Medan den svenska kronan (SEK) har kämpat på hemmaplan har den blivit en oväntad hjälte för svenskar som reser till Indien. Enligt rapporter, som den från Times of India, har den indiska rupien (INR) fallit till historiskt svaga nivåer mot dollarn – och i dess kölvatten har SEK fått en starkare ställning mot INR.
Nyhetsartiklar
I den här nya sektionen presenterar vi nyheter och artiklar om Indien som ibland inte direkt kan relateras till resenyheter men som ändå är intressanta för våra läsare. Vi kommer publicera nya artiklar regelbundet så håll utkik!
Delhi, Indien. Ett svenskt par från Uppsala sitter fast i Indiens byråkratiska garn. Trots giltiga visum och en till synes felfri resplan nekades de att lämna landet. Orsaken: ett administrativt misstag vid en landgräns, där en enkel stämpel glömdes bort. Paret, som nu räknas som illegala i Indien, möter orimliga krav på 100 000 SEK i böter och riskerar att bli kvar i landet på obestämd tid.
Käre läsare, nu är det dags att summera turismåret 2025 i Indien. Det här året har varit fullt av kontraster. Å ena sidan har vi sett Indiens inhemska resenärer skriva historia, och västerländska turister har återvänt med fokus på wellness och andlighet. Å andra sidan skymtar utmaningar: den internationella tillväxten mattades av, och gapet till de asiatiska konkurrenterna är fortfarande slående.
IndiGo:s omfattande störningar kommer vid en känslig tidpunkt. Vintern är normalt högsäsong för internationella besökare, men samtidigt lockar konkurrenter som Thailand och Vietnam resenärer med aggressiva kampanjer. Flera researrangörer rapporterar redan om låga förfrågningar och bokningar inför årets slut.
Det svenska julbordet är en älskad tradition – sill, köttbullar, skinka och gröt hör till klassikerna. Men efter otaliga adventsmiddagar kan smakerna kännas lite… bekanta. Varför inte bjuda in värme, färg och aromatisk spänning från Indien?

Image source: https://pixabay.com/photos/laptop-coffee-arm-desktop-notebook-1205256/
De senaste tio åren, vad har
THIRUVANANTHAPURAM – Keralas turismsektor står inför en djup kris. Mitt under den viktiga uppladdningen inför högsäsongen kring jul och nyår har de omfattande flygstörningarna och inställda avgångarna hos flygbolaget IndiGo lett till en våg av massiva avbokningar, vilket kastar en mörk skugga över delstatens ekonomi.
Resande handlar inte längre bara om att se nya platser. En stark global trend visar att allt fler söker en djupare mening med sina resor: att resa med intention, att vara närvarande och att låta upplevelsen bli en del av ens personliga utveckling. Det är här begreppet mindful travel kommer in – en rörelse som växer snabbt.
Det börjar med en chokladkaka. En enkel gest: att välja bort Marabou eller Absolut Vodka för att markera mot företagens fortsatta närvaro i Ryssland. Men samma konsumenter som med stolthet visar upp sin bojkott, sitter samtidigt och planerar nästa resa till Indien – ett land vars ekonomiska och militära band till Moskva är så starka att de i praktiken fungerar som en livlina för den ryska krigsmaskinen.
Indiens turistministerium (MoT) har tecknat ett samarbetsavtal (MoU) med betalningsjätten Mastercard. Syftet är att använda Mastercards globala räckvidd och datadrivna insikter för att marknadsföra Indien som en global turistdestination. Samarbetet kommer bara kort efter att Indien kritiserats för att halka efter sina regionala konkurrenter i antalet internationella besökare.
Trots en stark global återhämtning i resandet misslyckas Brand India med att locka sin beskärda del av de internationella besökarna. Medan Thailand lockade över 35 miljoner internationella turister under 2024, noterade Indien bara en bråkdel av den siffran. Branschen kritiserar nu regeringens minimala marknadsföringsbudget och en inkonsekvent global positionering.
Trots ökad köpkraft och världsstandard inom andra sektorer, lyckas Indien inte omvandla sina "fenomenala tillgångar" till globala turistdestinationer. Sanjeev Sanyal, framstående ekonom och rådgivare till premiärministern, menar att landet riskerar att missa en gyllene möjlighet innan den demografiska fördelen försvinner.
Indien är känt för sina historiska monument, andliga platser och rika kulturarv. Men nu växer en ny sektor fram som en potentiell drivkraft för landets turism: nöjes- och attraktionsindustrin. Branschorganisationen IAAPI (Indian Association of Amusement Parks and Industries) ser parkerna som en vital del i Indiens nästa stora turismlyft, drivet av landets växande medelklass.
Indien har byggt upp en digital lösning som verkligen fungerar – snabb, bred och enorm i omfattning. 5G sprids över hela landet, betalningar sker digitalt direkt, och e-handeln växer varje månad. Appar för allt från transporter till underhållning används dagligen av hundratals miljoner människor.

Medan traditionella spelhubbar som Las Vegas och Manila fortsätter vara i fokus, riktas allt mer analytisk uppmärksamhet från Indien mot de nordiska marknaderna.