Den indiska regeringen har tagit flera steg för att förbättra upplevelsen av de indiska tågresorna. Under den pågående corona-krisen har den indiska järnvägen tagit tillfället i akt för att förbättra de indiska banorna, bygga planlösa korsningar, gångbroar och mycket annat. Men innovation hos lok och vagnar har även det varit i fokus. Här är några punkter där stora förbättringar skett.
Vande Bharat-tåg
De så kallade Vande Bharat-tågen (se relaterade artiklar nedan) som introducerats i Indien nyligen är hypermoderna i jämförelse med de tidigare tågen på samma sträckor. Ska du resa mellan New Delhi - Varanasi och New Delhi - Shri Mata Vaishno Devi Katra är chansen stor att du kommer resa med något av dessa nya tåg. Dessa tåg har ultramoderna funktioner så som snabb acceleration, infotainment ombord, GPS-baserat passagerarinformationssystem, automatiska skjutdörrar, infällbara fotsteg och vakumtoaletter utan utsläpp mot rälsen etc.
Premiumtågtjänster
Olika premiumtåg har fått uppgraderad interiör / exteriör och förbättrade passagerarbekvämligheter på flera delar av Indian Railways nätverk. För tågnörden kan nämnas tåg som Humsafar, Tejas, Antyodaya, Utkrisht Double Decker Airconditioned Yatri (UDAY), Mahamana och i tågvagnar så som Deen Dayalu och Anubhuti nämnas. Men nog om krångliga namn nu.
Ny tillverkare av vagnar
Från det ekonomiska året 2018-2019 har Indian Railways slutat tillverka vagnar av den konventionella typen från Integral Coach Factory (ICF) till förmån för vagnar från Linke Hofmann Busch (LHB). De nya vagnarna ska vara tekniskt överlägsna och ha bättre köregenskaper, bättre estetik och framförallt bättre säkerhetsfunktioner.
Vistadome-vagnar
Indiska järnvägens nya Vistadome-vagnar ger panoramautsikt genom bredare sidofönster och genom transparenta sektioner i taket. Tack vare större och fler fönster ska passagerarna kunna njuta av den vackra naturen de reser genom. Nyligen har Vistadome-vagnar på LHB-plattformen tillverkats med flera moderna funktioner och bekvämligheter.
Uppgradera ICF-vagnar
Under 2018 lanserades Utkrisht-projektet för att förbättra tillståndet för ICF-vagnar som är i drift på Mail- och Express-tåg. I dagsläget har hela 447 vagnset av typen Mail och Express redan uppgraderats.
Uppdaterade Rajdhani- och Shatabdi-tåg
Rajdhani- och Shatabdi-tågen tillhörde fram tills nyligen de bästa tågen i Indien men har med ålderns rätt börjat kännas gamla och slitna. Med införandet av Vande Bharat har de inte hellre tillhört de snabbaste tågen. Project Swarn har dock sett till att tågen uppgraderats på flera olika sätt. Delvis uppgraderade interiörer, uppdaterade toaletter, noggrannare städning, utbildning av personal samt nya sängkläder för nattågen ska göra resan bekvämare och bättre. Hittills har 65 tågs vagnset uppgraderats.
Sextiotre nya smarta vagnar
63 smarta vagnar med ultramoderna funktioner så som Smart Public Address och passagerarinformationssystem, Smart HVAC (Värme-, Ventilations- och luftkonditioneringssystem), Smart säkerhets- och övervakningssystem etc. har tillverkats och introducerats i service.
Head-on in och End-on ut för att minska användningen av fossila bränslen
Omvandling av EOG-tåg (End-On-Generation) till Head-On-Generation-tåg (HOG) för att minska buller och luftföroreningar vid stationer och tåg. Det förväntas avsevärt minska förbrukningen av fossila bränslen.
LED-lampor
Nästan alla konventionella belysningssystem i vagnarna har i dagsläget byts ut. Istället för el-slukande glödtrådar och konventionella lysrör har man nu istället gått över till LED-lampor. Något som i längden ska spara såväl pengar som underhåll och framför allt el. Något som blir allt mer av vikt när indiska järnvägen lägger om till solcells-el.
Fler mobil-laddnings-punkter
I dagsläget letar de flesta ombordstigande passagerare nästan först efter ladduttag innan de letar reda på sina säten. Nu har indiska järnvägen gjort detta äventyr betydligt mindre äventyrligt. Alla uppgraderade vaggnar har fått fler laddningspunkter och de helt nya vagnstyperna kommer göra jobbet ännu bättre.
Kameraövervakning med mera för din säkerhet
Indiska järnvägen har installerat kameraövervakning i mer än 2900 vagnar. Dessutom har många vagnar försetts med nödsignalsknappar för kommunikation med tågcentralen. För kvinnor som känner sig osäkra har man också installerat blinkande nödbelysning genom ett enkelt knapptryck vid sätet/sängen i de speciella dam-vagnarna. Detta ska kunna påkalla hjälp samt distrahera eventuella försök till övergrepp.