Kulturella perspektiv på onlinespelsverksamhet i Indien

Image source: https://pixabay.com/photos/laptop-coffee-arm-desktop-notebook-1205256/

De senaste tio åren, vad har hänt egentligen? Det mesta verkar faktiskt ha gått snabbare än man kunnat tro. När mobiltelefonerna började spridas överallt, då blev det nästan som att hela vardagen digitaliserades på nytt. Spel, i både bekanta gamla former och det där helt nya, har slingrat sig in i allting. Onlinespel finns plötsligt överallt, från storstan med sitt brus till små samhällen där man kanske märker av teknikutvecklingen lite senare. Vuxna, till och med äldre ibland, lockas av de möjligheter som tekniken bjuder på. Marknaden sticker iväg i takt med att fler vill ha sociala och interaktiva upplevelser, även om orsakerna till det kan variera rätt mycket. Och ja, någonstans här utmanas hela begreppet om spel som “bara tidsfördriv.” Vad folk i Indien spelar – och kanske ännu mer, på vilket sätt de spelar – säger rätt mycket om kulturella skiften. Att förstå de där förändrade mönstren börjar kännas ganska avgörande om man vill förstå det moderna Indien, eller åtminstone delar av det.

Spelkulturen i Indiens kontext

Det är svårt att säga exakt när det hände, men intresset för spel i Indien fullkomligt exploderade efter att folk fick tillgång till smarta mobiler runt 2016. Vissa spel – Pokémon Go och Clash Royale är väl två typiska exempel – blev nästan omöjliga att undgå, men de lokala smakskillnaderna verkar också ha satt tydliga spår. Enligt PagePlace (2020) laddades över 300 miljoner mobilspel ner på bara ett kvartal; det placerade Indien mycket högt, ja på topp-5-listan över världens mest spelande nationer. Det är svårt att komma ifrån att just vardagstillgängligheten till smartphones har gjort mycket av det här möjligt. Spelandet är inte längre bara en sorts sysslolös underhållning, utan i många fall någonting mer socialt, ibland rent av kreativt.

Man kanske tänker att spel är något man gör när allt annat är klart, men där verkar Indien gå sin egen väg. Spel är inkapslat i vardagen, ja nästan invävt i kulturen. Förutom de gamla klassikerna – lotterier och vanliga kortspel – har och multiplayer, fantasy-cricket, esport och även casino spel online när spelare söker nya utmaningar. På något vis har alltså gränsen mellan spelande och vanligt umgänge blivit rätt suddig. Allt fler kopplar upp sig och interagerar “på riktigt,” samtidigt som relationer och nätverk växer, både bland grannar och vänner men också långt utanför landets gränser.

Spelaridentitet och gemenskapsskapande

Att spela i Indien handlar kanske inte alls bara om själva spelet. För många blir det snarare ett sätt att utforska vilka de är. För vissa är prestationerna i virtuella världar en förlängning av det verkliga livet. Rummen där man spelar, både online och i verkligheten, tycks, om man får tro PagePlace (2020), få gamla och nya vänskaper att leva upp. Ganska ofta hör man faktiskt att personer spenderar många timmar där framför skärmen, särskilt efter skolan eller jobbet. Det finns säkert olika syn på om det är bra eller dåligt, men helt ovanligt är det nog inte.

Det hela stannar numera heller inte endast inom det digitala. Eget lag eller klubb, olika sorters föreningar och ibland till och med stora temaspelskonvent, ja, sådant drar ofta massor av folk i städer som Mumbai, Bangalore och Delhi. Offline-träffar kompletterar alltså det digitala, och många tycks hitta glädjen snarare i gemenskapen än i själva spelet. Casino spel online, e-sport och fantasyspel har dessutom blivit arenor där individer uttrycker sin personlighet, stärker sin status och knyter nya kontakter.

Spel som cultural empowerment

Vägarna till empowerment ser kanske annorlunda ut i Indien än på andra platser. Spel online, som man ibland skulle kunna tro bara handlar om nöje, har fått en sorts roll som lyft för många, särskilt bland de som inte alltid haft ekonomiska resurser. Det sägs (PagePlace, 2020) att strategiskt tänkande, samarbete och tekniskt kunnande utvecklas snabbt i de här miljöerna. För vissa leder det vidare mot nytt självförtroende och ibland till nya jobb eller utbildning.

Det händer att spelare hittar nya möjligheter som ligger bortom själva underhållningen. Digital teknik fungerar rätt ofta som dörröppnare; för gränser suddas ut, nya färdigheter byggs upp, och kontakt med resten av världen blir lite enklare. Det är kanske ingen slump att samhällsförändringar i stort, som utbildning och omskolning på nätet, löper parallellt med just speltrenderna. Gaming placerar sig, på gott och ont, långt fram i det där digitala skiftet. Att fånga nya vägar och göra tekniken till ett eget verktyg, ja, det är något som fångar många just nu.

Framtida utveckling

Efterfrågan på nya former av spelupplevelser verkar drivas på av en växande medelklass, åtminstone enligt diverse marknadsrapporter. Virtual reality, eller augmented, till och med mixed reality, smyger sig in i allt fler sammanhang, även om den tekniska infrastrukturen ibland haltar något. Regering och näringsliv har påbörjat ett slags kapplöpning för att utbilda och rusta så kallade “digitala medborgare” inför framtiden. Sedan runt 2022 hörs samtal om behov av regelverk och säkert beteende allt oftare, särskilt kopplat till casino spel online och liknande plattformar.

Det sägs att tekniska genombrott brukar bana väg för fler sorters spel. Ekonomiska och sociala barriärer blir generellt lägre, dock vissa problem med beroende och risk kvarstår. Numera satsar man nationellt på information och utbildning om ämnet, vilket nog får tolkas som att ansvarsfrågorna ges större vikt än tidigare.

Ansvarsfullt spelande i fokus

Med den där snabba ökningen av onlinespel har även behovet av kunskap kring ansvarsfullt spelande hamnat i centrum. Spelbranschen verkar samarbeta med myndigheterna kring skydd för särskilt sårbara grupper, bland annat personer som löper störst risk för missbruk. Idag finns tillgång till stöd, tips kring ekonomi och möjligheter till självtest i betydligt större utsträckning än tidigare. Det är ännu tidigt att säga exakt hur kultur och spelvanor kommer utvecklas, men för att spelandet fortsätter vara konstruktivt behövs att alla inblandade tar slags gemensamt ansvar för framtiden, utan enkla lösningar eller färdiga svar.

Postad av: Artiklar