Nästa tisdag den 11 mars tar SVT-programmet upp vad som hände ett par
som hade skickat in sina visumhandlingar till Indiska Ambassaden. Deras
papper försvann vilket innebar att paret inte kom iväg och förlorade sin resa. :evil:
Vi kan väl hjälpas åt att påminna om programmet?

Aha, så Sverker har varit på dem. Det kan ju vara förklaringen till att visumhandläggningen nu verkar fungera bättre än på länge. Sverkers makt och inflytande skall inte underskattas. :)
sverker är cool 8) ska försöka komma ihåg att påminna googoo!
Fast den 10:e är på Måndag :D
Dutti kicka GooGoo......or NOT! :roll:
Har ändrat datum nu, tack för påpekandet A-C. :D
yoga, Visum ansökan kan inte försvinna om man skickar den rekomenderat . Man skickar ju rekommenderat för att verkligen vara säker på att ansökan kommer fram. Dessutom är ett pass en värdehandling.
Vi har ju diskuterat det här för inte alls länge sen här på Forumet, om Indiska Ambassadens slarv, otrevlig personal och annat. Kan de folk som jobbar där inte sköta sina jobb, så får de väl byta ut dem. De representerar ju trots allt Indien när de jobbar på Indiska Ambassaden. Bara för att Indien är ett byråkratiskt land så behöver man inte annama samma sätt här i Sverige. Man får visa att man hänger med i tiden.
Och funkar inte det, avskaffa visumen...
Ska absolut inte missa detta program. Undrar om Indiska Ambassaden vill ge någon kommentar till Sverker...
Programmet går ikväll i SVT 1 kl 21.00
yoga, du har visst aldrig skickat brev rekomenderat?
Ett rekommenderat brev är försäkrat av posten. Är osäker på värdet men det är ju bara att fråga när man rekommenderar brevet. Om det inte kommer fram får du ersättning.
Jag tänkte ju först skicka pengar till Indien med rekommenderat brev en gång men det finns en gräns. Och det gäller bara inom Sverige.
Googoo, har ställt alarmet på mobilen! Kan ju inte missa att få höra vad de har att säga....
Det samma har jag gjort! :mrgreen:
Nu har jag också gjort det, skall bli intressant. Å andra sidan har jag aldrig haft problem med indiska ambassaden, det har alltid gått som utlovat, för det mesta snabbare till och med.
det börjar om någon timme allihopa!
Det är ordning på dig Tiara! :mrgreen:
Främsta problemet var väl att de inte bifogade sina pass med visumansökningarna.
Ja, visst är det jättesynd om den drabbade familjen och visst var det dåligt av ambassaden att de inte hjälpte till mer, men problemet låg ju i grund och botten i att personerna i fråga inte kollat upp ordentligt vad som skulle bifogas ansökan. Bra dock att indiska ambassaden fick lite kritik, det kan behövas nu när det strulat så mycket. Synd att ingen var där för att bemöta kritiken, det blev lite konstigt när journalist-Per skulle stå där och svara på Sverkers frågor. Även om han är väldigt Indien-kunnig så jobbar han ju inte på ambassaden.
Ja, ja ett rätt intressant inslag var det iallafall.
Var tvungen att packa upp flyttlådor så jag missade programet. Var det sevärt? Låter inte som om jag missade ngt nämnvärt.
Hej!
Här har ni länken om ni vill se programmet igen.
http://svt.se/play?a=1077195" onclick="window.open(this.href);return false;
Nej, jag är också av den åsikten. Det står i ansökningshandlingarna exakt vad som ska bifogas. Det är visserligen mycket trist att de inte kunde resa något men det är väl trots allt resenärens ansvar att se till så att de har de dokument som behövs. Däremot kan man väl kanske fråga sig hur det kommer sig att de inte blev bemötta på ett annat sätt då de väl anlände till ambassaden. Kanske kom de på eftermiddagen då de faktiskt inte tar emot ansökningar? Sedan är jag väl ganska kritisk. Hur kommer det sig att de väntade med att åka till ambassaden dagen innan avresa?
Riktigt trist att ingen från ambassaden valde att ställa upp i programmet. Det hade varit intressant att få lyssna till deras version av det inträffade! Men, bra att kritik förs fram på det sättet då fler och fler uppenbarligen verkar uppleva problem med ambassaden, bland annat att de inte besvarar email eller telefon och att mycket tar lång tid,
Men är man tillräckligt intresserad av att åka till Indien så kollar man upp vad man ska lämna in ordentligt. Hur kunde de missa att passen skulle med? Det står ju på hemsidan.
När jag besökte ambassaden innan jag åkte i februari, så var det flera personer som inte visste om att det kostar att ordna visum. Om man nu verkligen ska åka på semester, Varför kollar man inte upp allt som rör sej om sin resa?! Eller väljer folk bara att resa till vilket land som helst?
När jag åker någonstans då vill jag vara ordentligt insatt i valuta, kultur och annat som jag kan ha nytta av. Och självklart måste jag veta om vad jag behöver för att komma in i landet!
Att de missade sin resa beror helt enkelt på dem själva. Det är deras eget fel även om de försöker lägga ansvaret på andra. Det är helt rätt att de inte ska få någon ersättning för resan, för uppenbarligen så var inte det här deras "livs resa"!
Ja ja, gnäll :D
det här får vi stå ut med
http://www.xpress4me.com/news/uae/dubai/20006317.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Hej alla!
Visum som aldrig blev av har ju tydligen blivit en het potatis, se inlägg http://www.indien.nu/forum/viewtopic.php?f=2&t=8708.
Jag säger än en gång, tycker att Plus får för stor genomslagskraft. Håller med om att Plus behövs, men som alla inslag blir detta också ledande för att Indiska Ambassaden är en skurk, för så uppfattar vi alla inslag i Plus. Vi tror att allt som tas upp i Plus har granskats och verifierats av dedikerade samt certifierade journalister och underdogs samt gruvgrävare, så är inte fallet.
Plus har snart slängt hela sverige i soptunnan????
Jag håller med alla som säger att det var deras fel, de läste inte innan noga, de förstod inget och de fick sota för det. att de gick ut i media var endast för att lägga lock på deras eget oförstånd samt låta Indiska Ambassaden axla bördan.
Vi måste förstå även om jag tycker att slika program som Plus är ett måste, för trots allt har de avslöjat en hel del skurkar, men samtidigt måste vi var oerhört vaksamma på att media är ett grymt verktyg, som i sina mest usla stunder skevvrider verkligheten, allt handlar om tittare och pengar, så också här.
Utan att veta eller ens ha bevis, är jag övertygad om att 99 % av alla som reser till Indien inte har något problem med sina visumhandlingar, jag själv har aldrig haft det och när jag ringt för att förfråga om info, har jag alltid blivit mycket fint bemött och fått bra service, och jag har ju rest några gånger nu!
Mvh Peter
Jag håller med, förra veckan var det någon som blivit lurad på Tradera (eller Blocket, minns inte). Köpte något för en bråkdel av värdet, givetvis dök inget upp. Inget PayPal, Payson, eller liknande användes, fast det står i anvisningarna att man ska göra det om man är osäker.
Oerhört trist, javisst, men att försöka, som Sverker gjorde, få det till att det var Traderas fel blir bara larvigt.
Har inte sett programmet men kan tänka mig: "Ni har alltså följt era regler men varit byråkratiska, hanterat hundratusertals ansökningar utan problem, ska det vara så, ska det vara så, va, va?"
ungefär så ja, diplomatisk som du alltid är gode vän :wink:
Mvh peter
Fast tänk vad roligt det vore om Sverker gjorde ett program om Indien, i Indien!
"En man har precis sålt mig vad han påstår är rådiamanter, men det är i själva verket glas, ska det vara så? Va? Och här borta har jag köpt ett par byxor, de uppfyller inte alls den nivå av komfort som försäljaren utlovade. Dessutom utlovades "best price for you my friend", men jag vill påpeka att jag inte kände honom från tidigare och likadana byxor gick att köpa femtio meter bort för halva priset.
Nu orkar jag inte mer utan slänger hela landet i papperskorgen!"
:D
Ja, det var roligt marma, ja det hade varit kul för i Indien har ju aldrig kunden rätt. Det är alltid du som gjort sönder byxorna, eller som jag många gånger har haft sönder ölflaskan när jag öppnat den mm. Sverker hade nog fått ha väldigt stora tunnor om han varit i Indien :D
Mvh Peter
Hej!
En visumfråga: Vi ska åka till i Indien i slutet av maj. Jag kommer att åka till Stockholm den 9 maj, och har då möjlighet att besöka ambassaden. Tidigare har det ju varit så att man kan lämna in passet på morgonen och sedan hämta det på eftemiddagen, men nu står det att det tar 2-5 dagar på sig. Så frågan är ju om jag ska skicka ansökningarna innan och sedan hämta passen där den 9:e eller om jag ska lämna in passen då och be dem skicka dem (ge dem kuvert etc på plats) och kanske ha tur och få dem samma dag. Vad tror ni? Jag vill verkligen inte stå där två veckor senare utan visum... Det är ju extremt jobbigt att man inte kan hämta dem samma dag längre... :( Man kan ju inte ta hur mycket ledigt som helst för att fixa ett visum. Den semestern vill man ju spara tills man är i Indien.
Maja
Tycker inte du skall oroa dig! Skicka passen med express 4 veckor innan du skall åka, så får du tillbaka dem med visum och allt du kan tänka dig!
Gillar själv inte detta med att man skall var ute i sista minut och gå upp till ambassaden och tro att an skall få sitt visum på stört. Finns ingen anledning till att stressa med det eftersom du bestämer ju inte igår att du skall åka till Indien imorgon, eller hur?
Som jag sagt i tidigare inlägg, är PLUS vilseledande, har själv aldrig haft problem men Indiska Ambassaden, har alltid varit oerhört hjälpsamma och serviceinriktade!
Att ett få antal har råkat illa ut är naturligt, inget kan vara 100% perfekt, utan någon gång i livet får vi problem. Men det gör inte Indiska Ambassaden till någon skurk. De är mycket hjälpsamma och trevliga!
Mvh Peter
Går det att skicka in sin ansökan och sedan hämta ut passen? Enligt ambassadens hemsida FÅR man inte skicka in ansökan senare än 25 dagar (framgår ej om det är arbetsdagar) om man ska skicka via post (att skicka fyra veckor är alltså att betrakta som en chansning). Dessutom kan de inte garantera att visumet är klart vid en viss tidpunkt. Jag tyckte också det var smidigt förra gången jag åkte, men nu är det tydligen inte lika lätt längre, om man inte bor i Stockholm eftersom man måste besöka ambassaden vid två tillfällen. Hur lång tid har det tagit för er andra när ni ansökt via post? (OBS!! Ni som ansökt relativt nyligen, inte två, tre år sedan).
Jag tycker inte heller att man måste gå dit sista dagen och ansöka, men alla har inte möjlighet att åka till Stockholm hur ofta som helst, och då gör det förfarandet mycket krångligare med två dagars handläggningstid än om man kan hämta passen samma dag. Det var inte menat som kritik utan mer att det är synd att det inte är lika smidigt längre. Och sex veckor innan resa är inte sista sekunden, utan ganska lång tid innan. I mitt falll har inte semestern blivit spikad förrän nu, så vi har inte vetat om vi kan åka.
Apropå det, hur gör de med businessresenärer? Då bokar man ju ofta sina resor rätt nära inpå? Eller måste man planera flera månader i förväg då med?
Och ja, jag ska försöka ringa och prata med dem på ambassaden, men det är inte alltid man har möjlighet på dagarna, så jag tänkte kolla här först.
/Maja
Vi fick våra visum på ca 14 dagar i slutet av februari. Ring och prata med dom är mitt råd.
Hej gott folk!
Jag vet inte vad som hände och om jag orsakat något.... :shockad: :lol: ..men jag skrev faktiskt ett långt mail till ambassadören på ambassaden innan jag for till Indien på grund av att många fick vänta och inte fick något besked.
Kan detta ha orsakat något eller?
För efter det så hände det en massa!?
Nåväl, bara bra om de skärper sig för det var då inte bra innan.
Mvh Eva
Men det har varit bra många gånger innan, så troligen var det väl bara så att dom faktiskt hade väldigt mycket att göra under en period. Kan ju ha varit så att charterbolaget alla restresor gjorde att det var ovanligt många som var ute i sista minuten med sina ansökningar :D