Xiaomi går in på Indiens marknad för konsumentlån

Det kinesiska teknikföretaget Xiaomi Inc. har precis lanserat en tjänst för konsumentlån i Indien. Under 2018 testades marknadsresponsen och nu har deras app Mi Credit lanserats för alla MIUI-användare i Indien. Mi Credit gör det möjligt för indiska konsumenter att låna personliga, digitala lån upp till 1 lakh rupees.

Xiaomi dominerar sedan tidigare Indiens elektroniska marknad med smartphones, tv-apparater och andra teknologiska produkter. Företaget som grundades 2010 har sitt huvudkontor i Peking och är världens tredje största mobiltillverkare efter Apple och Samsung. I hela Indien används cirka 70 miljoner mobiltelefoner från Xiaomi.

I mars 2019 lanserade bolaget även Mi Pay som är baserat på UPI för betalningar och förbetalda tjänster. Enligt Reuters går det bra för appen och som referens kan man se på marknaden i Kina där Xiaomis låneverksamhet har en lånebok som är värd 8 miljarder dollar.

Mi Credit kommer att erbjuda digitala lån upp till 100 000 rupees som motsvarar 13 744 svenska kronor och räntan kommer att börja på 1,8 procent. Som turist till Indien det inte möjligt att använda sig av Mi Credit, utan då rekommenderas istället ett kreditkort utan valutapåslag som du ansöker om innan du åker.

Indien har den högsta antagningsgraden för fintech i hela världen, vilket gör att Mi Credit är mycket efterfrågat. 87 procent av konsumenterna i Indien har börjat använda fintech-tjänster jämfört med det globala genomsnittet på endast 64 procent. Det finns dessutom 190 miljoner konsumenter som inte har något bankkonto i landet, vilket gör det till den näst största befolkningen utan bankkonton efter Kina. Mi Credit har därför en enorm kundbas som är potentiellt öppen för att använda tjänsten.

Kreditvärdighet baseras på användardata

Mycket talar för Xiaomis framgång i Indien, men det har börjat väckas en viss oro över sekretessproblem och den mängd med data som samlas in från användarna. Xiaomi kommer att förlita sig på alternativ telefondata för att bygga en användares kreditprofil. Data från mobilaktivitet används för att skapa kreditprofiler på lånsökare, vilket inkluderar information som sociala relationer, varumärkeslojalitet och vilken livsfas man befinner sig i.

Xiaomi skannar även mobildata för att se om några livsstilsförändringar nämns, såsom en skilsmässa eller en befordran. Den här metoden har visat sig att vara ett framgångsrikt sätt att bedöma kreditvärdighet på och deras nödlidande lån ligger på mindre än 2 %.

 

Användare tecknar avtal som låter Xiaomi ta del av deras yrke- och studiebakgrund, temporära meddelandehistorik och information som relaterar till vissa appar och webbsidor. Enligt avtalet får Xiaomi även dela med sig av informationen till tredje parter. Bolaget har tidigare varit i blåsväder med sina finanstjänster och i Indonesien fick de stänga ner sin finansverksamhet under 2018 på grund av oenigheter med tillsynsmyndigheter om licensiering. En potentiell bankpartner nekade även ett avtal med Xiaomi på grund av deras invasiva datainsamling.

Facebook Comments Box