UDAN: en flygande framgång för Indiens vanliga medborgare?

UDAN: en flygande framgång för Indiens vanliga medborgare?

I en tid då flygresor ofta betraktas som en lyx för de få, har Indiens UDAN-initiativ (Ude Desh ka Aam Nagrik, som på svenska betyder ungefär 'Låt landets vanliga medborgare flyga') förändrat hur landets invånare ser på luftfart. Lanserat den 21 oktober 2016, har detta program, som drivs av Indiens civilflygsministerium, gjort det möjligt för vanliga medborgare att ta till skyarna.

Med tofflor över den indiska himmelen 

Den indiska premiärministern, Narendra Modi, menade tidigare att han hade en vision om att se människor i tofflor stiga ombord på flygplan. Denna vision började sedan förverkligas med UDAN, som syftar till att förbättra regional flyganslutning från oupptäckta och underutnyttjade flygplatser över hela Indien. Den första UDAN-flygningen lyfte den 27 april 2017 och förband då bergen i Shimla med den livliga metropolen Delhi.

En marknadsdriven modell

UDAN fungerar på en marknadsdriven modell där flygbolag bedömer efterfrågan på specifika rutter och lämnar in förslag under budgivningsrundor. Programmet uppmuntrar flygbolagen att ansluta underutnyttjade regioner genom att erbjuda stöd genom Viability Gap Funding (VGF) och olika koncessioner från flygplatsoperatörer, centralregeringen och delstatsregeringar.

Stödmekanismer

För att locka flygbolag att trafikera mindre lukrativa marknader har regeringen infört flera stödåtgärder. Flygplatsoperatörer avstår från landnings- och parkeringsavgifter för RCS-flygningar, och Airports Authority of India (AAI) tar inte ut Terminal Navigation Landing Charges (TNLC) på dessa flygningar. Dessutom tillämpas en rabatterad Route Navigation and Facilitation Charge (RNFC).

Främjande av turism

UDAN är inte bara inriktat på att erbjuda sista milens anslutning, vilket innebär att förbättra transporten till och från mindre städer och byar, utan bidrar också till den växande turistsektorn. Initiativ som UDAN 3.0 har introducerat turistvägar som förbinder flera destinationer i nordöstra regionen, medan UDAN 5.1 fokuserar på att utöka helikoptertjänster i bergsområden för att stimulera turism, gästfrihet och lokal ekonomisk tillväxt.

En ljus framtid för Indiens flygsektor

Från Mundra i Gujarat till Tezu i Arunachal Pradesh, och Kullu i Himachal Pradesh till Salem i Tamil Nadu, har UDAN anslutit 34 delstater och unionsterritorier över hela landet. Totalt har 86 flygplatser blivit operativa under UDAN, inklusive tio i nordöstra regionen och två heliporter. Flygplatser som Darbhanga, Prayagraj, Hubli, Belgaum och Kannur blir alltmer hållbara, med många icke-RCS kommersiella flygningar som opererar från dessa platser.

 

Postad av: Henric