I den nordliga delstaten Kashmir byggs nu det som snart kommer bli världens högsta järnvägsbro. Bågbron har fått namnet Chenab Bridge efter namnet på floden den sträcker sig över.
Chenab - Världens högsta bågbro för tåg
Chenab-bron kommer ha en maximal höjd över dalgången nedan på 359 meter. Det är nästan dubbelt så högt som Turning Torso i Malmö. Brons totala längd, inklusive en 650 lång viadukt på norra sidan, är 1315 meter. Längden på själva bågen uppges vara 480 meter.
Mellan Bakkal och Kauri
Världens högsta järnvägsbro byggs mellan Bakkal och Kauri i distriktet Resai i Jammu & Kashmir och ska vid färdigställandet vara en del av en 111 km tågsträcka mellan Katra och Banihal. Banihal kallas ofta City of Mountains eller The Gateway to Kashmir.
Förutom att förbättra kommunikationerna i distriktet och den interna säkerheten i delstaten med förenklad truppförflyttning är hoppet också att den nya bron och järnvägssträckan kommer föbättra för turismen och locka nya besökare till området.
Fler broar och tunnlar
På grund av den svårtillgängliga bergsmiljön räcker det inte med en bro, hur hög den än må vara. För att kunna färdas de 111 km krävs det inte mindre än 63 km järnvägstunnlar genom olika berg och 7,5 km broar på andra ställen.
Hur ser det ut med säkerheten?
Materialen som valts för bygget av bron är sprängsäkert stål och betong och ska klara av alla typer av attacker. Designen av bron är också utformad så att den inte ska påverka vattenflödet i floden nedanför och därför påverka miljön eller hållfastheten.
Bygget
Se ett litet filmklipp om bygget nedan.
Vill du veta mer?
För mer information om bron, se wikipedia!
Tidigare i månaden (Decemner 2018) invigdes indiens längsta järnvägsbro, Bogibeel Bridge, i delstaten Assam. Läs mer om den nyheten här!
Läs mer om Jammu & Kashmir och se bilder här!
Världens högsta staty avtäckt i Indien
Bild på järnägsbron kommer från Northlines och har modifierats av Indien.nu för att jmföra höjden med Turning Torso.