Vad välja i Rajasthan?

41 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
smichael
Veteran
Veteran

Okej, tack ändå. Så jäkla dyrt kan det ju inte vara.

PhilemonArthur
Veteran
Veteran

PhilemonArthur skrev:
Är det möjligt att göra kamelsafari (primärt Bikaner) under juni/juli eller är vädret problematiskt då?

Jag frågar igen.

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

PhilemonArthur skrev:
Är det möjligt att göra kamelsafari (primärt Bikaner) under juni/juli eller är vädret problematiskt då?

Jag har gjort kamelsafari utanför Jaisalmer i juli månad.
Vad är det som skulle vara "problematiskt"?
Fördelen med att göra kamelsafari mellan maj och september är att det går bra att sova under bar himmel och somna till stjärnhimlen och öknens alla nattliga ljud sååå nära.

Jag skall själv till Rajastan igen i juli 2011.

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

PhilemonArthur skrev:

Jag har gjort kamelsafari utanför Jaisalmer i juli månad.
Vad är det som skulle vara "problematiskt"?
Fördelen med att göra kamelsafari mellan maj och september är att det går bra att sova under bar himmel och somna till stjärnhimlen och öknens alla nattliga ljud sååå nära.

Jag skall själv till Rajastan igen i juli 2011.

PhilemonArthur
Veteran
Veteran

Ok, det låter ju bra. Lite OT men eftersom du gillar Mumbai så mycket kanske du kan svara på om det är så stor skillnad på man åker dit i juli eller början av augusti? Monsunen är ju någorlunda konstant då vad jag har förstått - mest med tanke på transporter etc.

PhilemonArthur
Veteran
Veteran

Ok, det låter ju bra. Lite OT men eftersom du gillar Mumbai så mycket kanske du kan svara på om det är så stor skillnad på man åker dit i juli eller början av augusti? Monsunen är ju någorlunda konstant då vad jag har förstått - mest med tanke på transporter etc.

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

PhilemonArthur skrev:

Överdriv inte vädrets betydelse.
Vädret varierar som alla vet från år till år och mycket svårt att förutse.
Lokaltågen går alltid oberoende av väder. Vissa gator kan vara översvämmade direkt efter häftiga skyfall men det brukar rinna undan ganska snabbt.

Mumbai är en mega-stad som sprudlar och lever året runt.

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

PhilemonArthur skrev:

Överdriv inte vädrets betydelse.
Vädret varierar som alla vet från år till år och mycket svårt att förutse.
Lokaltågen går alltid oberoende av väder. Vissa gator kan vara översvämmade direkt efter häftiga skyfall men det brukar rinna undan ganska snabbt.

Mumbai är en mega-stad som sprudlar och lever året runt.

daniel_st
Småpratare
Småpratare

Du kanske inte är naturintresserad men Ranthambore för tiger och Keoladeo National Park i utkanten av Bharatpur för fåglar.

Den senare är även uppsatt på UNESCOs världsarvslista, men har under det senaste deceniet tyvärr lidit av svår torka och mycket av det som en gång var ett av världens mest omtalade och bästa fågelområde är idag tyvärr en spillra av sitt forna jag. Försök att rädda världsarvsstatusen (som UNESCO har hotat med att dra tillbaka) har gjorts genom att vatten från en damm har släppts till men det återstår att se om detta är en lösning för framtiden.

// Daniel

daniel_st
Småpratare
Småpratare

Du kanske inte är naturintresserad men Ranthambore för tiger och Keoladeo National Park i utkanten av Bharatpur för fåglar.

Den senare är även uppsatt på UNESCOs världsarvslista, men har under det senaste deceniet tyvärr lidit av svår torka och mycket av det som en gång var ett av världens mest omtalade och bästa fågelområde är idag tyvärr en spillra av sitt forna jag. Försök att rädda världsarvsstatusen (som UNESCO har hotat med att dra tillbaka) har gjorts genom att vatten från en damm har släppts till men det återstår att se om detta är en lösning för framtiden.

// Daniel