Ett personligare Indien med Paryatan Mitra och Paryatan Didi

Ett personligare Indien med Paryatan Mitra och Paryatan Didi

Världsturismdagen 2024: Det indiska turistministeriet lanserade nyligen ett spännande initiativ för att förbättra turistupplevelsen i landet. Programmet, med det för oss i Sverige kanske lite krångliga namnet ”Paryatan Mitra” och ”Paryatan Didi”, syftar till att göra varje besök i Indien oförglömligt genom att koppla turister med lokala ambassadörer och historieberättare.

Vad är då Paryatan Mitra och Paryatan Didi?

Paryatan (turism på hindi) Mitra (kompis på hindi) betyder helt enkelt Turism-kompis och Paryatan Didi (syster på hindi) betyder turism-syster. Namnet ska nämligen illustrera hur den indiska regeringen helt enkelt vill få den normala befolkningen att bli turistambassadörer för inkommande turister.

Paryatan Mitra och Paryatan Didi är en nationell satsning på ansvarsfull turism som introducerades av Indiens turistministerium under den internationella världsturismdagen 2024. Initiativet har redan smygstartat vid sex populära turistdestinationer med än större potential: 

  • Orchha (Madhya Pradesh)
  • Gandikota (Andhra Pradesh)
  • Bodh Gaya (Bihar)
  • Aizawl (Mizoram)
  • Jodhpur (Rajasthan)
  • Sri Vijaya Puram (Andamanerna och Nikobarerna).

    Syftet med Initiativet

    Målet med Paryatan Mitra och Paryatan Didi är att förbättra turistupplevelsen genom att utbilda lokala invånare till att bli stolta ambassadörer och historieberättare för turister vid sina respektive destinationer. Genom utbildning inom turism, säkerhet, hållbarhet och gästfrihet, samt kunskap om lokala berättelser och dolda pärlor, kan dessa individer erbjuda en varm och välkomnande atmosfär för besökare.

Extra fokus på kvinnor och ungdomar

En särskild betoning läggs på att utbilda kvinnor och ungdomar för att utveckla nya produkter och upplevelser, såsom kulturvandringar, mat-vandringar, hantverksturer, naturvandringar och homestay-upplevelser. Detta initiativ ska ge dem möjlighet att skapa nya inkomstkällor och bidra till den lokala ekonomin.

Vikten av en digital kompetens

För att säkerställa att dessa nya upplevelser blir synliga och tillgängliga för turister, både nationellt och globalt, får deltagarna även utbildning i digital kompetens och verktyg. Sedan programmets pilotstart den 15 augusti 2024 har cirka 3 000 personer utbildats i de sex första och ovan nämnda destinationerna.

Framtidsutsikter

Under de nästkommande dagarna kommer turistministeriet att marknadsföra Paryatan Mitra och Paryatan Didi med särskilda varumärken och identiteter, vilket enligt den indiska regeringen sägs ge turister en garanti för en fantastisk upplevelse när de interagerar med dessa lokala ambassadörer.

Vad tycker du om initiativet? Kommentera gärna nedan eller på facebook!