Två goda nyheter för tågresenärerna i Indien. En ny järnvägsbro i Assam kortar tågresan från 15 timmar till fem. I resten av Indien är snart de nya tågen med motorvagnar på gång.
Bogibeel Bridge Det första tåget över Indiens längsta järnvägsbroflaggas av av premiärminister Modi den 25e december. Ett datum som inte är valt på grund av juldagen utan för att det är födelsedatumet av den tidigare premiärministern Atal Bihari Vajpayee vilket firas som Good Governance Day i Indien. Indiens längsta bro Själva bron är 4,9 km lång och sträcker sig över Brahmaputra mellan orterna Dibrugarh i syd och Dhermaji på norra sidan av floden. Bron ligger ca 20 km från gränsen mellan Assam och Arunachal Pradesh och förväntas bli ett snabbt resealternativ alternativ för nära fem miljoner människor i området. 39 span om 125 meter tar tid i ett av världens regnigaste områden Bron består av 39 span om 125 meter vardera och bestär av stål och armerad betong. På bron finns två spår med bredden 1676 mm (bredspår). Bygget har tagit betydligt längre tid än förväntat och de första spadtagen togs 1997 med ett förväntat slutdatum 2009. Tinukia-Naharlagun Intercity Express Tåget som kommer trafikera bron heter Tinukia-Naharlagun Intercity Express och kommer korta ner restiden från 15-20 timmar tåget tar idag till strax över fem timmar. Tåget kommer ha 14 sittvagnar och ha följande avgångar: Inte bara civila ändamål På grund av brons strategiska läge nära gränsen mellan Tibet och Arunachal Pradesh kan järnvägen också användas för att snabbt transportera trupper till gränsen. Tåg 18 -Indiens snabbaste tåg gör debut december 2018! En annan spännande nyhet för tågresenärer i Indien, och den nyhet som kanske kommer påverka flest är de nya tågen med motorvagnar istället för separata lok som snart börjar fasas in. Train 18 är det tillfälliga namnet på de nya motorvagnarna som tagits fram i Indien. Ett nytt namn kommer presenteras snart men inte förens de första avgångarna blir offentliga. Tåg 18 ska klara av en hastighet av 200 km/h med snabbare acceleration och inbromsningstider än något indiskt lok innan. Det innebär att många restider kan komma att kapas ganska rejält i framtiden, förutsatt att rälsen uppgraderas för att klara dessa hastigheter. Moderna faciliteter Förutom att få automatiska dörrar och trappsteg som fälls ut automatiskt för att underlätta ombordklivning och vara handikappvänligt, får tåget också flera flygliknande funktioner i vagnarna så som tv i ryggstödet i stolen framför, moderna badrum som ska vara lättare att hålla rena med mera. En ny pantryvagn som ska hålla hög standard är också med ombord. 36 nya tåg Indiska regeringen har beställt inte mindre än 36 nya tåg av denna typ. Tågen byggs av Integral Coach Factory (ICF) i Chennai som en del av Make in India. Första tåget avgår snart Det första tåg 18 har premiär den 29 december 2018 på sträckan mellan New Delhi och Varanasi. Se fler planerade avgångar och dess hastigheter i tabellen nedan. Läs mer! Läs allt om att resa med tåg i Indien! Foto Bogibeel Bridge, Vikramjit Kakati, licenserad under Creative Commons 4.0
Från Tinsukia 16:00 med ankomst i Naharlagun 21:15
Från Naharlagun 06:30 med ankomst i Tinsukia klockan 11:00Train 18
#
Rutt
Avstånd
Genomsnittlig tid
Genomsnittlig hastighet
Max tillåtna hastighet
Startar
1
New Delhi - Varanasi
780 Km
8 Timmar
100 Km/h
140 Km/h
29 December 2018
2
Habibganj - New Delhi
710 Km
6 Timmar
100 Km/h
200 Km/h
29 December 2018
3
Lucknow - New Delhi
515 Km
6 Timmar
100 Km/h
180 Km/h
Mars 2019
4
New Delhi - Kalka
305 Km
6 Timmar
100 Km/h
200 Km/h
Mars 2019
5
New Delhi - Amritsar
450 Km
6 Timmar
100 Km/h
160 Km/h
Mars 2019
6
Ahmedabad - Mumbai
500 Km
6 Timmar
100 Km/h
180 Km/h
November 2019
Foto Train 18, cntraveller, publicerad på Wikipedia under Creative Commons 4.0