Kraftigt ökat antal turister mellan 2019-2023

Kraftigt ökat antal turister mellan 2019-2023

Indiens turistministerium arbetar aktivt för att marknadsföra landet som en holistisk destination på olika marknader, med målet att öka Indiens andel av den globala turistmarknaden. Genom en integrerad marknadsförings- och kampanjstrategi, i samarbete med resebranschen, delstatsregeringar och indiska ambassader utomlands, strävar regeringen efter att locka fler utländska turister till landet. Om det och de ökade antal ankommande turisterna berättade den indiska regeringen om i landets riksdag. 

Ökande antal utländska turister

Under de senaste tre åren har antalet utländska turister som besöker Indien ökat markant:

 

ÅrAntal Utländska Turister (miljoner)Procentuell Förändring från Föregående År
20211,52-44,5%
20226,44321,5%
20239,2443,5%

Marknadsföringsstrategier och samarbeten

För att effektivt marknadsföra Indien som en mångfacetterad turistdestination, bjuder turistministeriet in reseförfattare, journalister, fotografer, film-/TV-team, reseagenter och opinionsbildare genom sitt gästfrihetsprogram. Dessa inbjudna gäster får förstahandsinformation om Indiens turistprodukter och faciliteter under sina bekantningsresor.

Visumkrav och ansökningsprocess

För att resa till Indien krävs ett giltigt internationellt resehandling i form av ett nationellt pass och ett giltigt visum från en indisk ambassad eller konsulat¹. Det finns flera visumkategorier, inklusive e-visum, som kan ansökas online². Det är viktigt att ansöka om rätt typ av visum för ändamålet och längden på resan³.

Ytterligare information och källor

För mer information om visumkrav och ansökningsprocessen, besök den officiella webbplatsen för Indiens visumansökan och läs vår visumansökningsguide här!