Indiens flodkryssningsturism upplever en betydande uppgång, driven av starkt politiskt stöd och omfattande infrastrukturutveckling. Enligt nya siffror ökade antalet kryssningsresor på landets nationella vattenvägar med nästan 20 procent under räkenskapsåret 2024–25, från 371 till 443 resor. Denna expansion positionerar Indien som en framväxande aktör inom global flodkryssningsturism.
Kryssningsboom längs Indiens vattenvägar
Myndigheten för inre vattenvägar i Indien (Inland Waterways Authority of India, IWAI) leder arbetet med att etablera Indien som ett globalt nav för flodkryssningar. En central del av denna satsning är initiativet "Cruise Bharat Mission". Målet är ambitiöst: att utveckla hela 51 nya flodkryssningsrutter över 47 nationella vattenvägar i 14 delstater och 3 unionsterritorier senast år 2027. Detta förväntas trefaldiga antalet flodkryssningspassagerare från dagens 0,5 miljoner till hela 1,5 miljoner.
Populära rutter och fartyg i fokus
Sektorn har vuxit markant de senaste åren. Från endast 5 fartyg på 3 vattenvägar 2013–14, har antalet kryssningsfartyg ökat till 25 fartyg som trafikerar 13 nationella vattenvägar 2024–25. Bland de populära rutterna finns de genom Sundarbans mangroveskogar, längs floden Brahmaputra och genom Keralas natursköna vattenvägar vid Alappuzha.
En viktig milstolpe för sektorn var sjösättningen av MV Ganga Vilas, världens längsta flodkryssning, som har blivit en symbol för Indiens ambitioner. Ytterligare ett tecken på den växande attraktionskraften är att internationella aktörer nu intresserar sig för den indiska marknaden. Exempelvis kommer Viking Cruises att etablera sig i Indien med fartyget Viking Brahmaputra, ett fartyg för 80 gäster som byggs av Hooghly Cochin Shipyard Limited och som förväntas börja trafikera den nationella vattenväg 2 (Brahmaputra) i slutet av 2027.
Infrastruktur och samarbete på lokal nivå
IWAI samarbetar aktivt med delstatsregeringar, och har tecknat avtal med bland annat Gujarat, Madhya Pradesh, Delhi och Jammu & Kashmir. Stora kryssningsterminaler planeras i städer som Varanasi, Guwahati, Patna och Kolkata, samt ytterligare fyra i nordöstra Indien.
Miljöutmaningen på floderna

Denna storsatsning på flodkryssningar syftar inte bara till att öka turismen utan också till att främja en miljövänlig, kulturellt rik och ekonomiskt levande flodturism, som utnyttjar Indiens omfattande nätverk av inre vattenvägar. Projektet nämner specifikt användningen av "gröna fartyg" för att främja ekovänliga turistmetoder.
Samtidigt står flodkryssningsturism, i likhet med kryssningsturism i stort, inför en rad miljöutmaningar. Vid en snabb expansion måste man noga övervaka och hantera potentiella problem som utsläpp från fartyg (både avgaser och utsläpp i vattnet), avfallshantering ombord och i hamnarna, samt påverkan på känsliga ekosystem och djurliv längs floderna. Buller från motorer och propellerpåverkan kan störa akvatiskt liv, inklusive sällsynta floddelfiner. Att säkerställa att tillväxten verkligen sker på ett hållbart och ansvarsfullt sätt kommer att vara avgörande för att skydda Indiens unika flodmiljöer och de samhällen som är beroende av dem.