Sova utomhus och leva på en snäv ekonomi?

58 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
chrissi
Orakel
Orakel

"Social turism", låter väl inget vidare som benämning men att möta människor och ha guidning med översättning och förklaringar tror jag är ett fantastiskt sätt att få hjälp att komma in i ett område. Som sagt beror det helt på den attityd man har i mötet och det gäller naturligtvis arrangören också. Företaget i Bombay känner jag inte till så jag kan inte uttala mig om just dom men ett svenskt företag som ordnar den typen av resor är Gränslösa resor.

Dom har ett utmärkt sätt att se Rajasthan. Resan arrangeras dock endast för kvinnor. http://www.granslosaresor.se/resa-02.php

Guiden Elin Bolmgren ordnar också resor på egen hand. http://www.marustali.net/keyind.htm

btw hur gör jag för att inkludera ett citat när jag svarar på ett inlägg?

chrissi
Orakel
Orakel

yoga, helt riktigt. Social Turism kan säkert definieras på många sätt.
Först fattade jag inte alls vad du menade med ditt senaste inlägg men jag googlade på "social turism"....och jag har helt missat vad man i Sverige menar med "social turism" eftersom jag inte var i Sverige när Göran Persson pratat om detta förra året. Man menar att man flyttar till ett land för att utnyttja deras välfärd. Då förstår jag vad du menar när du skriver att människor åker till Indien för att deras pengar blir mer värda där. För det var så du tänkte?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Social_turism

Men nu tror jag inte att det var så som Korp definierar begreppet?
Jag trodde att Korp menar att man besöker dom som är socialt utstötta typ.

Begreppet känns lite rörigt just nu.

Inte bara begrappet utan också det här med att lägga in ett citat är lite rörigt :)
Var hittar jag citat-knappen?
Menar du "lägg till en bilaga"?

Theodora
Orakel
Orakel

yoga, det där hade en bitter ton, tycker du inte det? Jag tror inte att turisterna åker till Indien för att utnyttja landet. Vem åker till Indien för att doppa fötterna och dricka te? Det kan man ju göra hemma.
Du förstår väl att folk tycker att Indien är exotiskt och spännande, men jag förstår dina känslor.
Men jag retar mej mest på alla engelsmän som åker dit för att supa billigare. Har de inte tagit nog från detta land? Titta på alla juveler som i Taj Mahal som de har petat loss från väggarna för att stoppa i egen ficka, för att inte prata om annat som de tagit.

korp
Upplyst användare
Upplyst

eftersom jag tydligen tog en term som redan fanns och betyder nått annat så är det väl bästa att jag definerar vad jag menade med social turism. Att jag använde den termen var att jag hörde den nere i Indien när vi pratade om just turister som åker runt i slummen.

Hursomhelst så vad jag menar är att man turistar i socialt utsatta området, tex slum, porrdistrikt eller allmänt eftersatta, fattiga områden på olika sätt. Syftet är att se på missären och fattiga människorna och inget annat.

pajaflow
Upplyst användare
Upplyst

chrissi skrev:

Dom har ett utmärkt sätt att se Rajasthan. Resan arrangeras dock endast för kvinnor. http://www.granslosaresor.se/resa-02.php

Guiden Elin Bolmgren ordnar också resor på egen hand. http://www.marustali.net/keyind.htm

Det var faktiskt ett program på P1 häromkvällen där de bland annat intervjuade Elin B samt pratade om kvinnorresor:http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/artikel.asp?ProgramID=1301&artikel=889210. Man kan ladda ner eller lyssna direkt på hemsidan. Intressant.

Baloo
Baloos bild
Upplyst användare
Upplyst

korp skrev:
eftersom jag tydligen tog en term som redan fanns och betyder nått annat så är det väl bästa att jag definerar vad jag menade med social turism. Att jag använde den termen var att jag hörde den nere i Indien när vi pratade om just turister som åker runt i slummen.

Hursomhelst så vad jag menar är att man turistar i socialt utsatta området, tex slum, porrdistrikt eller allmänt eftersatta, fattiga områden på olika sätt. Syftet är att se på missären och fattiga människorna och inget annat.

Korp! Du trampar lite på mina ömma tår... :wink: Jag och min familj har under de två senaste indienresorna "turistat" i område som helt klart kan räknas som eftersatt och vi kan kanske enligt din definition klassas som "socialturister"? År 2000 åkte vi till Jharkhand för att träffa vårt fadderbarn för första gången. Att detta skulle innebära början på ett så djupt personligt och känslomässigt engagemang för flickebarnet, projektet och sjukhuset i byn kunde jag inte ana då... Men efter att ha sett området och projektet och människornas strävan att få det bättre och själva göra någonting åt det så frågade jag och min äkta maka oss om det fanns något vi kunde gör mer för dessa underbara människor än att "bara" (egentligen menar jag inte "bara" eftersom detta betyder så oerhört mycket) betala in månadspengen till fadderorganisationen. När vi kom hem så började jag att hålla en del föredrag om vår resa i allmänhet och projektet i synnerhet vilket visade sig vara uppskattat av många på hemmaplan. Jag har kunnat samla in en hel del pengar som gått till sjukhuset i byn och efter varje gång jag satt in pengar till dem så har jag fått en fin respons på vad dessa har använts till. Mellan resan år 2000 och resan 2003-2004 så kunde min fru och jag via kontakter införskaffa en del instrument till sjukhuset som vi tog med oss för att överlämna på resan 2003-2004. Efter senaste resan har vi fortsatt på samma spår och vi har löften från kontakter om mer instrument och nödvändigheter att ta med till sjukhuset på nästa resa om 5 månader än vi både vågar och orkar bära....

Nåväl, vad jag ville säga var väl att ett besök i ett eftersatt område kan innebära en hel del mer än några smaklösa och tanklösa fotografier att visa upp på hemmaplan som "trofeér". I vårt fall har det blivit ett engagemang som vi verkligen brinner för och som vi vet uppskattas av dem vi genom detta stödjer.

Vad gäller länken jag postade så är detta inget som jag vet mer om än vad jag läst just på den hemsidan. Men jag ser inga problem med det heller om det utförs på ett värdigt sätt enligt besrivningen på hemsidan.

Jag är dock tacksam för dina synpunkter i ämnet. :D

/Björn

Theodora
Orakel
Orakel

yoga, vilka häftiga bilder! Kan man zooma in alla platser i Indien så bra?

När det gäller engelska stölder som har begåtts genom tiderna så önskar jag att England faktiskt borde lämna tillbaka kulturskatterna till Indien, där de hör hemma.

Theodora
Orakel
Orakel

Är programmet så bra så du beskriver det, då blir vi Indien-älskare superglada! Vem vill inte kunna gå omkring på gatorna i Indien och till och med kunna se människor som man känner! Hoppas att det blir lika bra i Indien som i USA med 3d-gator!

Jag skulle kunna pussa dej av lycka, yoga! :wink:

chrissi
Orakel
Orakel

yoga, skicka mig ett pm så fixar vi fika.

Kul med GoogleEarth, tack för tipset! :)

Jo, det är svårt att möta fattigdom vart det än är i världen och man lär sig sätt att hantera det efter ett tag.

Det är nog dock mycket svårt att dela upp människor i två grupper. Jag tror att ibland tillhör man den engagerade gruppen som tar in allt och känner medlidande och ibland tillhör man gruppen som inte direkt tänker på fattigdom utan har fullt upp med sitt eget liv och lever en vardag i en lyx som inte är möjlig för de flesta i Sverige. Många av oss är nog lite blandade i hur vi är.

Men för att man lever ett lyxigt liv i Indien betyder ju inte det att man ser ner på och utnyttjar människor som har mindre ekonomiska resurser än en själv. Det kan vara svårt att förstå när man först kommer till Indien. Till exempel i min första lägenhet så valde jag till min landlords fasa att inte ha en städerska. Jag tyckte ju att städa ska ingen behöva göra för mig, det kan jag själv. Det var inte förrän ett tag senare jag förstod att jag gjort en kvinna arbetslös eftersom hon tidigare hade städat i min lägenhet! Jag hade inte sett det ur den synvinkeln.

chrissi
Orakel
Orakel

Baloo, det var ett fantastiskt projekt du och din familj dragit igång

Du skriver att ni har löften att få mer utrustning och nödvändigheter än ni orkar och vågar bära. Kanske kan ni få hjälp från människor i detta forumet och/eller kanske finns det något shippingföretag som vill sponsa.

Lycka till! :)

chrissi
Orakel
Orakel

yoga, jag förstår hur du tänker med cykelrickshaws.

I Calcutta har dom ju fortfarande rickshaws där män springer framför. Det känns ju lite främmande att sätta sig i en sådan även om mannen naturligtvis är glad om han får jobb och springer fram med en dit man ska...

Baloo
Baloos bild
Upplyst användare
Upplyst

chrissi skrev:
Baloo, det var ett fantastiskt projekt du och din familj dragit igång
Ja fantastiskt enkelt egentligen. Men visst är jag lite stolt och nöjd över det ändå (om nu någon skulle ha missat det :roll: )

chrissi skrev:
Du skriver att ni har löften att få mer utrustning och nödvändigheter än ni orkar och vågar bära..
Ja så här är det: En av våra vänner arbetar som instrumenttekniker på ett närbeläget sjukhus plus att vår granne arbetar som dito på ett annat också närbeläget sjukhus. Dessa två fantastiska personer utnyttjar i sin tur sina kontakter med leverantörer samt tar undan instrument och dylikt som passerat åldersstrecket men fortfarande är funktionsdugliga så att säga. Detta plus att min fru arbetar på ett företag som tillverkar och utvecklar instrument för sjukvården gör att vi har ett "litet" underlag för nyttiga saker att ta med till det lilla sjukhuset vi har kontakt med i Khunti. De begränsande faktorerna är hur mycket vi kan bära (vikt och otymplighet), vågar bära med oss (tullen och så) samt givetvis måste vi ha koll på att det är saker som relevanta för dem, verkligen behövs och kan repareras vid behov. Bra att ta reda på innan är också om det finns rätt tillbehör och ev kringutrustning att få tag på lokalt -så att vi inte släpar med oss saker i onödan.

chrissi skrev:
Kanske kan ni få hjälp från människor i detta forumet och/eller kanske finns det något shippingföretag som vill sponsa.
Har någon en billig logistiklösning åt oss så hojta gärna till. Där har vi inga bra kontakter...

chrissi skrev:
Tack :!: Har du sett bilderna från sjukhuset?: http://www.indien.nu/forum.indien.nu/viewtopic.php?t=4583

/Björn

chrissi
Orakel
Orakel

Baloo, tack för att du visade bilderna och berättar om ert projekt!
Det är stort att se hur era barn är med för dom måste ju få en nyanserad verklighetsbild.

Ni är verkligen riktiga vardagshjältar hela familjen! :)

Kanske prata med shippingföretag typ DHL, FedEx eller liknande? Jag har inga kontakter inom den branschen men kommer jag på något återkommer jag.

chrissi
Orakel
Orakel

Du får allt berätta hur det går med tältandet.
Skulle ju va intressant om du verkligen testade.

chrissi
Orakel
Orakel

yoga, det låter ju kanon att föra nån form av dagbok. Med en massa nya intryck är det lätt att man glömmer sen när man kommer hem.

Hur länge är det du ska vara i Indien? Kommer sambon och barnen med också?

Baloo
Baloos bild
Upplyst användare
Upplyst

Utan barnen i 6 månader eller mer? 8O

Theodora
Orakel
Orakel

yoga, när åker du då? Nu i sommar?
Vad tycker din sambo när hon blir lämnad så länge, själv med barnen? :cry:
Hur gamla är dina barn? De har ju också sina rötter i Indien så de kanske också vill se landet.

Vilket fall som helst, lycka till i sökandet och hoppas att allt går bra där nere. Hoppas att kulturkrocken inte blir för stor för dej.

Och jaga inte efter indiska tjejer! :wink:

bellen
Erfaren användare
Erfaren

En intressant idé o telta. Jag treffade faktiskt en australisk kille i Indien som teltade lite her o var. Han sa att man borde setta upp teltet utom synholl. I buskage osv.
Vill du se mer av vardagen skulle jag rekomendera att du bara knackade po hos nogon o frogade om d va OK o sova der en natt. Du kan ju ge familjen lite for besveret, men det ses som en era i Indien att fo en gest. Blev sjelv inbjuden till flera menniskor jag treffade po bussar o tog.

For att besvara den forsta frogan om det er mojligt att leva po 50 kr om dan. Svaret er: Defenitivt!! Jag levde for det mesta po runt 150 rs om dan (runt 30 kr) ner jag inte var ute o shoppade so klart. Man kan monga ggr resa runt med den budgeten oxo. Man bara snolar lite nesta dag. I de flesta steder (dock inte Bombay o Delhi) kan man hitta sovplats for 50 rs lr mindre. O so har man ju 15-20 rs-thalis! Inget gor upp mot o leva po ris o subji i ett par monader! Man ler sig uppskatta en moltid!!

Ha so kul alla!

Theodora
Orakel
Orakel

yoga, vet inte så mycket om det där kortet du pratar om men tror att mina föräldrar också har det. Båda äger mark i Indien. Vet inte vad vilkoren är för att få rätt till ett sådant men jag kan tänka mej att du måste vara född i Indien och till kanske gift med en också. Vet inte hur det kommer att fungera i ditt fall, eftersom du vart adopterad till Sverige.
Tror mina föräldrar ordnade kortet i Indien. Ska fråga dom.

När jag menar att dina barn har rötter i Indien, så skev jag kanske lite fel. Jag menar att de också kan känna stor nyfikenhet och intresse för landet eftersom du kommer där ifrån.
Jag är inte heller född i Indien även om det var nära. Min pappa vart erbjuden en tjänst genom sitt jobb i Dehli när min mamma väntade mej. Men hon ville inte resa pga riskerna hon i så fall skulle ta. Idag är det ju bättre med sjukhusvården.
Själv känner jag mej hemma i Indien och är väldigt stolt över att min pappa kommer där i från. Även om det inte syns så mycket på mitt utseende.:wink:

Theodora
Orakel
Orakel

yoga, var hittade du infomationen om att man får billigare resor om man har ett visum som är förlängt?

Theodora
Orakel
Orakel

yoga, har frågat min pappa. Han tror att det där med billigare resor inte finns kvar längre, att det tagits bort.
Pio-card skaffar man på indiska ambassaden. Ska bli intressant och se om de godkänner dej som en indier.

Theodora
Orakel
Orakel

yoga, Jag har ju nyligen varit i Indien i mars i år. Skulle självklart vilja åka tillbaka dit men kan inte bara sticka iväg. Jag har ett liv här också!

Hellre bor jag i en hydda med någon jag älskar, än i ett slott med en någon som jag hatar. :wink:

Theodora
Orakel
Orakel

yoga, du syftade på att min indiske pojkvän kanske skulle få för sej att bygga en lerhydda. Han har nog råd utan min hjälp att bygga sej ett hus, om han vill. Hans familj äger mark i Karnataka! :wink:

Sant är väl det jag skrev. "Hellre fattig och glad än rik och olycklig."

Ja, om du vill bo i en lerhydda med mej så!? :wink:

Vet att du skojade! Jag skojar också med dej! :wink:

Theodora
Orakel
Orakel

Jajamänsan, höns och getter är jättebra att ha om man ska bo på landet i en lerhydda! Man måste ju äta också, eller hur? :wink:

Theodora
Orakel
Orakel

yoga, tror inte att du kommer levande hem om du tältar i slummen! Du kanske vaknar en morgon och upptäcker att du sover under bar himmel, för att tältet är borta! Plus pengar, pass och tillhörigheter också! Då får du nog inga problem att smälta in heller!
Sen kan det ju bli oerhört varmt i ett tält med, så du kanske dör av värmeslag!

Satsa på lerhyddan istället!
:wink:

Theodora
Orakel
Orakel

yoga, tycker mera som att det låter som din sambo är generös, mot dej, som låter dej rymma i väg ett halvår! :wink:

Theodora
Orakel
Orakel

yoga, vad menar du med det då? Inte att du får ragga fritt när du är i Indien! :wink:

Du får slava lite extra hemma för att gottgöra henne! :wink: