
I strävan att etablera Indien som en framstående global turistdestination och förbättra upplevelsen för både inhemska och internationella besökare, har Indiens turistministerium vidtagit flera initiativ under "Amrit Kaal" ("gyllene era, se nedan).
Förbättrad infrastruktur och marknadsföring
För att främja olika turistdestinationer och produkter i både internationella och inhemska marknader, genomför Turistministeriet flera marknadsföringsaktiviteter. Detta inkluderar:
- Mediekampanjer och sociala mediekampanjer
- Webinars och stöd till marknadsföringsevenemang
- Information genom webbplatsen och indiska ambassader utomlands
Detta arbete syftar till att attrahera fler globala resenärer till Indiens många turistdestinationer.
Incredible India Content Hub
Ministeriet har lanserat "Incredible India Content Hub" på den omarbetade Incredible India-portalen. Detta digitala arkiv innehåller högkvalitativa bilder, filmer, broschyrer och nyhetsbrev relaterade till turism i Indien. Innehållet är tillgängligt för olika intressenter, såsom:
- Researrangörer och journalister
- Studenter och forskare
- Filmmakare och författare
- Influencers och innehållsskapare
Utveckling av turistinfrastruktur
Genom program som "Swadesh Darshan", "National Mission on Pilgrimage Rejuvenation and Spiritual Heritage Augmentation Drive (PRASHAD)" och "Assistance to Central Agencies for Tourism Infrastructure Development" ger ministeriet ekonomiskt stöd till delstatsregeringar och centrala myndigheter för utveckling av turistrelaterad infrastruktur och faciliteter vid olika destinationer.
Swadesh Darshan-programmet har uppdaterats till Swadesh Darshan 2.0 (SD2.0) med målet att utveckla hållbara och ansvarsfulla destinationer genom en destinationscentrerad strategi. Under "Scheme for Special Assistance to States/Union Territories for Capital Investment (SASCI)" har regeringen nyligen godkänt 40 projekt med en total investering på 3295,76 crore rupier.
Kulturella evenemang och utbildning
Turistministeriet ger ekonomiskt stöd till delstatsregeringar för att arrangera mässor, festivaler och turismrelaterade evenemang. Dessutom genomförs utbildningsprogram under "Capacity Building for Service Providers (CBSP)" för att uppgradera arbetskraften och höja servicenivåerna.
För att förbättra turistupplevelsen lanserade ministeriet Incredible India Tourist Facilitator (IITF) Certification Programme – ett nationellt online-lärandeprogram för att tillhandahålla utbildade lokala yrkespersoner vid turistplatser över hela landet.
Förbättrad tillgänglighet och bekvämligheter
För att erbjuda förbättrade bekvämligheter för turister har projekt för gemensam utveckling av turistbekvämligheter vid 22 järnvägsstationer godkänts i samarbete med järnvägsministeriet. Ministeriet arbetar även nära med vägtransport- och flygministeriet för att förbättra väg- och flyganslutningar till turistdestinationer, ikoniska platser och UNESCO:s världsarv.
Amrit Kaal
Amrit Kaal är en term introducerad av Indiens premiärminister Narendra Modi och representerar en "gyllene era" med exceptionella möjligheter för landet. Visionen för Amrit Kaal är att förbättra livskvaliteten för Indiens medborgare genom teknologidriven och kunskapsbaserad utveckling, hållbar tillväxt och inkluderande tillväxt som gynnar alla samhällsgrupper. Målet är att uppnå självförsörjning och en ljusare framtid genom gemensamma ansträngningar under parollen "Sabka Saath Sabka Prayas" (allas stöd, allas ansträngning).
- Logga in eller registrera dig för att kunna kommentera