Detta är den tredje och avslutande delen i vår artikelserie om Indiens turismparadox. Efter att ha belyst statistikens dolda budskap i del 1 och analyserat hinder som resevarningar och visumkrångel i del 2, vänder vi nu blicken mot framtiden. Hur kan Indien ta sig ur skuggan av sin egen statistik och bygga en verkligt attraktiv internationell turistdestination?
Engagemang från hela branschen – en frustrerad verklighet
Efter att ha granskat utmaningarna i del två, är det dags att titta på lösningarna. Hur kan Indien vända trenden och locka fler utländska turister? Det här är inte bara en fråga för regeringen; det är något som hela turistbranschen brinner för. Mina egna kontakter i branschen – från hotellchefer och reseföretagare till små butiksägare – uttrycker en stor frustration. De förstår inte varför de officiella "glädjesiffrorna" inte matchar verkligheten på marken, där de ser få icke-indiska turister.
Anledningen ligger ofta i den stora skillnaden mellan FTA (utländska turistankomster, alltså rena utländska besökare) och ITA (internationella turistankomster, som inkluderar utlandsboende indier). Efter år av nedstängningar har NRI:er naturligtvis strömmat hem, vilket blåst upp ITA-siffrorna. Men för dem som jobbar med internationell turism är det FTA som räknas – och de siffrorna släpar efter.
Stärk marknadsföringen och ändra fokus
Indien, behöver, enligt branschen, satsa stort på sin globala marknadsföring, särskilt digitalt. Det handlar om mer än bara "Incredible India"-kampanjen – det måste vara en aggressiv och konsekvent närvaro, dygnet runt, över hela världen. Som man säger på indiska: Jo Dikhta hai, Wohi bikta hai (Det som syns, säljer). Vi måste synas på de stora internationella resemässorna och samarbeta med globala researrangörer.
Dagens resenärer söker inte bara statiska sevärdheter. De vill ha autentiska och uppslukande upplevelser. Indien bör fokusera på sitt breda utbud av unika resformer:
- Välbefinnande- och yogaresor
- Äventyrsturism – Himalaya, vildmark
- Ekoturism – naturreservat, hållbara byar
- MICE-turism – konferenser och event
Regeringens initiativ som Swadesh Darshan och thematic circuits är lovvärda – men för att verkligen nå ut internationellt krävs samordnad marknadsföring, bättre “sista-milen”-infrastruktur och lösningar på visum- och säkerhetsproblemen.
Förenkla visum och förbättra resvägar
Visumprocessen är ett av de största hindren. De komplexa kraven – som religionstillhörighet och 10-årig reshistorik – tillsammans med tekniska problem avskräcker många. Indien måste:
- Förenkla e-visumansökan – gör den intuitiv och minska byråkratin
- Snabba upp handläggningstiderna – skapa förutsägbarhet
- Överväga visumundantag – inspireras av Thailand och Vietnam
För resenärer som planerar en resa till Indien finns vår visumguide med FAQ här – en användbar hjälp för att navigera systemet.
Lättare att resa inom landet
Även om SAS snart börjar flyga direkt Köpenhamn–Mumbai, är inrikesflyg i Indien ofta dyrare än flyg till grannländer. Men jämfört med tåg – där bokningssystemet är snårigt, ofta kräver indiskt telefonnummer (eller komplicerade processer) och ofta inte accepterar utländska kort – framstår flyget som mer tillgängligt.
Om man inte försöker använda Indiens senaste "superapp" (en modern app där man kan göra allt från bokningar till att hitta tider, reservera mat etc) kan man genom en hel del frustration boka biljetter online, du kan läsa vår guide i två delar här på indien.nu! Den nya så kallade superappen "RailOne", ja, den kan man inte ens ladda ner till iPhone om ens app store inte är registrerad i Indien!
Tågen är dessutom ofta fullbokade, och den så kallade "utlänningskvotan" är svår att komma åt i praktiken. Detta gör det svårt för internationella gäster att planera flexibla resor.
Samtidigt investerar Indien i nya flygplatser som en del av programmet “Dekho Apna Desh”, vilket stärker infrastrukturen i mindre städer. Trots lovande initiativ med sjöflygplan och helikoptrar saknas ofta långsiktig implementering. För att lösa “sista-milen”-problemet krävs uthålliga, fungerande lösningar som verkligen når ut till landets kulturella och geografiska mångfald.
Bygg förtroende genom bättre infrastruktur och säkerhet
Oro för säkerhet, renlighet och föroreningar är mentala barriärer som avskräcker internationella resenärer. För att övervinna detta behöver Indien:
- Införa tydlig och omfattande avfallshantering i turistområden
- Öka tryggheten, särskilt för kvinnliga besökare, med synlig säkerhetspersonal och lättillgänglig information
- Kommunicera öppet kring kriser – visa empati och konkreta åtgärder
Samarbete och kvalitetskontroll
Branschaktörer upplever att flygbolag och hotell prioriterar den inhemska marknaden, vilket skapar obalans. Regeringen bör ge incitament för att återfokusera på inkommande turism.
Det krävs också hårdare tag mot oregistrerade guider och aktörer som underminerar förtroendet. Ett ackrediteringssystem och branschövergripande kvalitetsstandarder kan säkerställa trygg och högkvalitativ service.
Indien vid ett vägskäl
Indien har allt – kultur, natur, prisvärdhet – men omvärlden ser inte detta fullt ut. Den starka tillväxten bland NRI:er maskerar stagnationen bland "rena" utländska turister. För att frigöra sin potential måste Indien gå från passiv väntan till strategisk handling.
Det handlar om att förenkla resan, bygga förtroende, marknadsföra smartare och erbjuda varje besökare en “Incredible India”-upplevelse som överträffar förväntningarna. Genom att ta tag i dessa utmaningar kan Indien bli en globalt konkurrenskraftig destination med bred internationell dragningskraft.
Vill du förstå hela bilden?
• Del 1: Rekord eller reträtt?
• Del 2: Varför utländska turister tvekar
Nyhetsämne
- Logga in eller registrera dig för att kunna kommentera