
Indiens budget för 2025-26 har fått blandade reaktioner inom järnvägssektorn. Indiens järnvägar står inför en revolutionerande utveckling med lanseringen av 200 nya Vande Bharat-tåg, 100 Amrit Bharat-tåg, 50 Namo Bharat höghastighetståg och 17,500 nya vagnar utan luftkonditionering. Denna satsning syftar till att förbättra reseupplevelsen för allmänheten inom de närmaste 2 till 3 åren.
Stora satsningar på järnvägar
Enligt den indiska Unionsministern Ashwini Vaishnaw är denna budget "fantastisk", och han uttryckte sin tacksamhet till premiärministern och finansministern för att återigen tilldela en betydande summa till järnvägssektorn, totalt 252 miljarder rupier för finansåret 2025-26. De nya tågen och moderna vagnarna kommer att vara till stor nytta för låg- och medelklassens resenärer.
Fokus på säkerhet och infrastruktur
Budgeten innebär stora infrastruktursatsningar för järnvägar med ett värde av 460 miljarder rupier. Av dessa är 116 miljarder rupier öronmärkta för att förbättra säkerheten på Indiens järnvägar genom olika projekt. Ashwini Vaishnaw betonade också att budgeten syftar till att skapa sysselsättning genom investeringar och ger lättnader för medelklassen genom minskad inkomstskatt.
Extra resurser för modernisering
Regeringen har också tilldelat extra budgetresurser på 10 miljarder rupier för att möta utgifter och modernisering, vilket innebär att kapitalutgifterna (Capex) uppgår till totalt 262 miljarder rupier. Medlen kommer från både allmänna budgeten och Indian Railways allmänna intäkter. En del av budgeten, 200 miljoner rupier, kommer också från Nirbhaya-fonden.
Stöd till strategiska linjer
Budgeten täcker även ersättning för förluster vid drift av strategiska linjer och hantering av marknadslån för nationella projekt. Nettointäktsutgifterna för Indian Railways för detta finansår är beräknade till 302,1 miljarder rupier jämfört med 279 miljarder rupier föregående år.
Framtida målsättningar och hållbarhet
Indiska järnvägar är på väg att bli den näst största godstransportjärnvägen i världen och siktar på att nå 1,6 miljarder ton gods vid slutet av detta finansår. Målet är också att ha 7000 km höghastighetsräls som stödjer hastigheter upp till 250 km/h år 2047. Railway Minister betonade dessutom hållbarhetsaspekten och nämnde att Indian Railways kommer att uppnå 100 procent elektrifiering vid slutet av finansåret 2025-26.
Fördelar för svenska resenärer
För svenska resenärer innebär dessa satsningar att järnvägsresor i Indien kan bli både bekvämare och säkrare. Även om man personligen inte använder de enklare vagnarna, kan införandet av 17,500 nya vagnar utan luftkonditionering frigöra platser i andra klasser, vilket gör det lättare att hitta tillgängliga platser och boka biljetter. Utökningen av höghastighetstågnätverket och förbättrad infrastruktur kommer också att göra det enklare och snabbare att resa mellan olika delar av landet, vilket kan vara till stor fördel för turister som vill utforska Indien på ett effektivt sätt.
Det här är Vande Bharat, Amrit Bharat och Namo Bharat
Vande Bharat-tåg är moderna, halv-höghastighetståg som erbjuder snabbare resor och bekvämare sittplatser. De är utrustade med högteknologiska faciliteter och är designade för att förbättra reseupplevelsen för passagerarna.
Amrit Bharat-tåg är inriktade på att förnya och modernisera befintliga tåglinjer, med fokus på att erbjuda en mer tilltalande och bekväm resa för passagerare. Dessa tåg strävar efter att förbättra tillgängligheten och upplevelsen av långväga resor.
Namo Bharat höghastighetståg är en del av ett ambitiöst projekt för att införa snabba, effektiva och pålitliga förbindelser mellan större städer i Indien. Dessa tåg kommer att minska restiden avsevärt och erbjuda en högkvalitativ reseupplevelse för passagerarna.
Läs mer
- Logga in eller registrera dig för att kunna kommentera