Indisk turism: Regeringen utlovar ”hållbar transformation” – men branschen ser klyftor

Indisk turism: Regeringen utlovar ”hållbar transformation” – men branschen ser klyftor

New Delhi | 27 september 2025

I samband med Världsturistdagen (World Tourism Day) den 27 september 2025 har den indiska regeringen, genom turismministeriet, presenterat en optimistisk bild av sektorns utveckling under temat ”Turism och hållbar transformation”. Regeringen pekar på rekordhöga inhemska besökssiffror och nya, storskaliga infrastrukturprojekt. Samtidigt varnar oberoende experter och branschorganisationer för allvarliga brister inom kritisk infrastruktur och en oroväckande minskning av satsningar på internationell marknadsföring, vilket riskerar att hämma Indiens globala konkurrenskraft.

Regeringens optimistiska vision och de nya planerna

Enligt siffror från regeringen bidrog turismsektorn med 15,73 biljoner rupier (ungefär 5,22 procent av BNP) under 2023–2024, och genererade 36,9 miljoner direkta arbetstillfällen. Den inhemska turismen har exploderat, med över 3 miljarder inhemska besök registrerade fram till augusti 2025.

Huvudstrategin för att hantera denna tillväxt och samtidigt utveckla sektorn på ett hållbart sätt är genom reviderade nationella program:

  • Swadesh Darshan 2.0 (SD2.0): Detta program har omstrukturerats för att fokusera på utvecklingen av specifika, hållbara destinationer, snarare än enbart tematiska kretsar. Regeringen har godkänt 52 projekt, med målet att integrera lokalsamhällen och säkerställa en ekologiskt ansvarsfull utveckling.
  • PRASHAD-systemet: Fortsätter att fokusera på upprustning av heliga platser och pilgrimsdestinationer, medan initiativ som SASCI (Special Assistance to States for Capital Investment) ska säkerställa finansiering för ikoniska turismprojekt.
  • Diversifiering: Stora satsningar görs på specialområden som MICE-turism (möten, incitament, konferenser, utställningar), medicinsk turism och kryssningsturism (genom Cruise Bharat Mission).

Brister i basutrustning och ”Över-turism”

Trots de ambitiösa planerna pekar externa analyser på fundamentala utmaningar som inte lösts.

Infrastruktur och servicekvalitet: Branschorganisationer som FHRAI (Federation of Hotel & Restaurant Associations of India) betonar att infrastrukturen – i form av vägar, flygplatser och lokal anslutning – fortfarande är den största flaskhalsen. Experter noterar även en stor brist på utbildad personal; mindre än en procent av personalstyrkan inom besöksnäringen har formell utbildning, vilket leder till en servicekvalitet som sällan kan mäta sig med globala standarder.

Oönskade effekter av massturism: I populära destinationer som Goa har den snabba tillväxten i inhemsk turism satt hård press på lokalsamhällen och miljön. Städer kämpar med överbelastade vägar, stora sopberg och vattenbrist i turisttäta områden. Lokala experter har efterlyst så kallade Carrying Capacity-studier för att fastställa hur många turister ett område faktiskt kan hantera utan att förstöra dess miljömässiga eller kulturella värden.

Finansiering av den internationella tillväxten: Den kanske skarpaste kritiken riktas mot regeringens prioriteringar. Även om den inhemska turismen blomstrar, kämpar Indien fortfarande med att återhämta sig på den internationella marknaden. Trots att man är på god väg att nå upp till nivåerna före pandemin (9,65 miljoner ankomster 2024, jämfört med toppen på 10,93 miljoner 2019), har utdelningen för marknadsföring utomlands minskats kraftigt i den senaste budgeten.

Kritiker menar att denna nedskärning signalerar att inbound tourism (inresande turister) inte längre är en prioritet för regeringen. I en global marknad där konkurrenter som Thailand och Dubai satsar enorma summor på reklam och visumlättnader, ses Indiens strategi som ett tillbakadragande från den globala scenen.

Vägen framåt: Mer än bara projekt

Framgången för de nya SD2.0-projekten och målet om en ”hållbar transformation” beror enligt analytiker inte bara på hur mycket pengar som läggs in i nya platser, utan snarare på en enhetlig och konsekvent politik.

Branschaktörer efterlyser en gemensam branschstatus för hotell- och turismföretag i alla delstater för att minska byråkrati och locka investeringar. De framhåller också att budget- och mellanklasshotellen, som utgör cirka 90 procent av sektorn, måste få samma stöd som lyxsegmentet om tillväxten ska vara hållbar och inkluderande.

Medan Indien fortsätter att investera stort i tematiska destinationer och infrastrukturen förbättras långsamt, måste regeringen övervinna problem med implementering, kompetensbrist och inkonsekventa internationella marknadsföringsinsatser för att förverkliga visionen om att bli en världsledande, hållbar turistdestination.

Postad av: Henric