Nu kommer fler goda nyheter för tågresenärer i Indien. De gamla slitna sovvagnarna på Rajhdani Express byts ut mot nya, modernare och säkrare, vagnar. Nu kommer de fantastiska nattågen bli ännu bättre alternativ till flygen. Läs mer om alla förbättringar här!
Rajdhani Express har länge varit de snabbaste och bästa nattågen i Indien och även om de fortfarande erbjuder bra upplevelser och trevliga reseminnen är de inte alltid de säkraste och renaste upplevelserna som erbjuds. Detta vill man nu ändra samtidigt som man också förenklar för järnvägsoperatören. Först ut blev Rajdhani Express Mumbai som hade sin premiär den 19 juli 2021.
Nya smarta funktioner för ökar passagerarsäkerhet och komfort.
De nya vagnarna ökar säkerheten och komforten för resenärerna med bland anant ett antal sensorbaserade system. Vagnarna är försedda med “Passenger Information och Coach Computing Unit (PICCU)” vilket är trådlöst kopplat till den indiska järnvägens datornätverk. PICCU samlar in data från WSP, övervakningskameror, toalettluktsensorer, paniklarm (läs mer nedan) och andra system så som branddetektering och larmsystem, luftkvalitet och drosselfiltersensor och energimätare.
Nytt system för underhåll av vagnar
Med användningen av “Tejas SMART Coach” tänker Indian Railways övergå till ett prediktivt underhåll istället för förebyggande underhåll. I och med introduktionen av dessa moderna Tejas-vagnar står den indiska järnvägen inför ett paradigmskifte när det kommer till underhåll och passagerarkomfort. Läs hela listan på varför dessa vagnar är så viktiga nedan.
Tejas smarta funktioner
LCD-skärmar: Du som rest med de indiska sovvagnarna tidigare vet att det är svårt att vet var man befinner sig, när man är framme vid nästa station, när det är dags att packa ihop sina pryttlar för att göra sig klar för att stiga av tåget. Det underlättas nu med hjälp av ett PA / PIS-system(passagerarmeddelande / passagerarinformationssystem). Två LCD-skärmar i varje vagn visar viktig reseinformation till passagerarna, till exempel nästa station, återstående avstånd, förväntad ankomsttid, fördröjning och säkerhetsrelaterade meddelanden.
Digitalt destinationskort: Utöver LCD-rkärmarna kommer ett LED-baserat (ljusdioder) digitaldestinationskort installerats i varje vagn som visar två rader med information. Den första raden visar tågnummer och vagnstyp medan den andra raden visar rullande text för destination och mellanstationer på flera olika språk.
Övervakning för din säkerhet: I de nya sovvagnarna finns sex övervakningskameror som spelas in och övervakas från en central. Kamerorna har bland annat nattvision samt ansiktsigenkänning, även i svagt ljus.
Automatiska centraliserade dörrar: De gamla dörrarna har ofta varit en mardröm för många. Antingen har de stått öppna hela natten för att cigarettsugna resenärer inte kunnat hålla sig till destinationen (vilket leder till drag och dålig luft). Dörrarna har öven varit svåra att öppna när man väl vill ut ur tåget. De öppna dörrarna har också lett till säkerhetsproblem med passagerare, eller bagage, som trillat ut under färd. Nu kan tåget inte starta innan alla dörrar är stängda.
Brandlarm och sprinklersystem: De gamla vagnarna har saknat såväl brandlarm- som sprinklersystem, något som lett till ett antal stora tragedier i landet. De nya vagnarna ska lösa detta problem genom.
Panikknappar och interkomsystem: Alla bäddar ska förses med panikknappar som kan användas vid olika typer av akuta problem, dels med tåget eller vid problem med medpassagerare. Enligt den indiska järnvägen har man haft stora problem med sexuella övergrepp. De nya panikknapparna i kombination med övervakningskameror är en del med att komma förbi detta problem. Se länk nedan på andra grepp den indiska järnvägen har eller kommer att ta för att göra resan säkrare för kvinnor nedan. Utöver dessa knappar finns ett interkomsystem där man kan tala direkt med centralen om det upstår medicinska eller andra nödsituationer.
Nya förbättrade toaletter: De nya toaletterna är försedda med anti-graffiti-beläggning, förbättrade papperskorgar, belysning som aktiveras automatiskt med toalettdörren, skärmar som visar status i vagnen precis som på flyg. Precis som vid sovplatserna kommer det finnas panikknappar inne på toaletterna för nödfallssituationer.
Inne på toaletterna finns information med do’s och don’ts som spelas upp när toalettdörren låses.
Biovakumtoaletter: Det är inte bara säkerheten och renligheten som förbättrats på toaletterna, så görs även miljön. I de äldre vagnarna gick avloppet ut direkt på rälsen men i de nya vagnarna fångas avfallet upp på samma sätt som på flygplan. Tankarna kan sedan tömmas på ett miljöriktigt sätt. Den nya spolningen sparar också in på stora mängder vatten, något som också minskar vikten på tågvagnarna.
Rullgardiner istället för vanliga gardiner: I de gamla vagnarna användes ganska tjocka gardiner av vanligt tyg, vilka sällan var speciellt rena. Nu byts dessa (brandfarliga) gardiner mot rullgardiner i flamsäkert material, som dessutom är lättare att hålla rena och hygieniska.
Ladda mobiler och datorer vid din bädd: De nya vagnarna har också personliga laddpunkter där du kan ansluta datorer eller mobiler. Tidigare fanns uttagen oftast centralt och delades av flera passagerare.
Individuella läslampor: De gamla vagnarna hade oftast dålig belysning utan individuell kontroll. I de nya Tejas-vagnarna finns individuella läslampor som ska störa andra passagerare betydligt mindre.
Nya förbättrade stegar: De nya förbättrade stegarna ska underlätta för dig som placeras på de övre bäddarna.
Flamm- och eldsäkra material: Den nya interiören är tillverkad i flamm- och eldsäkra material.
Tekniska och mekaniska förbättringar på vagnarna
Underram av rostrfritt stål: Komplett underram är av austenitiskt rostfritt stål (SS 201LN) vilket ökar vagnens livslängd på grund av minskad korrosion.
Ökad komfort med luftfjädring: Tejas-vagnarna är försedda med Air Spring Suspension för att förbättra passagerarkomforten i dessa vagnar.
Tekniska övervakningssystem:
De nya vagnarna har en hel rad tekniska övervakningssystem som ska öka säkerheten. Bland de nya systemen finns:
- Inbyggt tillståndsövervakningssystem för lager, hjul, för att förbättra säkerheten
- HVAC - Luftkvalitetsmätning för luftkonditioneringssystem
- Vattennivåsensor för att indikera vattentillgänglighet i realtid
Förbättrat utseende på nattågen i Indien
Nytt ytre utseende på vagnarna: De gamla vagnarna var oftast lackade i en matt blå färg. De nya vagnarna är istället wrappade i en PVC-film med textur. Det gör att man kan ha vagnar eller tågsett med olika teman och utseenden beroende på område elelr festivaler med mera.
Ser du fram emot att resa i de nya indiska sovtågen?
Rajdhani Express nr 02951/52 Mumbai - New Delhi
Rajdhani Express mellan Mumbai och Delhi är det i särklass viktigaste tåget i Indien och det är därför inte konstigt att denna sträcka var först ut med de nya vagnarna. Från den 19 juli har tågets, nr 02951/52, vagnar bytts ut mot de nya Tejas-vagnarna. Vilka förändringar som skett i de nya vagnarna skriver vi om nedan. Arbetet med att byta ut samtliga av Indiens Rajdhani Express-vagnar pågår för fullt men kommer ta en tid med tanke på det enormt stora järnvägsnätet i landet.
Läs mer
Läs mer om tågresande i Indien
Läs liknande artiklar nedan
Bild av Rajendra B. Aklekar - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=64793083