Var är tjejerna?

38 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
annamaja
Veteran
Veteran

korp skrev:
annamaja skrev:
även om det skulle göra det så har som sagt denna metod ingen vetenskaplig grund.

Det spelar väl iaf ingen som helst roll för traditioner och folktro som detta är exempel på. Jag skulle tro att det är extremt vanligt med denna typ av "tro". Speciellt med tanke på min diskussioner med min egen fru (från Indien) om saker som dessa, det har väldigt lite med vetenskap att göra :)

Uppfattade det på Matism som att "oturen" att få en flicka kunde förklaras med/skyllas på att man inte haft koll på sina livscykler. Det var det jag försökte förklara inte har någon vetenskaplig grund, utan det väljer jag att kalla folktro. Den typen av folktro existerar för övrigt överallt i världen, inkluderat Sverige.

Det finns säkert en hel del pujas att ta till om vill använda folktro för att få en son. Det finns det ju för allt! :-)

matsism
matsisms bild
Upplyst användare
Upplyst

annamaja skrev:
Uppfattade det på Matism som att "oturen" att få en flicka kunde förklaras med/skyllas på att man inte haft koll på sina livscykler. Det var det jag försökte förklara inte har någon vetenskaplig grund, utan det väljer jag att kalla folktro. Den typen av folktro existerar för övrigt överallt i världen, inkluderat Sverige.

Ja, jag hävdar att anledningen att det föds färre flickor än pojkar i Indien är för att de flesta håller reda på sina döttrars livcyklar. Jag har, på ganska nära håll, hört hur diskussioner har förts och hur det har planerats och pysslats inför det rätta datumet och så vidare ...

Det förekommer säkert att foster dödas men jag tror inte på att det är huvudanledningen till att det föds så få flickor.

Goanen
Upplyst användare
Upplyst

matsism skrev:

Det förekommer säkert att foster dödas men jag tror inte på att det är huvudanledningen till att det föds så få flickor.

Det har ju påvisats gång på gång så jag vet inte varför du konsekvent motarbetar den anledningen?

Senaste nytt i frågan
http://www.google.com/hostednews/afp/article/ALeqM5gnLeZOwqw7UHKqmb1iHMTxvnNH6A?docId=CNG.27999a04bc06e05036cb9b41f305175d.1d1

PhilArt
Veteran
Veteran

Frågan är ju mycket komplicerad. Å ena sidan
...så tycker nog de flesta här att kvinnor/flickor och män/pojkar är lika mycket värda och bör ha samma möjligheter, skyldigheter och rättigheter.

...så finns det andra kulturella perspektiv än det västerländska, och de flesta har en tendens att förespråka den kultur de växt upp i (på ett konkret eller abstrakt plan).

...så går det att hävda föräldrarnas rätt att välja kön på sitt barn, precis som det går att hävda deras rätt att välja preventivmedel och abort.

...så får det föregående demografiska konsekvenser för könsroller i samhället och kan generera "könsbrist".

Jag kanske också tillhör rättighetsimperialisterna, med den brasklapp att jag förespråkar rättigheter eftersom jag är av övertygelsen att de kommer leda till lyckligare människor. Det verkar framgå av diskussionen följande: Anledningen till att vissa väljer att familjeplanera eller abortera för att få söner så är det en konsekvens av att män och kvinnor har samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter i samhället.

Självklart vet inte vi i västerlandet inte bättre än några andra, men det är en skillnad mellan att vara relativist och fatalist. Det är inte imperialistiskt att i samtal med andra hävda en åsikt eller riktning för en lösning på något som man uppfattar som ett problem.

Att gå in och "lösa andras problem med egna åsikter" är däremot imperialism. Det är att ta sig makten över andra kulturer och betrakta deras avvikanden från den enga som definitionen av ett problem. Företeelser som däremot deltagare i den aktuella kulturen blir olyckliga av är ju ett problem inom den kulturen, som upplevs av dess utövare (antaget att ingen människa vill vara olycklig).

Exempel:
Många kvinnor som bär slöja upplever det inte som något negativt, utan tvärt om något stärkande som definierar vem de är, deras religiösa tillhörighet och som hindrar omvärlden att definiera dem som sexuella objekt. Att säga att slöjbärandet i det fallet är ett problem som måste lösas pga. att det avviker från kvinnors klädnormer i den härskande kulturen, och utefter det lösa det, är kulturell imperialism.

Vissa kvinnor som bär slöja vill inte bära det utan tvingas med våld och hot av andra i sin omgivning att göra det. Slöjan är i det fallet inte en symbol för kultur och makt som stärker individen utan ett förtrycksinstrument som innebär underkastelse och olycka för bäraren (antaget att en människa blir olycklig av våld och hot). Här finns ett problem, men det är inte slöjan i sig, det är de konsekvenser som slöjan innebär. Det är den olycka som slöjan innebär, genom de praktiker av hot och våld som omger den.

Jag anser att alla har rätt till de kulturella praktiker de behagar, men ingen har rätt till kulturella praktiker som gör andra människor (eller de själva) olyckliga. Kanske ingen radikal åsikt. Men vi måste se på barnafödandet i Indien ur det perspektivet. Söner prioriteras framför döttrar eftersom det ökar möjligheten till lycka, t.ex. genom materiell standard (som har en betydelse för lycka, se World Value Survey 2008). Det är där problemet ligger, inte i att folk tar reda på om fostret är pojke eller flicka, det är en konsekvens av problemet.

"När samhället sviker rustar var och en för att klara sig själv"

korp
Upplyst användare
Upplyst

Såg nyss denna

"An aversion to having daughters is leading to millions of missing girls"

http://www.economist.com/node/18530371

Verkar iaf som att "försämringen" minskar, det födds mindre, mindre flickor.

Men ärligt talat så är väl denna "problem" vedertaget både inom Indien och utom Indien.

korp
Upplyst användare
Upplyst

Läst just att Kinas rikaste provins är också den som har mest snedvriden känsfördelning 100 kvinnor per 130 män. Liknande mönster som i Indien, så det handlar uppenbarligen inte om pengar eller utbildning i något av dessa länder.

"Guangdong has a highly unbalanced gender ratio that is among the highest of all provinces in China. According to a 2009 study published in the British Medical Journal, in the 1-4 age group, there are over 130 boys for every 100 girls."

http://www.bmj.com/content/338/bmj.b1211.full

Elenor
Småpratare
Småpratare

matsism skrev:

Läs denna artikel (från International Humanist and Ethical Union - IHEU) om hur fruktansvärt utbrett och vanligt det är med 'Female Foeticide' i Indien: http://www.iheu.org/female-foeticide-in-india

Kvinnorna är dock på gång, läste på The Guardians website idag att Indien just nu efter ett par val har fler kvinnor än någonsin på prominenta politiska poster. http://www.guardian.co.uk/world/2011/may/13/indian-elections-women-powerful

En paragraf från artikeln:
"Ramachandra Guha, a political historian and analyst, said the results were unprecedented. "You don't want to go too far as huge problems of gender inequality, foeticide, oppression and discrimination against women remain in India but it is still exceptional to have so many very powerful women at one time," Guha said."