänningar som är de stora besökarna utan indiska turister. Det är därför svårare att få plats på helger och stora indiska högtider när många indier har ledigt. Jag skulle boka hotell och turer i förväg bara för att vara säker.

matsism skrev:

Solnedgång över City Palace i Udaipur. Utsikt från huset där jag brukar bo. Smile

Oj, vilken fantastisk utsikt, jag tycker jag känner igen den Wink

Med vänliga hälsningar
Henric Carlsson
indien.nu

putte64
putte64s bild
Upplyst användare
Upplyst

Du ska aldrig lämna väskan ur sikte på tåget
Lås gärna fast den
Alla ac klasser är lite säkrare eftersom de som saknar ac biljett får böter om man öh går in i vagnen

Filifjonkan
Erfaren användare
Erfaren

matsism skrev:

Delhi
I Delhi kan man stanna hur länge som helst och det finns hur mycket som helst att se och göra. Delhi har ett enormt utbud av museum, monument, historia, palats, parlament, konserter, teatrar, biografer, parker, nöjesparker, bazarer, köpcentrum, butiker, restauranger, caféer, barer, nattklubbar, tempel, moskéer, trafikstockningar och massor av annat som hör till Delhi. Det är enkelt att ta sig runt i Delhi med Delhi Metro. Missa inte Kingdom of DreamsAkshardham, Nationalmuseum, Hauz Khas Village, ljud och ljus showen på kvällen i Röda Fortet, Chandni Chowk och Sri Sri Radha Parthasarathi Mandir

Jaisalmer
Stanna minst fyra dagar. Två dagar går åt till kamelsafari och sen finns det ju en hel del att se och göra i staden och fortet också.

Jodhpur
Du hinner se de viktigaste sevärdheterna på två dagar. 

Udaipur
Udaipur är en mysig stad att bara trivas i och det finns gott om sevärdheter i och omkring staden. Missa inte att även besöka närliggande Ranakpur

Ranthambore
_

Ja en månad är mycket mycket kort tid i Indien. 

Filifjonkan skrev:

Som vanligt är det sunt förnuft och allmän försiktighet som råder. Lägg inte plånboken på bordet när du sover på tåget och ha inte passet i bakfickan, etc. etc. etc. 

Nej risken att bli rånad och bestulen är mycket liten även om det händer. Indien är ett av de säkraste länderna att resa i (med undantag av magsjuka). 

Jag brukar låsa fast min väska med ett enkelt kombinations-hänglås under sängen på tåget. Inte för att risken att bli bestulen är stor men jag sover bättre om bagaget sitter fast. 

Missa inte kamelsafari, sova under bar himmel och äta nylagad mat vid lägerelden i Thar utanför Jaisalmer. (Tänk på att non veg betyder att ni tar med er ett levande lamm att slakta innan middagen.)

Åh allt ser helt underbart ut!! :D 

Börjar dock inse att jag borde börja resan i Ranthambhore ist för Jaisalmer då det stänger den 30 Juni.. och det verkar som att vi borde vara längre i Rajasthan än i Kerala! Kerala kanske räcker med en vecka. Hoppas bara jag kan avboka och boka om tåget.

Har mailat Ranthambhore men de kommer inte kunna svara förens i morgon så mina händer är bundna och det börjar kännas väldigt stressigt, hade ingen aning om att det krävdes så här mycket planering! Har aldrig rest själv utan skola eller så utanför Europa.

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

Filifjonkan skrev:

Dela gärna med dig av dina egna bilder och berättelser när du har kommit hem. 

Filifjonkan skrev:
Börjar dock inse att jag borde börja resan i Ranthambhore ist för Jaisalmer då det stänger den 30 Juni.. och det verkar som att vi borde vara längre i Rajasthan än i Kerala! Kerala kanske räcker med en vecka.

Börjar du i Ranthambore skall du sluta vistelsen i Rajashan i Udaipur som ligger längst söderut och närmast Thiruvananthapuram‎. 

Flyg sedan från Udaipur via Mumbai till Thiruvananthapuram‎. Jet Airways har bäst förbindelser från Udaipur via Mumbai till Thiruvananthapuram‎. Flygresan kostar cirka 8200 rupier. 

Du kan också ta buss några få timmar från Udaipur till Ahmedabad som har större utbud av flyg mot Thiruvananthapuram‎. IndiGo har bäst förbindelser från Ahmedabad via Chennai eller Mumbai till Thiruvananthapuram‎. Flygresan kostar cirka 4800 rupier. 

Du kan också ta buss några få timmar från Udaipur till Kota och ta det fina och supersnabba tåget 12432 Rajdhani Express till Thiruvananthapuram‎. Tåget 12432 Rajdhani Express går bara tre dagar / vecka, tisdagar, onsdagar och söndagar från Kota [KOTA]. 

Filifjonkan skrev:
Hoppas bara jag kan avboka och boka om tåget.

Ja, det är enkelt att avboka tåg-biljetter hos cleartrip.com/trains. Pengarna minus en liten avgift kommer tillbaka inom nån vecka. 

Filifjonkan skrev:
Har mailat Ranthambhore men de kommer inte kunna svara förens i morgon så mina händer är bundna och det börjar kännas väldigt stressigt, hade ingen aning om att det krävdes så här mycket planering! Har aldrig rest själv utan skola eller så utanför Europa.

Så mycket planerar du väl inte? Du har ju ganska öppet mellan städerna i Rajasthan. Det du måste planera för är nationalparken som stänger när monsunen gör den för blöt och en lång inrikesflygning som blir onödigt dyr om du inte bokar i tid. Allt annat övrigt kan du bestämma efter humör och vad du har lust med. 

Vill du planera mindre bokar du inte flyget söderut. Från Udaipur kan du alltid ta en snabb natt-sov-buss till Mumbai. I Mumbai får du alltid tag på tågbiljetter ur utlänningskvoten (FT-quota), lucka 52 Mumbai CST, till Thiruvananthapuram‎. 

Bakvatten, Kerala: 

… Är i Singapura. 

Filifjonkan
Erfaren användare
Erfaren

matsism skrev:

Filifjonkan skrev:

Dela gärna med dig av dina egna bilder och berättelser när du har kommit hem. 

Filifjonkan skrev:
Börjar dock inse att jag borde börja resan i Ranthambhore ist för Jaisalmer då det stänger den 30 Juni.. och det verkar som att vi borde vara längre i Rajasthan än i Kerala! Kerala kanske räcker med en vecka.

Börjar du i Ranthambore skall du sluta vistelsen i Rajashan i Udaipur som ligger längst söderut och närmast Thiruvananthapuram‎. 

Flyg sedan från Udaipur via Mumbai till Thiruvananthapuram‎. Jet Airways har bäst förbindelser från Udaipur via Mumbai till Thiruvananthapuram‎. Flygresan kostar cirka 8200 rupier. 

Du kan också ta buss några få timmar från Udaipur till Ahmedabad som har större utbud av flyg mot Thiruvananthapuram‎. IndiGo har bäst förbindelser från Ahmedabad via Chennai eller Mumbai till Thiruvananthapuram‎. Flygresan kostar cirka 4800 rupier. 

Du kan också ta buss några få timmar från Udaipur till Kota och ta det fina och supersnabba tåget 12432 Rajdhani Express till Thiruvananthapuram‎. Tåget 12432 Rajdhani Express går bara tre dagar / vecka, tisdagar, onsdagar och söndagar från Kota [KOTA]. 

Filifjonkan skrev:
Hoppas bara jag kan avboka och boka om tåget.

Ja, det är enkelt att avboka tåg-biljetter hos cleartrip.com/trains. Pengarna minus en liten avgift kommer tillbaka inom nån vecka. 

Filifjonkan skrev:

Så mycket planerar du väl inte? Du har ju ganska öppet mellan städerna i Rajasthan. Det du måste planera för är nationalparken som stänger när monsunen gör den för blöt och en lång inrikesflygning som blir onödigt dyr om du inte bokar i tid. Allt annat övrigt kan du bestämma efter humör och vad du har lust med. 

Vill du planera mindre bokar du inte flyget söderut. Från Udaipur kan du alltid ta en snabb natt-sov-buss till Mumbai. I Mumbai får du alltid tag på tågbiljetter ur utlänningskvoten (FT-quota), lucka 52 Mumbai CST, till Thiruvananthapuram‎. 

Självklart ska jag dela med mig Smile!

Okey gud vad bra!! Men om jag börjar i Ranthambore och avslutar i Udaipur vilken väg är då bäst att ta till Jaisalmer och Jodhpur?

Är det bäst att åka från Ranthambore till Jaisalmer sedan Jodhpur och sist Udaipur?

För mig känns det som mycket planering men det är nog mest för att jag stressar upp mig över att jag hade tänkt allt i fel ordning! Självklart så måste jag börja i Ranthambore!

Filifjonkan
Erfaren användare
Erfaren

putte64 skrev:
Lås gärna fast den
Alla ac klasser är lite säkrare eftersom de som saknar ac biljett får böter om man öh går in i vagnen

Men att ta loss en väska från ett lås eller ta något ur den är väll ganska lätt? Tänkte att det kanske kan vara bra att sova på ryggsäcken, som kudde, för att vara säker!

putte64
putte64s bild
Upplyst användare
Upplyst

Filifjonkan skrev:
putte64 skrev:
Lås gärna fast den

Men att ta loss en väska från ett lås eller ta något ur den är väll ganska lätt? Tänkte att det kanske kan vara bra att sova på ryggsäcken, som kudde, för att vara säker!

Jag sover alltid på min väska
Reser man själv behövs lite skydd, självklart låser du väskan också
Klart det går att stjäla ändå men om du bara kan fördröja tjuven i 30 sekunder klarar du dig
Det är svårt att stirra på väskan hela tiden

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

Filifjonkan skrev:
Okey gud vad bra!! Men om jag börjar i Ranthambore och avslutar i Udaipur vilken väg är då bäst att ta till Jaisalmer och Jodhpur?

Stanna en dag i Bikaner och besök Karni Mata Mandir längs vägen så blir resan enklare att få till bra. 

Delhi Nizamudin [NZM] -> Sawai Madhopur [SWM] = TÅG 12060 KOTA JAN SHATABDI EXP
Sawai Madhopur [SWM] -> Bikaner [BKN] = TÅG 22981 KOTA HMH SUP EXP
Bikaner [LGH] -> Jaisalmer [JSM] = LOKALTÅG 14704 LGH JSM EXP
Jaisalmer [JSM] -> Jodhpur [JU] = LOKALTÅG 54819 JSM JU PASSENGER
Udaipur [UDZ] -> Kota [KOTA] = TAXI eller BUSS
Kota [KOTA] -> Thiruvananthapuram‎ [TVC] = TÅG 12432 THIRUVANANTHAPURAM‎ RAJDHANI EXP

Filifjonkan skrev:
Är det bäst att åka från Ranthambore till Jaisalmer sedan Jodhpur och sist Udaipur?

Antingen åker du via Bikaner som jag föreslår ovan eller så passerar du Jodhpur två gånger. Jaisalmer ligger långt ut i Thar-öknen och har bra förbindelser med Jodhpur och Bikaner. 

Filifjonkan skrev:
För mig känns det som mycket planering men det är nog mest för att jag stressar upp mig över att jag hade tänkt allt i fel ordning! Självklart så måste jag börja i Ranthambore!

Det är kul att planera resor. Nästan som att vara på väg och ett bra sätt att bli redo för själva resan. 

Filifjonkan skrev:

Att åka tåg långt och länge i Indien är väldigt socialt och en bra plats att skaffa nya vänner. Ta gärna med bilder på mamma och pappa och var du bor och exotiska kakor eller svensk choklad och annat exotiskt hemmifrån att dela på. (Tänk på att (nästan) alla indier är vegetarianer och absolut inte äter någonting med gelatin.) Det är praktiskt att vara omgiven av vänner när man reser. 

Du är inte ensam i vagnen. Alla i vagnen hjälps åt att hålla kolla på allas bagage. Det räcker med ett litet mycket enkelt lås. Så fort någon börjar gräva efter väskor under sängarna vaknar medresenärer. Skall det dessutom klippas av kedjor och lås så står hela vagnen snart upp runt tjuven. Det finns ögglor under understa sängen att låsa fast väskan i. Använd dem. De räcker mer än väl. 

Gör ett kort uppehåll i Bikaner för att besöka Karni Mata Mandir:

Du är inte ensam i vagnen:

Tågvagn. Lakan, filt, kudde och handduk delas ut av vagnvärden. 

… Är i Singapura. 

akcn
akcns bild
Orakel
Orakel

Hej!

Kul med din resa! Blir lite avundsjuk.... var själv i Rajasthan samma period förra året Wink o är nyfiken på Kerela Smile

Tänk på att Ranthambore stänger den 30 juni.... det är väldigt varmt där o i överiga delar av Rajatshan i Juni... men det fixar du... fördelen är att hotellen kring Ranthambore är billigare då det är off season.... ni behöver ca 5 turer till parken... o de flesta hotell fixar bokning till safaribilarna....mycket smidigt...

Jag hade nog oxå skippat Jaipur om du inte vill shoppa en massa både tyg, smycken o lite annat men som sagt är en hyfsat stor stad (ca 3 milj invånaare) men har några få sevärdigheter... jag har bott många o långa gånger i Jaipur men det beror på andra saker... som sagt Udaipur, Jodpuhr o Jaisalmer e mysigare, rena och lugnare,...

Har du fler frågor om Jaipur få du gärna höra av dig... o även om du har frågor om Ranthambore...

Hoppas ni får en härlig resa!

Resa bokad! Semester och studieresa 5-21 mars! 

Filifjonkan
Erfaren användare
Erfaren

matsism skrev:

Stanna en dag i Bikaner och besök Karni Mata Mandir längs vägen så blir resan enklare att få till bra.
Delhi Nizamudin [NZM] -> Sawai Madhopur [SWM] = TÅG 12060 KOTA JAN SHATABDI EXP
Sawai Madhopur [SWM] -> Bikaner [BKN] = TÅG 22981 KOTA HMH SUP EXP
Bikaner [LGH] -> Jaisalmer [JSM] = LOKALTÅG 14704 LGH JSM EXP
Jaisalmer [JSM] -> Jodhpur [JU] = LOKALTÅG 54819 JSM JU PASSENGER
Udaipur [UDZ] -> Kota [KOTA] = TAXI eller BUSS
Kota [KOTA] -> Thiruvananthapuram‎ [TVC] = TÅG 12432 THIRUVANANTHAPURAM‎ RAJDHANI EXP
Antingen åker du via Bikaner som jag föreslår ovan eller så passerar du Jodhpur två gånger. Jaisalmer ligger långt ut i Thar-öknen och har bra förbindelser med Jodhpur och Bikaner.

Kanon!! Ser ut som en jätte bra resplan, den blir det Smile Och de som heter TÅG bör bokas nu? De andra kan bokas på plats? Ska boka så snart jag vet att det finns plats på Ranthambore!
Finns det något hotell som är av medelstandard (billigt men inte för dålig standard) som du kan rekomendera som ligger i bra anslutning till New Delhi flygplats och Delhi Nizamudin [NZM] station?

matsism skrev:
Det är kul att planera resor. Nästan som att vara på väg och ett bra sätt att bli redo för själva resan.

Ja det är både kul och stressigt på samma gång! Kan tänka mig att det blir roligare och roligare ju mer erfarenhet man får! Nu när jag är nybörjare så snurrar tusen frågor i huvudet på samma gång och det är svårt att få en översikt och hålla sig lugn. Men tack vare din hjälp blir det mycket lättare att få koll på läget Wink

matsism skrev:
Att åka tåg långt och länge i Indien är väldigt socialt och en bra plats att skaffa nya vänner. Ta gärna med bilder på mamma och pappa och var du bor och exotiska kakor eller svensk choklad och annat exotiskt hemmifrån att dela på. (Tänk på att (nästan) alla indier är vegetarianer och absolut inte äter någonting med gelatin.) Det är praktiskt att vara omgiven av vänner när man reser.

Du är inte ensam i vagnen. Alla i vagnen hjälps åt att hålla kolla på allas bagage. Det räcker med ett litet mycket enkelt lås. Så fort någon börjar gräva efter väskor under sängarna vaknar medresenärer. Skall det dessutom klippas av kedjor och lås så står hela vagnen snart upp runt tjuven. Det finns ögglor under understa sängen att låsa fast väskan i. Använd dem. De räcker mer än väl.

Åh det låter verkligen som att det är kul att åka tåg i Indien Smile Det där med att alla håller koll och hjälper varandra det trodde jag faktiskt, stor skillnad från Sverige där många tänker "sköt dig själv och skit i andra". Mycket trevligare att hjälpa varandra så mycket man kan!

Filifjonkan
Erfaren användare
Erfaren

akcn skrev:

Hej!

Kul med din resa! Blir lite avundsjuk.... var själv i Rajasthan samma period förra året Wink o är nyfiken på Kerela Smile

Tänk på att Ranthambore stänger den 30 juni.... det är väldigt varmt där o i överiga delar av Rajatshan i Juni... men det fixar du... fördelen är att hotellen kring Ranthambore är billigare då det är off season.... ni behöver ca 5 turer till parken... o de flesta hotell fixar bokning till safaribilarna....mycket smidigt...

Jag hade nog oxå skippat Jaipur om du inte vill shoppa en massa både tyg, smycken o lite annat men som sagt är en hyfsat stor stad (ca 3 milj invånaare) men har några få sevärdigheter... jag har bott många o långa gånger i Jaipur men det beror på andra saker... som sagt Udaipur, Jodpuhr o Jaisalmer e mysigare, rena och lugnare,...

Har du fler frågor om Jaipur få du gärna höra av dig... o även om du har frågor om Ranthambore...

Hoppas ni får en härlig resa!

Hej!

Ja det ska bli så fantastiskt! Åh vad kul, hur var det med hettan? Är det vatten i Udaipur eller är det torrt? Ja Kerala verkar väldigt härligt, kul att det är mer jämställt där och så Smile

Ja det var just det som jag glömde att tänka på först :/ Men nu har jag mailat dem och frågat om det finns platser den 16 till 19 Juni alt 17 till 20 Juni. Hoppas hoppas! Jag tror det kommer bli 4 safariturer; 2 morgon, 2 eftermiddag plus 1 tur till fortet.

Yes jag kommer att skippa Jaipur, enda anledningen till att jag tänkte att vi skulle åka dit var pga att jag trodde det var närmast till Rantahambore men nu har jag ju lärt mig att man inte behöver åka den vägen! Udaipur, Jodpuhr o Jaisalmer verkar vara underbara platser !

Jag undrar om det är bra att boka Ranthambore via Indianexcursions: http://ranthambhoresafari.com/ranthambhore-safari-tours.html ? Eller om det är bättre att kontakta parken direkt via deras egen hemsida? Jag har inte så mycket pengar pga att jag studerar så hoppas det räcker med 3nätter, vad tror du?

Tack!

akcn
akcns bild
Orakel
Orakel

Jag bokade inga safriturer innan jag var på plats Wink Oftast får man bäst pris då... fast just när jag var i Ranthambore unnade jag mig detta o struntade i vad det kostade.. fick ner priset på hotellet jätte mycket.. tror de ville ha typ 2000 inr men betalda nog bara 500 inr.... så pruta ... finns ju inte så mycket turister där då = billigare rum o lättare att få plats i safari bilarna.. jag åkte "Canter" de större typ bussarna billigare o funkar lika bra....

Det e varmt.. men värmen e torr i Rajathan så den går att uthärda ... o blir det för varmt e det bara att leta upp ett Coffe Day kafe el gå på bio med air condition... så blir det svalt o skönt en stund...men det kan ta någon dag el två att vänja sig... 

Kan tyvärr inte svara på om det e mycket vatten i Udaipur just nu men det gör nog Henric el Annso snart Wink Jag gillade de tre städerna jätte mycket de var lite lugnare o spännande....

Sist jag var i Udaipur var sommaren 2001 o då var det skapligt med vatten... vilket det nog är nu har för mig att monusen var riktigt riklig förra året....

Lycka till

Resa bokad! Semester och studieresa 5-21 mars! 

Filifjonkan
Erfaren användare
Erfaren

akcn skrev:

Jag bokade inga safriturer innan jag var på plats Wink Oftast får man bäst pris då... fast just när jag var i Ranthambore unnade jag mig detta o struntade i vad det kostade.. fick ner priset på hotellet jätte mycket.. tror de ville ha typ 2000 inr men betalda nog bara 500 inr.... så pruta ... finns ju inte så mycket turister där då = billigare rum o lättare att få plats i safari bilarna.. jag åkte "Canter" de större typ bussarna billigare o funkar lika bra....

Det e varmt.. men värmen e torr i Rajathan så den går att uthärda ... o blir det för varmt e det bara att leta upp ett Coffe Day kafe el gå på bio med air condition... så blir det svalt o skönt en stund...men det kan ta någon dag el två att vänja sig... 

Kan tyvärr inte svara på om det e mycket vatten i Udaipur just nu men det gör nog Henric el Annso snart Wink Jag gillade de tre städerna jätte mycket de var lite lugnare o spännande....

Sist jag var i Udaipur var sommaren 2001 o då var det skapligt med vatten... vilket det nog är nu har för mig att monusen var riktigt riklig förra året....

Lycka till

Okey det kanske är bäst att vänta med att boka tills vi är på plats för bokningsförmedlingen ville ha 31000rs för hotell 3 nätter och 5 safariturer, inkulsive mat. Känns väldigt dyrt! Men jag är rädd att det ska vara fullt när vi kommer dit. Tror du/någon annan att det finns risk för det i juni?

Låter ju kanon Smile

Tack!

Henric
Henrics bild
Upplyst användare
Upplyst

akcn skrev:

Vilken tur att jag kan svara då Wink
Ja, vi har ganska gott om vatten fortfarande faktiskt. Man har också slutfört arbetet med en ny kanal till sjön så nu ska den i princip inte kunna torka ut igen. Såväl Pichola som Fateh Sagar har bra nivåer på vattnet och är ganska rena från sjögräs.

Med vänliga hälsningar
Henric Carlsson
indien.nu

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

Filifjonkan skrev:
Finns det något hotell som är av medelstandard (billigt men inte för dålig standard) som du kan rekomendera som ligger i bra anslutning till New Delhi flygplats och Delhi Nizamudin [NZM] station?

Hotel nära flygplatsen och Nizamuddin Railway Station är onödigt dyra.
Räkna med priser från 3000 rupier / natt.
Alla billiga och prisvärda hotell ligger i Pahar Ganj.
Närmaste Metro-stationer är Rama Krishna Ashram Marg och New Delhi. 

Det är lätt att ta sig runt i Delhi med Delhi Metro

Tag tåget Airport Express eller taxi för 300 rupier (37 kronor) från flygplatsen till New Delhi som ligger nägra hundra meter från Pahar Ganj. 

Tag Delhi Metro till Nizamuddin Railway Station. Närmaste Metro-station är Jangpura (eller Lajpat Nagar). 

Jag brukar bo på De Holliday InternationalPrince PoloniaYes Please Cottage eller Anoop Hotel

Anoop Hotel är billigast med rum från 500 rupier (62 kronor) / natt och AC-rum från 800 rupier (100 kronor) / natt.

Prince Polonia har en helt underbar men liten pool på taket men är mer än dubbelt så dyra utan att rummen är speciellt mycket bättre. Poolen är dock hur härlig som helst efter en het dag på stan. 

TITTA ALLTID PÅ RUMMET
INNAN DU BESTÄMMER DIG!

Anoop Hotel:

Rum 305 är mitt favoritrum på Anoop Hotel.
1000 rupier
(125 kronor) / natt med iskall AC, varmvatten och daglig städning. 

Jag dricker te på tak-restaurangen, Anoop Hotel, Pahar Ganj. 

FOTO: Sonia Dogra

… Är i Singapura.