SASCI

Indien investerar miljarder i turism – 40 nya destinationer ska bli "ikoniska"

Indien investerar miljarder i turism – 40 nya destinationer ska bli "ikoniska"

Den indiska regeringen lanserar en massiv satsning på turismen i landet. Med en budget på över 4,5 miljarder svenska kronor ska 40 turistmål över hela Indien utvecklas för att locka fler besökare. Initiativet, som kallas SASCI (Special Assistance to States for Capital Investment), markerar ett skifte i strategin där regeringen vill skapa nya "ikoniska" destinationer, snarare än att enbart förlita sig på de gamla, välkända attraktionerna.

Postad av: Henric

Indien investerar massivt i ikoniska turistmål: Siktet inställt på världsklass

Besökare i färgglada traditionella kläder samlas framför ett historiskt monument i Chittorgarh, Rajasthan – en populär destination inom Indiens ikoniska turismsatsning.

Hur förvandlar man gamla fort, ekologiska fristäder och undervattensmuseer till världsklassupplevelser? Det är just vad Indien siktar på genom programmet Special Assistance to States for Capital Investment – Development of Iconic Tourist Centres to Global Scale (SASCI). Bakom satsningen döljer sig en omfattande strategi för att lyfta landets mest unika turistmål med stil, hållbarhet och internationell lyskraft.

Postad av: Henric

Indien investerar i 40 nya turistcentran för att förbättra turistupplevelsen

Indien investerar i 40 nya turistcentran för att förbättra turistupplevelsen

Indiens regering har godkänt 40 projekt i 23 delstater med en total investering på 32957,6 miljoner rupier för budgetåret 2024-25 under programmet "Special Assistance to States for Capital Investment (SASCI) – Development of Iconic Tourist Centres to Global Scale". Målet med dessa investeringar är att utveckla och marknadsföra ikoniska turistcentra i landet på global nivå.

Utveckling av ikoniska turistdestinationer

De utvalda projekten inkluderar flera spännande och mångfacetterade initiativ:

Postad av: Henric
Prenumerera på SASCI