Privatiseringen av flygplatser kan dröja på grund av Corona-krisen

Privatiseringen av flygplatser kan dröja på grund av Corona-krisen

Drifen av ett flertal flygplatser i Indien budades ut till privata intressenter under förra året. Adani-gruppen var en som genom aggressiva bud kunde lägga vantarna på ett antal flygplatser. Nu ber man om uppskov.

Force Majeure

Den rådanden corona-krisen har fått de flesta branscher i Indien, resebranschen inte minst, att gå på knäna. Det gör att Adani-gruppen nu åberopar Force Majeure när man vill komma undan att ta över de flygplatser man önskat sedan tidigare. Adani-gruppen vill nu re evaluera möjligheterna att ta över driften från flygplatserna i det rådande klimatet.

Vinnande budet för sex flygplatser

Adani-gruppen lade högst bud på sex flygplatser i Indien. De flygplatser man skulle privatisera var:

  • Lucknow
  • Mangalore
  • Ahmedabad
  • Jaipur
  • Trivandrum
  • Mangalore

Adani-gruppen skrev ett bindande kontrakt med Airports Authority of India (AAI) för att formellt ta över flygplatserna inom 180 dagar för en kostnad av 1500 crore rupies (femton miljarder) vid tillfället. Avtalet skulle gälla i 50 år. Men redan innan corona-krisen fick man problem i förhandlingarna om Jaipur, Trivandrum och Mangalore. Anropet av Force Majeure gäller altså de tre resterande flygplatserna. 

Ny utvärdering

Adani-gruppen vill nu utvärdera hela sin satsning på inrikesflygande då hela sektorn ändrats markant. Nu vill man ha en förlängning om sex månader. Men AAI tycker inte att ett beslut om Force Majeure kan tas av enbart en part och det hela kan resultera i att man måste avbryta hela processen och starta om med ett nytt budförfarande, något som kostar mycket pengar och tar lång tid.

Två år innan vi har normala nivåer av flygande igen

Adani-gruppen tror att det tar minst två år innan nivåerna på flygningarna återgått till de innan Corona-krisen. Och en stor del av den förväntade inkomsten från flygplatserna planerades komma från ej direkt flygrelaterade områden så som landningsavgifter och parkering. Med färre flygande passagerare skulle dessa siffror bli för låga.

Utveckling av kringliggande infrastruktur

Att driva flygplasterna är inte den stora kassa-kon för Adani utan här handlar det om omkringligganed infrastruktur. Planen var att utveckla flygplatsstäder med köpcentrum, hotell och liknande. Detta kan nu dra ut på tiden.

Skadar vidare privatisering

Adani-gruppens drag kan skada den vidare privatisering av landets flygplatser. Det finns redan planer på att snart starta budgivning för följande flygplatser:

  • Varanasi
  • Amritsar
  • Bhubaneshwar
  • Indore
  • Raipur
  • Trichy

Källa: travelbizmonitor.com

Foto av: Htrapj - Own work, Public Domain, Link