Redan under maj månad ska hela 12 rutter för vattentaxi stå klara i den indiska storstaden Mumbai. Utöver detta ska fyra nya färjelinjer för fordon och passagerare vara redo att minska belastningen på vägnätet innan årsskiftet. De utökade vattenlederna kommer efter den stora framgången med tjänsten mellan Mumbai och Mandwa, nära Alibaug, förra året. Den färjelinjen såg inte mindre än hundra tusen passagerare och 20 000 fordon redan under de första 20 veckorna.
Framgången med Mandawa RoPax-tjänsten
"Efter en framgångsrik drift av Mandawa RoPax-tjänsten som minskade restiden mellan Mumbai och Mandawa från tre timmar till 45 minuter, kommer vi att driva RoPax-tjänsten på ytterligare fyra rutter till december 2021," berättade hamn- och vattenfartsminister Mansukh Mandaviya nyligen. RoPax innebär färjor med ”Roll on, Roll off” för fordon samt passagerare.
Lansering av fyra nya färjelinjer i Mumbai i december 2021
Ministern menade vidare att de nya färjelinjerna, som ska lanseras i december 2021, kommer att sättas in på sträckorna Mumbai-Nerul, Mumbai-Karanja, Mumbai-Mora och Mumbai-Rewas. När dessa väl är drift kommer restiden mellan dessa destinationer minska avsevärt. Som exempel gav ministern sträckan mellan Mumbai och Rewas som med sitt avstånd på 70 km landvägen tar 1,3 timmar. Med färjan är avståndet inte längre än 3 km och samma resa kan göras på 15 minuter.
Tolv nya rutter för vattentaxi
Det är inte bara de nya färjelinjerna som ska minska restider och transporter via vägarna drastiskt, vattentaxi ska underlätta för pendlare och ge incitament att inte ta sin egen bil. De nya taxilinjerna kommer lanseras mellan den inrikes kryssningsterminalen i Mumbai och följande destinationer:
• Nerul
• Belapur
• Vashi
• Airoli
• Rewas
• Karanja
• Dharanmtar
• Kanhoji Angre Island
• Thane
Utöver dessa sträckor introduceras vattentaxitjänsterna också på rutterna mellan:
• Belapur och Thane
• Gateway of India och Vashi
• Gateway of India och Thane
Med bil tar dessa resor mellan 40 minuter och nära tre timmar vilket ska kortas till mindre än en fjärdedel.
Varje så kallad vattentaxi kanske mer ska beskrivas som vattenminibussar då de kan ta mellan 14 och 45 passagerare beroende på rutt.
Vad tycker du om de nya vattenvägarna? Skulle du vilja ta färjan eller vattentaxin istället för att resa landvägen i Mumbai? Kommentera nedan eller på facebook!
Läs mer om Mumbai / Bombay
Nyhetsämne
- Logga in eller registrera dig för att kunna kommentera