visa och flyg till indien

69 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
pjoter57
Offline
Erfaren användare
Erfaren
Blev medlem: 2013-11-30

Jag tror det blir så här.

QA checkar av hur många enkelbiljhetter som är sålda på avgången (till Indien) och sedan fyller de på (säljer nya biljetter) med resenärer som har en ToR och stoppar resenärerna med enkelbiljett vid incheckningen. 

Perfekt säljarstrategi - dock omoraliskt - men som sagt ....... Det är ju inte speciellt svårt att lägga in ett stopp vid Internetbokningen för beställning av en enkelbiljett - helt enkelt att man inte kommer vidare till betalningen om man inte väljer en returbiljett. 

starfizz
Offline
Veteran
Veteran
Blev medlem: 2012-02-19

Hur gör ni nu som tänkt flyga med q? Bokar ni hembiljett? Mats tex? Tycker att detta låter så märkligt.

octodur
octodurs bild
Offline
Veteran
Veteran
Blev medlem: 2007-10-30

Med ett stort tack från sunlight så kan jag säga att det är nya regler för att flyga till Indien. Man MÅSTE ha en returbiljett eller ska jag säga ut-biljett! Den biljetten kan vara till Bangkok, Nepal, ja vartsom men man måste ha den för att resa. Denna nya regel är från början på November och därför fick jag inte åka. Så se till att ni har allting klart så ni inte råkar ut för samma sak som mig. OBS detta gäller inte bara Qatar Airways utan ALLA bolag då dessa följer IATA boken som är standard för industrin.

sunlight
Offline
Veteran
Veteran
Blev medlem: 2012-09-02

Se bild nedan. ni som tycker jag har fel, tyvärr så har jag rätt. Här är information tagen från dagens TIM = published monthly, the TIM (Travel Information Manual) is the world's leading source of Passport, Visa and Health documentation regulations for passengers. 

 

På länken nedan kan ni nog även söka där:

http://www.iatatravelcentre.com/passport-visa-health-travel-document-requirements.htm#

 

Så ni som inte har returbiljett/onward biljett borde köpa det så ni inte råkar ut för samma sak som vår vän här gjorde.

 

 

TIM6/11-14
putte64
putte64s bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2013-05-15

Jag ser en massa punkter, men inte huvudrubriken.
Helt klart är att någon måste ha returbiljett, men då jag inte ser rubriken vet jag inte om d et gäller för alla nationaliteter, ellr om det handlar om något annat ?

Kan du klistra in hela bilden ?

Mvh / P.

sunlight skrev:

Se bild nedan. ni som tycker jag har fel, tyvärr så har jag rätt. Här är information tagen från dagens TIM = published monthly, the TIM (Travel Information Manual) is the world's leading source of Passport, Visa and Health documentation regulations for passengers. 

 

På länken nedan kan ni nog även söka där:

http://www.iatatravelcentre.com/passport-visa-health-travel-document-requirements.htm#

 

Så ni som inte har returbiljett/onward biljett borde köpa det så ni inte råkar ut för samma sak som vår vän här gjorde.

 

 

__________________

PLanerar vintern 2020.

sunlight
Offline
Veteran
Veteran
Blev medlem: 2012-09-02

Ja ursäkta detta är för SVENSK NATIONALITET som reser TILL INDIEN

 

och nederst står alltså att personer med business eller turistvisum, vare sig man har singel eller double entry, måste ha en retur eller vidarebiljett. 

starfizz
Offline
Veteran
Veteran
Blev medlem: 2012-02-19

Beklagar att du inte fick åka. Tråkigt med denna nya regel. Är det någon som känner till bolag med öppna returbiljetter/eller returbiljetter kan ändra datum för en billig peng?

starfizz
Offline
Veteran
Veteran
Blev medlem: 2012-02-19

Beklagar att du inte fick åka. Tråkigt med denna nya regel. Är det någon som känner till bolag med öppna returbiljetter/eller returbiljetter kan ändra datum för en billig peng?

starfizz
Offline
Veteran
Veteran
Blev medlem: 2012-02-19

En buss till Nepal borde väl gälla som returbiljett förresyen?

putte64
putte64s bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2013-05-15

Det står ju "onward tickets" ...

starfizz skrev:
En buss till Nepal borde väl gälla som returbiljett förresyen?

__________________

PLanerar vintern 2020.

sunlight
Offline
Veteran
Veteran
Blev medlem: 2012-09-02

Du kan köpa ombokningsbara biljetter med de flesta bolag, ofta kostar det ett par hundringar att boka om. Qatar, Turkish Airlines, Aeroflot har alla ombokningsbara biljetter. Nästan alltid när man köper en biljett som har hemresa ca 5 månader efter utresan så är biljetterna ombokningsbara Smile man kan läsa i biljettreglerna för säkerhets skull. 

Så länge man kan visa att man ska lämna landet så räcker det som en return or onward ticket. 

starfizz
Offline
Veteran
Veteran
Blev medlem: 2012-02-19

Går det på något sätt att boka buss redan nu till Kathmandu (för att slippa boka returbiljett)? Vill helst undvika att betala flyg men det verkar som om man ju bara kan ta ett tåg till gränsen och därefter måste hitta buss på plats? Minns också att jag gjorde så sist.

putte64
putte64s bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2013-05-15

starfizz skrev:
Går det på något sätt att boka buss redan nu till Kathmandu (för att slippa boka returbiljett)? Vill helst undvika att betala flyg men det verkar som om man ju bara kan ta ett tåg till gränsen och därefter måste hitta buss på plats? Minns också att jag gjorde så sist.

Delhi - Kathmandu med flyg kostar 400 och kan bokas nu

__________________

PLanerar vintern 2020.

starfizz
Offline
Veteran
Veteran
Blev medlem: 2012-02-19

Tänker att jag gör det i värsta fall, men att det vore mest nice att boka/tåg buss då det ju skulle sluta på en mindre summa, när jag nu ändå mest troligt inte kommer att använda biljetten.

putte64
putte64s bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2013-05-15

Kostar 200 med buss
Men om du inte tänker åka dit kan du väl köpa en biljett från någon stad betydligt närmre
kolla på makemytrip

starfizz skrev:
Tänker att jag gör det i värsta fall, men att det vore mest nice att boka/tåg buss då det ju skulle sluta på en mindre summa, när jag nu ändå mest troligt inte kommer att använda biljetten.

__________________

PLanerar vintern 2020.

matsism
matsisms bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-16

putte64 skrev:
starfizz skrev:
Delhi - Kathmandu med flyg kostar 400 och kan bokas nu

Köp ombokningsbar biljett så kan du avboka när du väl landat i Indien. 

__________________

… Är i Singapura. 

Skype: matsism
Mail: mats@matsism.in
Internet: www.matsism.in
Facebook: matsism
Instagram: matsism

starfizz
Offline
Veteran
Veteran
Blev medlem: 2012-02-19

Med vilket bolag för du detta? Tänker att du som åkt till Indien många gånger kanske har tips på ett flygbolag som ej tar betalt för ombokningar/gör billiga ombokningar? Man vill ju helst undvika att slänga pengarna i sjön. Ledsen om jag är så frågvis men har lite fritid inför min resa.

matsism
matsisms bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-16

starfizz skrev:
Med vilket bolag för du detta? Tänker att du som åkt till Indien många gånger kanske har tips på ett flygbolag som ej tar betalt för ombokningar/gör billiga ombokningar? Man vill ju helst undvika att slänga pengarna i sjön. Ledsen om jag är så frågvis men har lite fritid inför min resa.

Spice Jet, Jet Airways, IndiGo, Air India och Air Asia samt alla grannländers nationella bolag har ombokningsbara biljetter ut ur Indien. Avbokningsavgiften brukar vara 1500-2500 rupier. 

__________________

… Är i Singapura. 

Skype: matsism
Mail: mats@matsism.in
Internet: www.matsism.in
Facebook: matsism
Instagram: matsism

octodur
octodurs bild
Offline
Veteran
Veteran
Blev medlem: 2007-10-30

Kostar mig 300kr att boka om min Qatar biljett, så Matsism version blir runt 100kr billigare, beroende på vad det kostar =)

starfizz
Offline
Veteran
Veteran
Blev medlem: 2012-02-19

Skulle ni våga bara köra på en bussbiljett Indien-Nepal? Står ju att det gäller med frågan är om de godtar det.

putte64
putte64s bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2013-05-15

starfizz skrev:
Skulle ni våga bara köra på en bussbiljett Indien-Nepal? Står ju att det gäller med frågan är om de godtar det.

Regelmässigt kan de väl inte neka dig.
De vill bara veta att du inte blir kvar i Indien.
Jag skulle definitivt göra det.

__________________

PLanerar vintern 2020.

starfizz
Offline
Veteran
Veteran
Blev medlem: 2012-02-19

Jag gör så! Tack! Nu ska jag även boka tågbiljett men kan ej göra det då jag ej har indiskt telefonnummer? Har mejlat indian railway men tänker mig att det kan ta et tag. Är det någon schysst som skulle vilja om det finns platser kvar på BVC kcvl express 19260 spm avgår från Mumbai 0525 den 30 dec ner mot trivandrum? När jag kollar i kalendern ska det finnas platser kvar, men när jag senare klickar vidare för att se över avaliblity hittar jag ej tåget. Kan ju inte heller kolla tillgång på biljetter innan jag fått svar på det här mejlet.

starfizz
Offline
Veteran
Veteran
Blev medlem: 2012-02-19

30 november menar jag!

matsism
matsisms bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-16

starfizz skrev:
Jag gör så! Tack! Nu ska jag även boka tågbiljett men kan ej göra det då jag ej har indiskt telefonnummer? Har mejlat indian railway men tänker mig att det kan ta et tag. Är det någon schysst som skulle vilja om det finns platser kvar på BVC kcvl express 19260 spm avgår från Mumbai 0525 den 30 nov ner mot trivandrum? När jag kollar i kalendern ska det finnas platser kvar, men när jag senare klickar vidare för att se över avaliblity hittar jag ej tåget. Kan ju inte heller kolla tillgång på biljetter innan jag fått svar på det här mejlet.

Tåget Kanyakumari Express (16381) har fyra platser kvar i 2A-klass från Mumbai till Trivandrum den 30:e november och en plats kvar den 1:a december. Alla andra tåg är fullsatta. Jag kan boka åt dig om du sen betalar mig vad det kostar. 

Du kan också köpa utlännings-kvot-tågbiljetter från FT-quota-counter en trappa upp på Mumbai CST. 

Utlänningsluckan på Mumbai CST säljer biljetter ur en speciell kvot för utlänningar:

FOTO: Mats Larsson

__________________

… Är i Singapura. 

Skype: matsism
Mail: mats@matsism.in
Internet: www.matsism.in
Facebook: matsism
Instagram: matsism

putte64
putte64s bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2013-05-15

Du kan boka via cleartrip, men det är en del jobb att få konto utan indiskt nummer

starfizz skrev:
Jag gör så! Tack! Nu ska jag även boka tågbiljett men kan ej göra det då jag ej har indiskt telefonnummer? Har mejlat indian railway men tänker mig att det kan ta et tag. Är det någon schysst som skulle vilja om det finns platser kvar på BVC kcvl express 19260 spm avgår från Mumbai 0525 den 30 dec ner mot trivandrum? När jag kollar i kalendern ska det finnas platser kvar, men när jag senare klickar vidare för att se över avaliblity hittar jag ej tåget. Kan ju inte heller kolla tillgång på biljetter innan jag fått svar på det här mejlet.

__________________

PLanerar vintern 2020.

starfizz
Offline
Veteran
Veteran
Blev medlem: 2012-02-19

När avgår detta tåg? Jag hade tänkt åka sleeper då det är en lång resa, behövs ingen ac. 19260 är alltså fullbokat? Det är så konstigt för när jag kollar i kalendern står det att det ska finnas omkring 20 platser kvar? Finns det annars några tåg kvar den 2 december? Har 12288 några platser kvar i sleeper? (Tänkte att jag ska kolla vilket tåg som passar bäst ihop med de olika flygen jag kollat på). Och när man ansöker om visum, brukar ni då ansöka om multiple eller double? Det var så längesedan jag ansökte. Tack så mycket för hjälpen.

starfizz
Offline
Veteran
Veteran
Blev medlem: 2012-02-19

Egentligen så ska jag till ernakulam så det skulle räcka med en biljett dit 30 nov eller 2 dec.

matsism
matsisms bild
Offline
Upplyst användare
Upplyst
Blev medlem: 2011-04-16

16345 Tåget Netravati Express har 121 platser kvar i Sleeper-klass den 30:e november.
16381 Kanyakumari Express har 96 platser kvar i Sleeper-klass den 30:e november.
16381 Kanyakumari Express har fyra platser kvar i 2A-klass den 30:e november. 

Köper du från utlänningsluckan på Mumbai CST så finns det just nu platser kvar i FT-quota på alla tåg. 

__________________

… Är i Singapura. 

Skype: matsism
Mail: mats@matsism.in
Internet: www.matsism.in
Facebook: matsism
Instagram: matsism

starfizz
Offline
Veteran
Veteran
Blev medlem: 2012-02-19

Jag har hittat ett flyg som landar 0300 och ett som landar 2025 den 30 nov. Vill helst åka till tågstationen direkt och sätta mig på tåget, är det något av dessa tåg som passar? Flyget som landar 03 är billigast.

octodur
octodurs bild
Offline
Veteran
Veteran
Blev medlem: 2007-10-30

Bara for info och update pa detta med retur resa sa nu jag var pa flygplatsen var det resenarer som akte med Apollo som ocksa blev stoppade.

De hade nagon rutt sthlm-doha-delhi och skulle sen landvagen ta sig till kathmandu for att sen flyga kathmandu-doha-sthlm.

Lyckligvist loste Qatar folket detta men kan vara bra att alla har koll pa dessa nya regler nar ambassaden sjalv inte vet om det.