
Indien har nyligen spikat sin budget för 2025-26, och det finns både goda och lite mindre bra nyheter för oss som älskar att resa i Indien. Det verkar som att regeringen satsar lite extra på turismen, även om branschen själv hade hoppats på ännu mer. Vi tar en titt!
Mer pengar till turismen – men inte till marknadsföring
Det är glädjande att se att den totala budgeten för turism har ökat med nästan 4%, vilket landar på 25,4 miljarder INR (ungefär 3,3 miljarder svenska kronor). Dock är det en besvikelse att just den internationella marknadsföringsbudgeten, som förra året fick en kraftig minskning, inte har fått en ökning. Deep Kalra, ordförande för World Travel & Tourism Council, India Initiative (WTTCII), uttryckte i en intervju med tidningen Skift att han hade hoppats på mer resurser för att marknadsföra Indien som ett attraktivt resmål. Han påpekade också behovet av en stark turistmyndighet för att ta Indiens turism till nästa nivå.
Visum ska bli lättare, men industristatusen uteblev
En positiv utveckling är att det verkar som man vill göra det enklare att ansöka om e-visum och att vissa turistgrupper eventuellt ska slippa visumavgifter. Vi återkommer så klart så fort vi har någon mer information om detta!
Tyvärr fick resebranschen inte den efterlängtade "industristatusen" som de har efterfrågat länge, vilket innebär att de inte får samma förmåner som andra industrier.
Lättare för plånboken, men samma gamla skatt
Inhemska resenärer kan glädjas åt att skatten på utlandsbetalningar har ändrats, vilket kan göra utlandsresorna något billigare. Tyvärr kvarstår momsen (GST) på tjänster som hotell och flygresor, vilket inte är positivt för branschen och inresande besökare.
Satsning på 50 nya resmål
Regeringen har beslutat att satsa på 50 nya turistmål i samarbete med de olika delstaterna, vilket är mycket lovande. Hotell på dessa destinationer ska få lättare att ta lån och erhålla statligt stöd. Dessutom satsar regeringen på hemvistelser, ett fenomen som växer i popularitet i Indien. Enligt Skift kan denna marknad bli värd 3 miljarder dollar inom 10 år. Regeringen fortsätter också sin satsning på andlig turism, med särskilt fokus på platser relaterade till Lord Buddha.
Flygplatser och utbildning får en boost
Flygindustrin ser positivt på budgeten, särskilt planerna på att bygga ut flygplatser och förenkla reglerna. Flygbolagens chefer anser att detta är en satsning på framtiden. Dessutom planeras det för att utbilda unga inom hotell- och restaurangbranschen, vilket är en lovande utveckling.
Vi har skrivit en speciell artikel om just flygindustrins del av budgeten här!
Resebolagen gillar det men vill ha mer
Resebolagen är övervägande positiva till den nya budgeten men efterlyser ytterligare satsningar. Rajesh Magow, VD på MakeMyTrip, uppskattar att budgeten fokuserar på konkreta resultat när det gäller utvecklingen av de 50 nya resmålen. Aloke Bajpai, chef på Ixigo, är entusiastisk över planerna på att bygga ut regionala flygplatser. Han påpekade i en intervju med The Hindu Business Line att med en befolkning av Indiens storlek har landet för få flygplatser.
Nyhetsämne
- Logga in eller registrera dig för att kunna kommentera