Indien i april....ok?

64 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

Perlan skrev:

Vad skriver jag på "Educational Qualification" ? Är lärare, men vet inte vilken av förslagen som motsvarar detta..... Försöker slå upp det, men blir osäker på svaren.

Är du lärare har du examen från Lärarhögskolan och skriver därför "GRADUATE – College or university education"

… Är i Singapura. 

Mail: mats@matsism.in
Internet: www.matsism.in
Facebook: matsism
Instagram: matsism

Perlan
Perlans bild
Veteran
Veteran

laugh Tack för hjälpen! Då är det bara att vänta.... Återkommer säkert med fler frågor inför resan! Ha det gött!

Perlan
Perlans bild
Veteran
Veteran

Hej igen! Har varit inne och läst om Kahna national park och funderar lite på vad det handlar om för priser... Någon som vet ungefär? Hur mkt skall jag t.ex betala för taxi fr Jabalpur  och vad ligger safariturerna på? Läser man på nätet skiljer det oerhört mycket. Ligger hotellen någorlunda samlat, så att man kan kika på dem innan man bestämmer sig och är det safaripaket man köper eller enskilda turer. Vad är bäst. Har ingen uppfattning alls om hur det ser ut och går till. Bör jag boka första natten?  Förmodar att många av er har besökt parken, så jag tar tacksamt emot tips och råd.laugh

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

Perlan skrev:
Hej igen! Har varit inne och läst om Kahna national park och funderar lite på vad det handlar om för priser... Någon som vet ungefär?

Jo jag har varit i Kanha Nationalpark ganska många gånger och hoppas att snart kunna återvända. 

Perlan skrev:
Hur mkt skall jag t.ex betala för taxi fr Jabalpur  

Det är 160 kilometer. Tag samma taxi fram och tillbaka så blir det billigare. 

Senast betalade jag 1600 rupier dit och 2400 rupier därifrån.  

Perlan skrev:
och vad ligger safariturerna på? Läser man på nätet skiljer det oerhört mycket.

Enklast låter du ditt hotell ordna med safari. 

Inträdet till parken kostar 3000 rupier / dygn. Guide, obligatorisk beväpnad vakt, bil, elefant och mat kostar extra. 

Perlan skrev:
Ligger hotellen någorlunda samlat, så att man kan kika på dem innan man bestämmer sig och är det safaripaket man köper eller enskilda turer.

Ja, jag brukar ofta kolla på flera olika innan jag bestämmer mig. 

Vid de senaste besöken har jag bott hos Dyna Resort, Tuli Tiger Resort och Taal Resort

Perlan skrev:
Vad är bäst. Har ingen uppfattning alls om hur det ser ut och går till.

Tag taxi till Kanha, hitta boende och låt hotellet fixa resten. Alla hotell är vana att fixa bra safari åt sina gäster. 

Det är två turer / dygn i djungeln. En vid soluppgången och en på eftermiddagen fram till solnedgången. Morgonturen kräver att du är vid parkingången långt innan solen går upp för att fylla i blanketter, visa passet och stå i kö vid grinden. Eftermiddagsturen brukar börja på sen eftermiddag men kräver inget köande för att komma in i parken. Det finns ett fint museum inne i parken där man även kan handla mat och dryck. 

Du får inte vara inne i parken på natten. Du får inte vistas i parken utan beväpnad vakt då det finns många vilda djur som äter kött. 

Det finns inte mycket att göra i Kanha förutom safari. En del hotell ordnar filmvisning och många hotell har pool. 

Perlan skrev:
Bör jag boka första natten?  

Skall du dit fredag-söndag bör du boka innan. På vardagar finns ingen anledning att boka innan. 

Undvik helst fredag-söndag då det ofta är trafikstockningar i djungeln. Bättre att komma dit söndag och lämna på fredagen när helgturisterna från Delhi, Mumbai, Hyderabad och Kolkata kommer. 

Perlan skrev:
Förmodar att många av er har besökt parken

Du måste besöka Kanha Nationalpark. Hur khoolt som helt. 

Undvik att besöka Kanha Nationalpark på helger då alla är lediga: 

FOTO: Mats Larsson

Elefant låter dig komma nära tigrarna:

Räkna med att du ser flera tigrar / dag i Kanha Nationalpark:

Tigermat:

Kanha Nationalpark är det bästa och säkraste stället att möta vilda bengaliska tigrar:

… Är i Singapura. 

Perlan
Perlans bild
Veteran
Veteran

Tack, tack tack!!!laughlaughlaugh Fantastiska bilder och en fantasisk upplevelse, förmodar jag, eftersom du vill tillbaka, Mats! Dum fråga kanske, men vad menar du med att ta samma taxi fram o tillbaka, om jag skall vara där i typ 3dgr? Ska jag göra upp med chauffören att komma tillbaka? För hotellen ligger väl i anslutning till parken? En helt annan grej nu. Som jag skrev tidigare, så har ju denna resa blivit hastigt bestämd. kanske är helt fel att resa till Indien på det sättet, men jag vill så gärna? Väntar på mitt visum, men fick besked om att det är på väg. Hittade idag en flygbiljett för 4100kr den 3/4-2/5 och det måste väl sägas vara ett ok pris, så nära inpå... eller? Jag är dock mest stressad över att inte hinna boka tågresorna, eftersom det tar ett tag att registrera sig och det inte är så långt kvar. Brukar det fixa sig om man går till "touristexpeditionen" en trappa upp på Delhi station??? Skall man ha fyllt i alla lappar innan man kommer till disken? Kan man boka köpa även andra tågresor där som ligger längre fram i tiden och inte utgår ifrån Delhi? Vilken tågklass för ensamresande kvinna, tycker ni? Jag är ledsen om detta är korkade frågor, men tåget är ju en nödvändighet för resan. Kan man få tag på biljetter på annat sätt, tex genom resebyrå i Delhi.... Förstår att priset stiger i så fall, men istället för att inte kunna åka alls.... Fler frågor kommer säkert... snart!cheeky

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

Perlan skrev:
Tack, tack tack!!!laughlaughlaugh Fantastiska bilder och en fantasisk upplevelse, förmodar jag, eftersom du vill tillbaka, Mats!

Tack! Smile

Perlan skrev:
Dum fråga kanske, men vad menar du med att ta samma taxi fram o tillbaka, om jag skall vara där i typ 3dgr? Ska jag göra upp med chauffören att komma tillbaka? För hotellen ligger väl i anslutning till parken?

Tar du samma taxi fram och tillbaka så sover chauffören i bilen i väntan på din returresa. 

Senast ville inte chauffören vänta då jag skulle stanna över en vecka. Tre dagar brukar de vilja stanna så fråga. 

Perlan skrev:
En helt annan grej nu. Som jag skrev tidigare, så har ju denna resa blivit hastigt bestämd. kanske är helt fel att resa till Indien på det sättet, men jag vill så gärna? Väntar på mitt visum, men fick besked om att det är på väg. Hittade idag en flygbiljett för 4100kr den 3/4-2/5 och det måste väl sägas vara ett ok pris, så nära inpå... eller?

Mycket bra pris. KÖP!

Perlan skrev:
Jag är dock mest stressad över att inte hinna boka tågresorna, eftersom det tar ett tag att registrera sig och det inte är så långt kvar.

Boka de tåg-resor du kan hos cleartrip.com/trains.

Perlan skrev:
Brukar det fixa sig om man går till "touristexpeditionen" en trappa upp på Delhi station??? Skall man ha fyllt i alla lappar innan man kommer till disken? Kan man boka köpa även andra tågresor där som ligger längre fram i tiden och inte utgår ifrån Delhi?

Ja, och ja du kan köpa biljetter till alla tåg (som åker i indien) som har FT-quota

Fyll i blanketten innan du kommer fram till disken. 

Så här såg min blankett ut senat jag köpte FT-quota-biljetter:

Perlan skrev:
Vilken tågklass för ensamresande kvinna, tycker ni? Jag är ledsen om detta är korkade frågor, men tåget är ju en nödvändighet för resan. Kan man få tag på biljetter på annat sätt, tex genom resebyrå i Delhi.... Förstår att priset stiger i så fall, men istället för att inte kunna åka alls....

Nej, inge resebyråer säljer tågbiljetter på ett bra sätt. 

Välj Two Tier Air Condition Class i första hand för resor på natten och Air Condition Cair Car Class i första hand för resor på dagen. 

Besök INTERNATIONAL TOURIST BUREAU i på New Delhi Railwaystation:

Perlan skrev:
Fler frågor kommer säkert... snart!cheeky

Fler frågor?

… Är i Singapura. 

Perlan
Perlans bild
Veteran
Veteran

Ja, här kommer fler frågor. Tack för ett outtröttligt tålamod. yesFunderar på chauffören som ev sover i bilen under 3 dagar. Ger jag honom extra pengar för det och i så fall hur mycket rör det sig om. Har även funderat ytterligare på resväg. Fick ju ett jättebra och trevligt förslag tidigare i tråden, men känner inte riktigt för Goa...den här gången. Däremot har jag tankar på följande"måsten":  tiger i Kahna, slappa i Udiapur, kamel i Jaisalmer, yoga i Rishikesh ev vandring i Manali eller annan vandringsort (ge gärna förslag)  shopping i Delhi, men det verkar lite spretigt och har relativt långa avstånd. Är det genomförbart att ta sig mellan dessa platser på ca 5 veckor, kanske även stanna till utmed vägen (fick många trevliga och intressanta förslag tidigare i tråden), utan att det blir för mycket resande. Och bör jag börja "söderut" för att sedan åka väster ut o avslutningsvis norrut, med tanke på vädret? Eller skall jag ta bort något?. Vad krävs för kläder i "Himalaya" i slutet av april? Kalla nätter? Hur är nätterna i öknen? Landar/lämnar i/från Delhi. Hmmm... frågetorka...!blush Är det möjligt?

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

Perlan skrev:
… tiger i Kahna, slappa i Udiapur, kamel i Jaisalmer, yoga i Rishikesh ev vandring i Manali eller annan vandringsort (ge gärna förslag)  shopping i Delhi …

Du måste byta tåg mellan Jabalpur och Rishikesh.
Stanna en eller två nätter i Lucknow. 

Du måste byta tåg mellan Pathankot och Jaisalmer.
Stanna två nätter i Bikaner och besök Karni Mata Mandir och några av palatsen. 

Delhi [NDLS] -> Jabalpur [JBP] = TÅG 12191 NDLS JBP SUPERFAST EXPRESS
Jabalpur -> Kanha = TAXI
Kanha -> Jabalpur = TAXI
Jabalpur [JBP] -> Lucknow [LJN] = TÅG 15010 CHITRAKUT EXPRESS
Lucknow [LKO] -> Haridwar [HW] = TÅG 13009 DOON EXPRESS
Haridwar -> Rishikesh = TAXI
Rishikesh [RKSH] -> Pathankot [PTKC] = TÅG 14609 HEMKUNT EXPRESS
Pathankot -> Manali = BUSS
Manali -> Pathankot = BUSS
Pathankot [PTKC] -> Bikaner [BKN] = TÅG 19224 JAT ADI EXPRESS
Bikaner [BKN] -> Jaisalmer [JSM] = TÅG 14702 BKN JSM EXPRESS
Jaisalmer -> Udaipur = BUSS
Udaipur [UDZ] -> Delhi [DEE] = TÅG 12982 CHETAK EXP

… Är i Singapura. 

Perlan
Perlans bild
Veteran
Veteran

Tack, tack! Har funderat vidare och bestämt mig för att strunta i Manali denna gång. Det blir för mycket resande, känns det som i dagsläget. Och för kallt i april. En helt annan fråga. Vore det helt fel att ha Delhi som utgångspunkt för de olika resmålen? Känns som det skulle vara lättare att komma dit, stanna ett par dagar emellan och beställa nya tågbiljetter. Alltså Delhi - Kahna t/tr, Delhi-Rishikesh t/tr och Delhi-Jaisalmer, Jaisalmer-Udiapur (buss), Udiapur-Delhi? Känns ändå som att Delhi ligger som en relativt centralt punkt och har mycket att erbjuda, så fler dagar där verkar inte vara svårt att slå ihjäl. Jag kommer förmodligen inte att ha min dator eller telefon med mig, hade inte det förra gången heller. Är tanken helt fel? 

putte64
putte64s bild
Upplyst användare
Upplyst

Klart du ska ha med dig åtminstone en smartphone.
Sedan köper du simkort från airtel, laddar det för samtal, och laddar det för internet.

Du kan få ovärderliga tips om vad som händer, kolla avgångar, beställa biljetter, boende, och det jag tycker är bäst av allt; använda google maps och gps som vägvisare.

Trevlig resa

Perlan skrev:

Tack, tack! Har funderat vidare och bestämt mig för att strunta i Manali denna gång. Det blir för mycket resande, känns det som i dagsläget. Och för kallt i april. En helt annan fråga. Vore det helt fel att ha Delhi som utgångspunkt för de olika resmålen? Känns som det skulle vara lättare att komma dit, stanna ett par dagar emellan och beställa nya tågbiljetter. Alltså Delhi - Kahna t/tr, Delhi-Rishikesh t/tr och Delhi-Jaisalmer, Jaisalmer-Udiapur (buss), Udiapur-Delhi? Känns ändå som att Delhi ligger som en relativt centralt punkt och har mycket att erbjuda, så fler dagar där verkar inte vara svårt att slå ihjäl. Jag kommer förmodligen inte att ha min dator eller telefon med mig, hade inte det förra gången heller. Är tanken helt fel? 

PLanerar vintern 2020.

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

Hoppar du över Manali så kan du resa så här och gensat ser resan mer behaglig ut. 

Åk från Haridwar till Jaisalmer via Bikaner istället för Delhi. 

Delhi [NDLS] -> Jabalpur [JBP] = TÅG 12191 NDLS JBP SUPERFAST EXPRESS
Jabalpur -> Kanha = TAXI
Kanha -> Jabalpur = TAXI
Jabalpur [JBP] -> Delhi [NZM] = TÅG 22181 JBP NZM EXPRESS
Delhi [NDLS] -> Haridwar [HW] = TÅG 12017 SHATABDI EXPRESS
Haridwar -> Bikaner [BKN] = TÅG 24887 HW BME LINK EXPRESS
Bikaner [BKN] -> Jaisalmer [JSM] = TÅG 14702 BKN JSM EXPRESS
Jaisalmer -> Udaipur = BUSS
Udaipur [UDZ] -> Delhi [DEE] = TÅG 12982 CHETAK EXP

… Är i Singapura. 

Perlan
Perlans bild
Veteran
Veteran

Ja, vid närmare eftertanke så åker nog telefonen med. Tyckte bara att det verkade så struligt att skaffa simkort, men det kanske det inte är. Läste någonstans att det kan bli besvärligt att ladda på telefonen, om man byter delstat och jag skall ju fara omkring en del. Något jag skall tänka på ?

Ja, resvägen blev ju betydligt behagligare, sedan Manali togs bort... Jag har visserligen varit i Bikaner och"råtttemplet " tidigare, men jag behöver ju bara byta tåg, lite beroende på ankomst och avgång...Tyckte MYCKET om Rajhastan, men hann inte med Jaisalmer den ggn. Ser fram emot det. Något tips på ok boende där, 800 -1000R? Inne i eller utanför fortet. Finns det gott om kamelturer? Något speciellt man skall tänka på? Jag kulle även väldigt gärna vilja få förslag på boende i Uidapur och annat trevligt som man kan göra i denna vackra stad och dess omgivningar. Vad är rimligt att betala fr transport/riksha från stationerna i Jaisalmer och Udiapur? Några tips? ...winkNever ending questions... Vill även berätta att jag postade/skickade mitt pass/visum i söndags kväll och fick meddelande idag, tisdag, om att det var klart och på väg tillbaka.... Vågr knappast tro att det är sant! Kommer det imorgon eller på torsdag är det väl nästan snudd på rekord???yes ...eller det kanske kommer utan stämpel - hemska tanke!

putte64
putte64s bild
Upplyst användare
Upplyst

Jag hade problem med mitt internet när jag bytte delstat.
Tydligen gällde 3g potten jag köpte 2013 bara för den delstat den var köpt i, så när jag bytte delstat började internet gå över gammal Gsm.
Dyrt som fan, och långsamt som fan.
Men Mats har sagt att om du köper obegränsad dataplan så gäller den i alla delstater, och då det kostar ca. 150kr / månad så kommer jag göra det nästa gång jag åker dit.
Det är aldrig besvärligt att ladda telefonen, du ber bara någon butik som sysslar med det om hjälp.

Perlan skrev:

Ja, vid närmare eftertanke så åker nog telefonen med. Tyckte bara att det verkade så struligt att skaffa simkort, men det kanske det inte är. Läste någonstans att det kan bli besvärligt att ladda på telefonen, om man byter delstat och jag skall ju fara omkring en del. Något jag skall tänka på ?

Ja, resvägen blev ju betydligt behagligare, sedan Manali togs bort... Jag har visserligen varit i Bikaner och"råtttemplet " tidigare, men jag behöver ju bara byta tåg, lite beroende på ankomst och avgång...Tyckte MYCKET om Rajhastan, men hann inte med Jaisalmer den ggn. Ser fram emot det. Något tips på ok boende där, 800 -1000R? Inne i eller utanför fortet. Finns det gott om kamelturer? Något speciellt man skall tänka på? Jag kulle även väldigt gärna vilja få förslag på boende i Uidapur och annat trevligt som man kan göra i denna vackra stad och dess omgivningar. Vad är rimligt att betala fr transport/riksha från stationerna i Jaisalmer och Udiapur? Några tips? ...winkNever ending questions... Vill även berätta att jag postade/skickade mitt pass/visum i söndags kväll och fick meddelande idag, tisdag, om att det var klart och på väg tillbaka.... Vågr knappast tro att det är sant! Kommer det imorgon eller på torsdag är det väl nästan snudd på rekord???yes ...eller det kanske kommer utan stämpel - hemska tanke!

PLanerar vintern 2020.

Perlan
Perlans bild
Veteran
Veteran

Hej igen!

Fick mitt visum inskickat med post på 4 dagar......... Rekord?yesNy fråga: Hu stor är chansen att man får biljetter till de datum man önskar, om man handlar på Delihi touristbureau...? Kommer nog inte att hinna boka på nätet, som det ser ut nu. Det verkar ta tid med registreringen. Ser att tåget tillbaka fr Jabalpur till Dehli har en annan slutstation, än den jag åkte ifrån... Var ligger den i förhållande till Paharganj? Riksha eller taxi? Ny fråga: Förslag på trevligt boende i Jaisalmer resp Uidapur. Tack tack!

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

Perlan skrev:
Fick mitt visum inskickat med post på 4 dagar......... Rekord?yes

Grattis!

De har nog mindre att göra nu mot tidigare i år så allt går snabbare. 

Perlan skrev:
Hu stor är chansen att man får biljetter till de datum man önskar, om man handlar på Delihi touristbureau...?

Du får biljetter. 

Perlan skrev:
Ser att tåget tillbaka fr Jabalpur till Dehli har en annan slutstation, än den jag åkte ifrån...

Var ligger den i förhållande till Paharganj? Riksha eller taxi?

Det finns elva stora stationer i Delhi. New Delhi [NDLS], Hazrat Nizamuddin [NZM], Adarsh Nagar [ANDI], Delhi Shahdara [DSA], Delhi Safdar Jang [DSJ], Delhi Sarai Rohilla [DEE], Delhi Kishanganj [DKZ], Delhi Junction (Old Delhi) [DLI], Delhi Indrapuri [DLPI], Delhi Canttonment [DEC] och Delhi Azadpur [DAZ].

Tåg från Jabalpur [JBP] stannar antingen på New Delhi [NDLS] eller Nizamuddin [NZM].

Det tar cirka 20 minuter med rickshaw från Nizamuddin till Pahar Ganj. 

Perlan skrev:
Förslag på trevligt boende i Jaisalmer resp Uidapur.

I Jaisalmer skall du bo på Rang Mahal

… Är i Singapura. 

Perlan
Perlans bild
Veteran
Veteran

Tack! Fint hotell! Är det de priser som står på hemsidan eller är det andra när man väl kommer dit? Bör jag köpa min kamelsafari genom hotellet (2dgr/1natt) eller någon annanstans? Alltså kolla runt lite först? Behöver jag boka bussen till Uidapur? Hur/var gör man det i så fall och vad tar resan i tid....ungefär? När man kommer till Udiapur, vilket område skall jag söka mig till för att bo. Var där bara 2 dgr förra gången, bodde ok, men fick ingen riktigt uppfattning om var som är bäst att bo. Var där med chaufför, så jag slapp tänka själv, den gången.wink

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

Perlan skrev:
Tack! Fint hotell! 

Ja och under lågsäsong är det extremt prisvärt. 

Perlan skrev:
Är det de priser som står på hemsidan eller är det andra när man väl kommer dit?

Något billigare när du är där. 

Perlan skrev:
Bör jag köpa min kamelsafari genom hotellet (2dgr/1natt) eller någon annanstans?

Ja, kamelsafari bokas alltid via det hotell du bor hos. 

Perlan skrev:
Behöver jag boka bussen till Uidapur? Hur/var gör man det i så fall och vad tar resan i tid....ungefär?

Buss bokar du i Jaisalmer via ditt hotell eller så köper du buss-biljetter från cleartrip.com/buses

Perlan skrev:
När man kommer till Udiapur, vilket område skall jag söka mig till för att bo. Var där bara 2 dgr förra gången, bodde ok, men fick ingen riktigt uppfattning om var som är bäst att bo. Var där med chaufför, så jag slapp tänka själv, den gången.wink

Självklart skall du bo med utsikt över Pichola.
Jag har själv aldrig bott på hotell i Udaipur så jag har inget att rekomendera. 

… Är i Singapura. 

Perlan
Perlans bild
Veteran
Veteran

Tack! Du är en klippa! Helt fantastiskt vilken service och kunskap. Återkommer säkert!cheeky

Perlan
Perlans bild
Veteran
Veteran

Går det bra med vanliga fotoautomatkort, när man skall skaffa simkort på Delhi flygplats? Speciell storlek? +kopia på pass och visum? Signerade? Av mig eller någon annan? Jag kommer ju att fara runt lite och funderar på vad som gäller. Tänker använda mig av min telefon både till surf, sms och enstaka samal till Sverige o ev ringa inom Indien för ev bokningar. Förmodar att jag kommer få frågan om vilket "alternativ" jag vill ha. Jag vill ha ett med så lite krångel som möjligt!!!wink Misstänker att jag inte kommer att använda telefonen så där jättemycket. Mest som trygghetsfunktion....o lite surf?

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

Perlan skrev:
Går det bra med vanliga fotoautomatkort, när man skall skaffa simkort på Delhi flygplats? Speciell storlek? +kopia på pass och visum? Signerade? Av mig eller någon annan?

Ja, det går bra med vanligt 3 x 4 cm färg-foto från foto-automat. 

Ta även med en utskrift av ditt personbevis på engelska som du laddar hem från www.skatteverket.se

Airtels personal kommer att jämföra kopiorna med originalen och signera. Du behöver även skriva under några blanketter. 

Perlan skrev:
Jag kommer ju att fara runt lite och funderar på vad som gäller. Tänker använda mig av min telefon både till surf, sms och enstaka samal till Sverige o ev ringa inom Indien för ev bokningar. Förmodar att jag kommer få frågan om vilket "alternativ" jag vill ha. Jag vill ha ett med så lite krångel som möjligt!!!wink Misstänker att jag inte kommer att använda telefonen så där jättemycket. Mest som trygghetsfunktion....o lite surf?

Välj Airtel 3G med dataplanen 3G unlimited för exakt 1555 rupier. Sätt även in några hundra rupier för sms och samtal. 

Säg till att du vill ha tjänsten DND aktiverad från början. DND = Do Not Disturb. Annars ringer det fåniga försäjare med nya erbjudanden varje dag. 

Ladda även hem appen MyAirtel så kan du ha ordentlig koll på alla samtal, datatrafik och kostnader. 

… Är i Singapura. 

Perlan
Perlans bild
Veteran
Veteran

Jag igen! Hur brukar ni göra om ni har systemkamera, dator och telefon med er....Förmodar att man inte skall lämna ngt på hotellet någonsin.... men blir ju en del att dra på, när man skall iväg och äta, yoga, åka på safari....eller bara strosa runt.... Nästa fråga. Vilket är det lämpligaste tåget att ta från Jaislamer till Delhi? Finns det direkttåg?

Ja, nu börjar det dra ihop sig...spännande! Visumet på 4 dagar och en flygbilett för 3900 med kortast möjliga restid, köpt igår, för resa nästa vecka..... Ingen tvekan längre! Skall bli fantastiskt att återse Indien igen!.....OCH tusen tack ännu en gång, för svar på alla dessa mer eller mindre  "dumma" frågor. Det har varit ovärdeligt att kunna fråga - denna gång, precis som förra - och det kommer att bespara mig...och andra!....en massa tid och strul, när jag väl är på plats. TACK!cool

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

Perlan skrev:
Vilket är det lämpligaste tåget att ta från Jaislamer till Delhi? Finns det direkttåg?

Tåget 14660 Jaisalmer Delhi Express tar dig från Jaisalmer [JSM] till Delhi Sarai Rohilla [DEE].

Perlan skrev:
Jag igen! Hur brukar ni göra om ni har systemkamera, dator och telefon med er....Förmodar att man inte skall lämna ngt på hotellet någonsin.... men blir ju en del att dra på, när man skall iväg och äta, yoga, åka på safari....eller bara strosa runt....

På safari har jag alltid kameran med mig. Använd en snabb eller ljusstark zoom så du kommer nära de vilda djuren. 

Jag brukar ibland lämna dator och kamera på rummet men oftast har jag med mig då jag ofta använder dem. 

Så här bär jag på mina prylar när jag är i Indien:

FOTO: Pankhuri Bajaj

… Är i Singapura. 

Perlan
Perlans bild
Veteran
Veteran

När man tar taxin fr Jabalpur till Kahna, vad heter platsen man skall till? Eller finns det bara ett speciellt område, dit chaufförerna vet att alla som skall besöka parken vill åka till? Eftersom jag inte tänker boka hotell innan, så har jag ju inget speciellt hotellnam eller adress att uppge.

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

Perlan skrev:

När man tar taxin fr Jabalpur till Kahna, vad heter platsen man skall till? Eller finns det bara ett speciellt område, dit chaufförerna vet att alla som skall besöka parken vill åka till? Eftersom jag inte tänker boka hotell innan, så har jag ju inget speciellt hotellnam eller adress att uppge.

Du kommer inte att vara ensam att anlända med tåg till Jabalpur och skall vidare till Kanha. De flesta gånger jag har varit där har jag hittat andra att dela taxi med. 

Säg till chauffören att du skall till Kanha Nationalpark. Han frågar troligtvis om vilket hotell du skall bo på. 

… Är i Singapura. 

Perlan
Perlans bild
Veteran
Veteran

Hej igen! Då bär det av om några timmar!!! Underbart. Packad och klar och relativt förberedd. Största problemet just nu är om jag behöver ta med min fleecetröje eller inte... och det är ju inget direkt problem. Jag vill bara än en gång tacka - framför allt Dig Matsism  - som outtröttligt svarat på alla mina frågor. Nu tar jag med mig svaren och tänker ha några härliga veckor i ett färgsprakande land. Vi kanske hörs om något dyker upp på bortaplan.....cool

Henric
Henrics bild
Upplyst användare
Upplyst

Lycka till på resan och skicka ett PM om du kommer till Udaipur och vill ta en fika med oss!

Med vänliga hälsningar
Henric Carlsson
indien.nu

Perlan
Perlans bild
Veteran
Veteran

Namaste. Sitter i ett varmt o gött "Kahna" o har på morgonkvisten sett 4 tigrar släntra förbi. Dock på betryggande avstånd... En fråga. Köpte simkort på flygplatsen, sa att jag ville ha ett "unlimited" och allt/internett funkade i Delhi m omnejd. Men sedan,icke. Jag ringde dem och fick svaret att jag skulle slå på min dataroaming.... Är det ok? Nätet fungerar utmärkt igen, men roaming för mig, låter dyrt.... Är urdålig på sånt här och vill fråga för säkerhets skull. Airtel bedyrade dock att inga extra kostnader tillkommer eftersom jag har fri surf hela april.... Kan jag lita på det? Grabben jag snackade med lät minst sagt trött o ointresserad. Någon som vet?

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

Perlan skrev:
Namaste. Sitter i ett varmt o gött "Kahna" o har på morgonkvisten sett 4 tigrar släntra förbi. Dock på betryggande avstånd...

GRATTIS! Fyra tigrar! 

Perlan skrev:
En fråga. Köpte simkort på flygplatsen, sa att jag ville ha ett "unlimited" och allt/internett funkade i Delhi m omnejd. Men sedan,icke. Jag ringde dem och fick svaret att jag skulle slå på min dataroaming.... Är det ok? Nätet fungerar utmärkt igen, men roaming för mig, låter dyrt.... Är urdålig på sånt här och vill fråga för säkerhets skull. Airtel bedyrade dock att inga extra kostnader tillkommer eftersom jag har fri surf hela april.... Kan jag lita på det? Grabben jag snackade med lät minst sagt trött o ointresserad. Någon som vet?

Har du Dataroaming avstängt fungerar det bara i Delhi. Slå på dataroaming och använd Internet. Ja du kan lita på Airtel. 

… Är i Singapura. 

Perlan
Perlans bild
Veteran
Veteran

Tack tack för snabbt svar..då surfar jag vidare då. Hälsningar från djungelboken o ShereKahn (eller hur det nu stavas) Tyvärr kan man dock inte rida elefant längre, enligt de vakter/chaufförer jag frågat. Tydligen stör det tigrarna/ordningen för mycket.... Synd men HELT OK ändå! Smile

Morgan_L
Nybörjare
Nybörjare

Kommit iväg ännu ?   Spännande.... önskar man kunde resa tillbaks direkt.

Kan tipsa om indiens bästa resebyrå...  maila dem innan du kommit dit, eller ring när du landat.  Boka så lite som möjligt i förväg.

http://www.indiavisittours.com/

Lycka till med allt!

/Morgan