Indiska järnvägens resa: Från ånglok till höghastighetståg

Indiska järnvägens resa: Från ånglok till höghastighetståg

Den indiska järnvägen har en rik historia som sträcker sig över mer än 180 år. Den första järnvägen i Indien öppnades 1837 och användes för att transportera granit i Madras, nu Chennai. Detta markerade början på en ny era av transport i landet. År 1853 körde det första passagerartåget mellan Bombay och Thane, vilket banade väg för en snabb expansion av järnvägsnätet.

Efter Indiens självständighet 1947 nationaliserades järnvägssystemet och blev en av världens största nätverk. Under årens lopp har Indiens järnvägar genomgått betydande förändringar, från ånglok till elektrifiering och modernisering. Läs vidare om den indiska järnvägens historia och dess framtid!

Modernisering och expansion

Indiska järnvägar har sett en kontinuerlig tillväxt och modernisering. Elektrifiering av spår har varit en viktig del av denna utveckling, vilket har lett till en mer kostnadseffektiv och miljövänlig drift. Idag är indiska järnvägar en av världens största arbetsgivare med över 1,2 miljoner anställda och spelar en avgörande roll i landets ekonomi och samhällsutveckling.

Utveckling av antalet passagerare

Utvecklingen av antalet passagerare inom Indiens tågtrafik har genomgått flera förändringar sedan självständigheten. Efter självständigheten 1947 ärvde Indien ett järnvägsnät som behövde moderniseras och utvidgas. Trafiken utvecklades långsamt under det första decenniet, men ökade sedan snabbt och överraskade till och med officiella uppskattningar.

Minskad andel passagerare

Under de tidiga åren efter självständigheten var järnvägen det dominerande transportmedlet för både människor och gods, vilket ledde till prisjämförelser och marknadsintegration över olika regioner i Indien. Andelen järnvägspassagerare har dock minskat från 74% år 1950–51 till 6.9% år 2015–16, vilket delvis beror på konkurrens från lågprisflygbolag och luftkonditionerade bussar.

Stort antal ökade passagerare

Trots att andelen passagerare som använder järnvägen har minskat, har det totala antalet passagerare faktiskt ökat över tid. Detta beror på Indiens växande befolkning och ekonomiska utveckling, vilket har lett till en ökning av det totala resandet.

Den indiska järnvägen transporterade omkring 8,4 miljarder passagerare under 2019-2020, vilket är en betydande ökning jämfört med tidigare år. Även om pandemin orsakade en tillfällig minskning av passagerartrafiken till cirka 3,52 miljarder under 2021-2022, förväntas antalet passagerare återhämta sig och fortsätta att växa i takt med att Indien återgår till normala förhållanden.

Det är också viktigt att notera att den indiska järnvägen fortsätter att vara ett av de mest använda transportmedlen för långdistansresor i landet, och med pågående moderniseringar och utbyggnader kommer den sannolikt att fortsätta att spela en central roll i Indiens transportnätverk.

Historiska järnvägar i drift i Indien idag

Klassiska indiska tåg

För dig som är intresserad av historiska järnvägar har Indien inte mindre än tre operativa så kallade Toy Trains, det vill säga gamla historiska smalspåriga järnvägar som idag mest används som turisttransport snarare än som kollektivt färdmedel. Dessa är:

Nilgiri Mountain Railway (NMR):

Plats: Tamil Nadu.
Byggår: 1908.
Sträcka: 46 km från Mettupalayam till Ooty.
Höjdpunkter: 

  • UNESCO:s världsarvslista.
  • Enda racktåget i Indien.
  • 250 broar, 208 kurvor och 16 tunnlar.
  • Fantastiska vyer över risfält, teplantager, djupa dalar och höga berg.

Darjeeling Himalayan Railway (DHR):

Plats: Västbengalen.
Byggår: 1881.
Sträcka: 14 km från New Jalpaiguri till Darjeeling via Ghum (Indiens högst belägna tågstation).
Höjdpunkter: 

  • UNESCO:s världsarvslista.
  • Fantastisk utsikt över Mt. Kanchenjunga och Darjeeling.
  • Batasia Loop med 360° utsikt över snötäckta toppar och teodlingar.

Kalka-Shimla Railway:

Plats: Himachal Pradesh.
Byggår: 1903.
Sträcka: 96 km från Kalka till Shimla.
Höjdpunkter: 

  • 107 tunnlar, bågar och S-kurvor.
  • Fantastisk panoramautsikt längs vägen.
  • Shimla, en charmig kullestation med snö på vintern och dimma på sommaren.

Dessa smalspåriga tåglinjer är inte bara transportmedel utan också en resa genom historia och naturskönhet.

Dagens modernisering av stationer, spår och tåg

Indiens järnvägsnät är ett av världens mest omfattande, med över 7 000 stationer. Moderniseringen av dessa stationer är en pågående process som syftar till att förbättra passagerarupplevelsen genom att erbjuda moderna bekvämligheter och teknologiska framsteg. Under Amrit Bharat Station-schemat har 1 309 stationer identifierats för modernisering, vilket inkluderar förbättringar av faciliteter, tillgänglighet och inklusivitet.

Ständigt växande räls

Sedan Indiens självständighet har järnvägsspåren utökats betydligt. Från 25 000 km av bredspår vid självständigheten har Indien nu ett omfattande nätverk på över 68 000 km, och en stor del av detta har elektrifierats. Detta är en del av en större plan för att göra järnvägssystemet “framtidssäkert”, med mål som inkluderar 100% elektrifiering och ökad andel av godstransporter.

Nya tågtyper

By Harshul12345 - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=129170877

Bild av Harshul12345 - Own work, CC BY-SA 4.0

Indiens järnvägar har också sett en revolution med införandet av Vande Bharat-tågen, som är landets snabbaste tåg och kan nå hastigheter upp till 200 km/h. Dessa tåg är utrustade med moderna bekvämligheter som automatiska dörrar, rökdetektorer, CCTV-kameror, bio-vakuumtoaletter och sensorbaserade vattenkranar, vilket höjer standarden för passagerarupplevelse. 

Dessa moderniseringar och expansioner av både infrastruktur och tågtjänster speglar Indiens engagemang för att förbättra och modernisera sitt järnvägssystem, vilket inte bara kommer att gynna passagerarna utan också bidra till landets ekonomiska tillväxt. Framtiden för Indiens järnvägar ser ljus ut med dessa ambitiösa projekt som leder vägen. 

Framtiden för indiska järnvägen

Framtiden ser ljus ut för Indiska järnvägar med flera initiativ för att uppgradera och förbättra infrastrukturen. Regeringen har planer på att investera motsvarande 720 miljarder USD för att modernisera järnvägarna fram till år 2030. Dessa uppgraderingar inkluderar 100% elektrifiering, högre hastigheter, nya linjer, och förbättrade stationer.

Framtidssäkring av den indiska järnvägen

Framtidssäkring av Indiens järnvägssystem är en ambitiös plan som syftar till att förbättra effektiviteten, hållbarheten och kapaciteten. Här är några detaljer om de två huvudmålen:

100% Elektrifiering

Från ångdrift till soldrift

Indiska järnvägen har gjort stora framsteg när det gäller elektrifiering. Målet är att alla järnvägsspår ska vara elektrifierade. Elektrifiering minskar beroendet av fossila bränslen och minskar utsläppen av växthusgaser.

  • Bättre ekonomi: Detta kommer att förbättra tågens prestanda, minska underhållskostnaderna och göra järnvägen mer miljövänlig.
  • Stora steg tagna: Indiska järnvägen har tagit stora steg mot att använda förnybar energi, särskilt solenergi, för att göra sina stationer mer självförsörjande och minska sitt koldioxidavtryck. Här är några uppdateringar om utbyggnaden av solceller på stationerna:
  • Solpaneler på tak: Indiska järnvägar har installerat 95,67 MW av solpaneler på taket på olika järnvägsbyggnader, inklusive 835 järnvägsstationer.
  • Framtida planer: Det finns planer på att installera 500 MW av solpaneler på taket av järnvägsstationer och andra servicebyggnader.
  • Utveckling i samarbete: Många av dessa projekt genomförs i samarbete med privata partners genom Public Private Partnership (PPP) modellen, vilket innebär att järnvägarna inte behöver bära kapitalkostnaderna.
  • Pågående projekt: För närvarande är solpanelprojekt med en kombinerad kapacitet på 400 MW under olika stadier av genomförande.

Dessa initiativ är en del av Indiska järnvägars mål att bli en “Green Railway” och uppnå netto-noll koldioxidutsläpp senast år 2030. Genom att investera i solenergi och andra hållbara teknologier, strävar Indiska järnvägar efter att bli mer energieffektiva och miljövänliga. 

Ökad andel godstransporter:

Indiska järnvägar har traditionellt varit inriktade på passagerartransport, men nu är det dags att öka fokus på godstransporter.

  • Mål om att 45% av godstransporter ska ske via järnväg.
  • Genom att modernisera och effektivisera godstransporterna kan järnvägen konkurrera med vägtransporter och minska trängsel på vägarna.
  • Kommer att gynna både ekonomin och miljön.

Vad tycker du?

Vad tycker du om utvecklingen av den indiska järnvägen? Har du rest, eller vill du resa, med tåg i Indien?

Läs mer

Läs mer om resor på den indiska järnvägen här!