MYGG???

47 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
bosseo011
Nybörjare
Nybörjare

indianturbo skrev:
Hur vet man säkert att detta Malagone är samma o rätt o funkar?
Mvh Eva

Malarone och Malagone har samma verksamma substans (Proguanil).

Mvh
Bosse

Denzilsfru
Denzilsfrus bild
Upplyst användare
Upplyst

Tack för alla svar, kan ju vara bra o veta när man ska vara där två månader nästa gång.
Och bli ju betydligt billigare o köpa där om det nu går.
Mvh Eva

Mimmie
Orakel
Orakel

Jag åkte dit utan den där malaria-medicinen. Hade klorokin med mej men den hjälper inte mot den formen av Malaria. Nog hade jag myggbett när jag kom hem. :wink:

Fick biverkningar av den också med dimsyn o yrsel o huvudvärk. Men det var dagen inna jag skulle åka som tur var. Där nere kände jag inte av några fler när jag tog tabletterna.

Ewa April
Veteran
Veteran

Vi åker om 6 dagar och jag tror att vi ev satsar på Malagone när vi kommer ner. Vi hade fått Malarone utskrivet, men det skulle ha kostat 4400 kr för oss 7 px, so we skip it. Var finns Malagone o dyl? Är det speciella "pharmacies"? Malarone skulle man i alla fall ta en tablett per dag under hela vistelsen samt i en vecka efteråt när man kommit hem.

bosseo011
Nybörjare
Nybörjare

Ewa April skrev:
Vi åker om 6 dagar och jag tror att vi ev satsar på Malagone när vi kommer ner. Vi hade fått Malarone utskrivet, men det skulle ha kostat 4400 kr för oss 7 px, so we skip it. Var finns Malagone o dyl? Är det speciella "pharmacies"? Malarone skulle man i alla fall ta en tablett per dag under hela vistelsen samt i en vecka efteråt när man kommit hem.

Jag köpte mina på följande ställe:

LIFE CARE MEDICENTRE
Chemist & Druggist
Bensons Complex
Calangute

MVh
Bosse

Denzilsfru
Denzilsfrus bild
Upplyst användare
Upplyst

Men är det inte så att man måste ta Malariatabletter INNAN man åker dit? Hur funkar det då då om man köper där nere?
Ska man ta en dos svenska o börja med eller räcker det med att börja där nere?
Åh, blir redan nervös för tabletter ett år innan ju.... :oops:
Är rädd för biverkningar osv osv osv. Har inte haft några problem innan med biverkningar o tror att vi åt Klorokin eller vad det hette tidigare. Men hur funkar den här köpt i Goa?
Mvh Eva

Bitte
Veteran
Veteran

Var nere under precis samma tid som de som smittast och ingen av oss 5 i familjen belv drabbade,, de har en väldigt bra kräm att köpa som skyddar mot mygg ODOMUS heter den ,,

Bitte

bosseo011
Nybörjare
Nybörjare

Det räcker med att börja med tabletterna samma dag du kommer ner. Malarone/Malagone skall vara den mest skonsamma när det gäller biverkningar. Om man inte skulle må bra av dom är det ju bara att sluta äta dom och gå över till myggmedel istället. Myggorna är mest på alerten vid 7-tiden på morgonen och mellan 17.30 - 19.00 vid skymningen.

/Bosse

Malin&Fred
Nybörjare
Nybörjare

Jag sitter med ett recept på Lariam o har inte tagit ut några tabletter ännu. Jag skall nämligen fortsätta min resa från Indien till Afrika o behöver därmed Lariam. Nu undrar jag, kan man få köpt Lariam i Indien? Eftersom man bara behöver ta Lariam en gång i veckan hade de varit smidigare än Malarone som skall tas varje dag.

Tacksam för svar!

Baloo
Baloos bild
Upplyst användare
Upplyst

Malin&Fred skrev:
Jag sitter med ett recept på Lariam o har inte tagit ut några tabletter ännu. Jag skall nämligen fortsätta min resa från Indien till Afrika o behöver därmed Lariam. Nu undrar jag, kan man få köpt Lariam i Indien? Eftersom man bara behöver ta Lariam en gång i veckan hade de varit smidigare än Malarone som skall tas varje dag.

Tacksam för svar!

Ja det finns i Indien. Den aktiva substansen heter Mefloquine och preparatet går under något av namnen: Falcital, Confal, Mefliam, Mefloquine, Meflotas eller MQF.

Ewa April
Veteran
Veteran

Jag är väldigt imponerad av dina kunskaper! Det har varit till stor hjälp!
I morgon far vi...

Malin&Fred
Nybörjare
Nybörjare

Ok, tusen tack Baloo för informationen. Kanske du då också vet om Lariam eller Malarone är recept medicin i Indien eller kan man köpa det utan på apoteket? Ifall att man behöver recept, hur får man enklast tag i det?

tack igen!!

Baloo
Baloos bild
Upplyst användare
Upplyst

Har aldrig köpt det själv i Indien, men vad jag förstår så går det bra att köpa malariaprofylax utan recept.

veejay
Småpratare
Småpratare

Ska åka ner till Calangute 2 april och hoppas se så få mygg som möjligt då. Kan det vara så att det är färre mygg ute då när det är torrare i luften än vad det är nu?

rajtantajtan
Veteran
Veteran

Hmmm, hur man än vänder sig har man ändan bak...reser till Goa med litet barn som INTE rekommenderas malariaprofylax-för farligt & INTE skall besprutas med kemikalier d.v.s. myggmedel-för farligt & helst INTE skall bli stucken av mygg-farligt... :?
Det är farligt att leva-man kan dö... :wink:

badankan
Småpratare
Småpratare

Hej, kom hem från Goa i natt. Har varit där i två veckor. Jag fick 4-5 myggbett på hela tiden och dem fick jag inne på hotellrummet på natten. Efter några nätter blev vi mer noggranna att slå ihjäl de få myggor vi såg. Myggorna var små och ljusbruna...och jag hade Odomos (köps i Goa) och vanliga svenska Mygga...
Min man åt Malarone (själv tålde jag inte de tabletterna) för säkerhets skull, enligt vår läkare så är det dem tabletterna som gäller...men som sagt, det var inte mycket mygg.