Insamling av turistfeedback vid flygplatser och järnvägsstationer i hela Indien

Insamling av turistfeedback vid flygplatser och järnvägsstationer i hela Indien

Som ett steg för att engagera och involvera såväl inhemska som utländska turister i att utveckla Indiens turism, introducerar nu Indiens turistministerium nya metoder vid flygplatser och järnvägsstationer över hela landet. Med hjälp av QR-koder ska turister enkelt kunna ge feedback om sina besök på turistattraktioner och destinationer i Indien.

Skanna QR-koder med mobilen

Genom att skanna en QR-kod som finns placerad på strategiska platser vid flygplatser och järnvägsstationer, kan resenärer på bara 30 sekunder betygsätta sina turistupplevelser och lämna feedback. Denna feedback sägs vara realtidsbaserad och dynamisk, vilket ska göra det möjligt för ministeriet att proaktivt hantera eventuella problem i samarbete med olika intressenter.

Ska samla data till indiska regeringen

Initiativet är inte bara till för att hjälpa till att förbättra turistupplevelserna, utan ska också fungera som en värdefull källa till data och insikter för turismens utveckling. Genom att installera QR-koderna samarbetar Turistministeriet med Indiens civilflygsministerium och järnvägsministerium för att sätta upp dessa mekanismer vid flygplatser och järnvägsstationer över hela landet. På sikt är det tänkt att det kommer bli en pålitlig källa till insikter och information för turismpolitik och strategi.

Positiva reaktioner

Initiativet har fått beröm för att vara ett modernt och effektivt sätt att samla in feedback. QR-koder är enkla att använda och tillgängliga för alla resenärer, även de utan smartphones, eftersom flygplatser och järnvägsstationer ofta har datorer och skrivarbås där man kan skriva ut sina QR-koder. Dessutom främjar användningen av QR-koder en renare och mer hygienisk miljö genom att minska behovet av fysiska kontaktpunkter.

Kritik och utmaningar

Trots de positiva aspekterna finns det också vissa utmaningar. En del resenärer kan vara ovana med att använda QR-koder eller kan ha begränsad tillgång till internet. Det är också viktigt att säkerställa att feedbacken som samlas in verkligen används för att göra konkreta förbättringar och inte bara blir en symbolisk gest.

Vad tycker du om insamlingen av feedback från Indiens turister?
 

Postad av: Henric