
Trots idoga reporter om Indiens krisande eller i alla fall problemtyngda reseindustri satsas det på flyg till landet som aldrig förr. Vissa flygbolag ökar sin kapacitet till Indien med hela 25% den här vintern.
I en artikel i Singaporianska Business Times får vi veta att Singapore Airlines ökar antalet flyg per vecka med hela nio avgångar till 104. Från USA startas nu direktflyg från San Fransisco direkt till Delhi med United Airlines och från Kennedy International Airport I New York flyger Delta Air direktflyg till Mumbai sedan december. De senare flygen kan förklaras av en ökning om 10.3% mellan USA och Indien mellan första halvan av 2018 och första halvan av 2019.
Trender och immigration
En förklaring av det ökande flygandet till och från Indien förklaras inte bara av turismen utan kan till stora delar bero på att ett ökat antal Indier bosatt sig utomlands och därmed också reser hem för semestrar och för att träffa familj. Bortsett från några motgångar i den indiska turistindustrin ökar faktiskt turismen över tid och flygbolagen bygger ut kapaciteten för att klara av ökningen. En annan förklaring är kollapsen av det indiska flygbolaget Jet Airways som lämnade ett vacuum efter sig.
Ekonomisk nedgång i Indien minskar inte antalet affärsresor – än
Även om det finns tecken på en bromsande indisk ekonomi flygs det fortfarande lika många affärsresor, både till och från Indien, något som kanske kan förklaras av en investeringsvänligare politik i Indien.
Airbus förutspår en snabbare ökning av flygtrafiken i Indien och Kina än i Europa och USA
Även om ekonomin i väst fortfarande är stark kommer den ökande medelklassen i såväl Indien som kina öka så snabbt att behovet av snabbt upprustad flygtrafik blir mycket större där än i resten av världen.
Mer nöje relaterad till Indiska resenärer
Att trafiken inte bara går till Indien utan att det indiska resandet ökar stort kan ses i utbudet av filmer och musik på de internationella flygbolagen, fler och fler flygbolag erbjuder ett allt större sortiment av indiskt material i sitt utbud.