Khajuraho ligger i centrala Indien och är ett känt turistmål och en arkeologisk plats som är välkänd för sina skulpterade tempel. Khajuraho var en av huvudstäderna under Chandela-konungarnas dynasti, mellan ca 900 till 1200- talet. Det var ett utvecklat och ett stort rike, nästan allt av vad vi idag kan se som Madhya Pradesh. Enligt skrifter har man kunnat utläsa att Khajurahos area sträckte sig över 21 km ² och innehöll ca 85 tempel som byggdes av flera olika härskare från ca 950 till 1050. I slutet av 1000-talet däremot flyttade Chandela dynastin från Khajuraho i en period av kaos och förfall. Men Khajuraho fortsatte sin viktiga religiösa betydelse fram tills 1300- talet varpå det blev i stort sett bortglömt. Kajurahos avlägsenhet och just dess bortglömdhet var förmodligen räddningen för dessa tempel vi kan se idag. Räddning från de muslimska erövrarna i allmänhet som hade till vana att förstöra hinduiska monument. Det var inte förens år 1838 som en brittisk armékapten, TS Burt, kom över information om en vacker tempelstad gömd i djungeln, ledde honom till att återupptäckten de fantastiska komplexen av tempel i Khajuraho.
Av de ursprungliga 85 templen, som man tror har funnits på platserna runt om i Khajuraho, kan vi idag se 25 relativt välbevarade tempel. Dessa tempel är rikligt snidade med utmärkta skulpturer både inuti och utanpå. Skulpturerna är ofta sensuella ibland även sexuella och det kanske är just detta som Khajuraho är mest känt för. Även om det bara är ca 10 % av skulpturerna som innehåller sexuella teman, de övriga skulpturerna skildrar vardagen och olika aktiviteter. Skulpturerna är väldigt beskrivande och man kan t.ex. se skildringarna som visar kvinnor som ändvänder makeup, musiker, keramiker, jordbrukare och trupper på väg ut i strid mm. Templen innehåller inte sexuell eller erotisk konst inne i templet eller i närheten av gudarna, men vissa externa sniderier bär erotisk konst. Även några av de tempel som har två lager vägg har små erotiska skulpturer på utsidan av den inre väggen.
Varför har templen i Khajuraho erotiska motiv?
Det finns flera mer eller mindre populära eller seriösa teorier om varför de erotiska skulpturerna finns på templen men nedan presenterar vi några av de mest rimliga.
Anledningen till att templen är så frikostigt utsmyckade med sexuella motiv är troligen tantriska, dvs. man utrotar de onda krafterna genom att uppnå fysisk tillfredställelse. Samhället på den tiden trodde på att ärligt och öppet hantera alla aspekter av livet, inklusive sex. Sex är viktigt eftersom tantrisk kosmos är indelad i den manliga och kvinnliga kraften och utan varandra fungerar det inte. Enligt hinduisk och tantrisk filosofi kan man inte uppnå någonting utan det andra eftersom de visar sig i alla aspekter av universum. Ingenting kan existera utan deras samarbete och samexistens. I enlighet med gamla avtal om arkitektur, var erotiska skildringar enbart reserverade för specifika delar av templen. Resten av templet var rikligt täckt med andra aspekter av livet, både världsliga och andliga.
Det finns även andra teorier så som att avbildningarna fungerade som sexualupplysning (Kama Sutra) för de unga Brahmanerna som växte upp på platsen.
En tredje teori är att man ska lämna alla världsliga tankar utanför templet (och hit hör givetvis även de sexuella tankarna) och det är därför man bara finner skulpturerna på utsidan av den innersta helgedomen. Det kommer alltid finns många teorier på varför det är byggt och uppfört på det här sättet.
Templen är indelade i tre tempelkomplex i staden Khajuraho, de kallas de västra, östra och södra.
Västra tempelgruppen i Khajuraho
Det västra tempelområdet är det största och kanske det mest kända, samt det som har flest bevarade tempel kvar idag.
Förklaring av kartan | ||||
---|---|---|---|---|
1 | Entre och bokshopp | 9 | Jagadambi-templet | |
2 | Varahatemplet | 10 | Chitragupta-templet | |
3 | Lakshmitempel | 11 | Parvati-templet | |
4 | Lakshmanatemplet | 12 | Maharajan av Chattrapurs tempel | |
5 | Matangeshwara-templet | 13 | Vishvanatha-templet | |
6 | Toaletter | 14 | Nandi | |
7 | Café | 15 | Utgång kvällstid. | |
8 | Kandariya Mahadeva-templet |
Kandariya Mahadeva Temple ( 8 )
Här finner vi bland annat det magnifika Shivatemplet Kandariya Mahadeva Temple, som är det största och mest typiska Khajuraho-tempel. Kandariya Mahadeva Templet har ca 900 statyer som utsmyckar templet och är tillägnat Lord Shiva. I den inre helgedomen i templet finner man en Lingam. Detta fascinerande tempel har ett fantastiskt kupolvalv och otroligt vackra skulpturer runt om att se.
Chausath-yogini-templet (strax nedanför entrén)
Chausath-yogini-templet är det äldsta bevarade templet i gruppen och härstammar från tidigt 900-tal, detta är det enda granittemplet som finns tillägnat gudinnan Kali. Endast 33 av de ursprungliga 67 bitarna finns kvar och ingen bild av Kali har överlevt. Det är kanske inte helt överraskande, eftersom det är den tidigaste bevarade helgedomen i hela gruppen.
Jagadambi-templet är ett annat Kali tempel som man finner i Västra tempelgruppen. Man tror dock att Jagadambi-templet ursprungligen var tillägnat Lord Vishnu, pga. vissa av sina statyer.
Chitragupta-templet ( 10 )
Chitragupta-templet är tillägnat solguden, Surya. Det är det ända templet i Khajuraho som är dedikerat till Surya och är byggt i österläge i denna tempelgrupp. Inne i det allra heligaste av Chitragupta-templet finner man en imponerande bild av den majestätiska solguden, som är ca 5 meter hög, där han kör en vagn. De andra statygruppernas scener föreställer kungliga processioner, grupper som dansar och andra scener av ren lyx, typiskt för livet som kungafamiljerna av Chandela levde.
Lakshmana-templet ( 4 )
Lakshmana-templet är det tidigaste, bäst bevarade templet i Khajuraho och tros ha byggts mellan 930-950, under Yasovarmans regeringstid. Tempelstilen som Lakshmana-templet håller kallas för panchayatana vilket betyder ungefär ”5 helgedomar”. Här ser man att huvudtemplet är omringat av 4 små miniatyrtempel. Lakshmana-templet är det enda templet i hela den västra tempelgruppen som har intakta miniatyrtempel på templets jagati (plattform). Man finner dessa små helgedomar placerade på jagatis 4 olika hörn. Lakshmana-templet har många fina detaljerade skulpturer och sniderier i sandsten som gör att templet är vackert exemplar av vad Khajuraho har att erbjuda. Lakshmana-templet är känt för sin vackra chaitya, hästsko liknande båge, som man finner vid ingången och som är ett typiskt exempel på arkitektur vid denna tid men även senare. Lakshmana-templet är tillägnat Lord Vishnu och inne i sanctum (det alldra heligaste) finner vi en trehövdad och fyrarmad bild av Vishnu i sin inkarnation som Vaikuntha.
Vishvanatha-templet ( 13 )
Vishvanatha-templet var precis som Lakshmana-templet ett panchayatana-tempel (5 helgedomar). Dock är det så att alla de fyra miniatyrtemplen inte har klarat sig och idag kan vi endast se 2 stycken kvar. Templet har lejon som vaktar den norra ingången, medan elefanter flankerar vid södra trappan som leder upp till templet. Fasaderna på detta tempel är rikligt smyckat med vackra statyer.
Matangeshwara-templet ( 5 )
Matangeshwara-templet anses vara det allra heligaste templet man finner i Khajuraho och det ligger utanför området som man besöker i den västra tempelgruppen men tillhör den. Detta är olikt alla de andra templen i den västra gruppen och fortfarande ett levande tempel med många tusentals besökare varje år. Matangeshwara-templet är tillägnat Lord Shiva och inne i dess sanctum finner man en stor lingam, alltid vackert dekorerad med blommor och sandelträkräm.
Varaha-templet ( 2 )
Varaha-templet ligger mittemot Lakshmana-templet och här finner vi såklart en avbild av Varaha (vildsvinet) som är den tredje inkarnationen av Lord Vishnu. Varaha-statyn dateras till omkring 900-925 och byggdes i ett enda stycke sandsten. Det stora vildsvinet är runt 2,5 meter långt och ca 1,5 meter högt. Det som är speciellt med detta tempel är att sandstenen som statyn är skulpterad i inte alls längre ser ut som sandsten utan mer ger en känsla av skinande metall. Varaha-statyns kropp är täckt med miniatyrskulpturer i prydliga rader och man kan se rester av statyer som tyvärr inte har klarat sig. Varaha-templet i sig är lite enklare men står högt över marken med 14 pelare som stödjer det höga pyramidformade taket.
Nandi Shrine ligger mittemot Vishvanatha-templet och det man finner här är en stor staty av Nandi. Nandi bull är en tjur och Shivas färddjur.
Den östra tempelgruppen i Kharjuraho
Den östra tempelgruppen finner man i utkanten av staden. Här finns det en blandning av hindutempel och jaintempel.
Parsvanatha-templet
Parsvanatha-templet är det största Jaintepmplet vi finner på detta område. Tillägnat den första tirthankara (andliga lärare inom jainismen). Arkitektmässigt har Parsvanatha-templet en hel del likheter med Lakshmana-templet som vi finner i västra tempelgruppen. Parsvanatha-templet dateras till runt 950-970 de tidiga åren under kung Dhangas regi.
Ghantai-templet
Ghantai-templet kallas lokalt bara Ghantai pga. sina vackra detaljerade pelare. Namnet kommer från ghanta som betyder kedja och klocka och det finns flera underbara sniderier av detta som vi kan se på templets pelare. Ghantai-templet tros ha varit nästan dubbelt så stort som Parsvanatha-templet men det som vi kan se idag är ingången och maha-mandapa templets stora samlingssal (aula). Ghantai-templet dörröppning är vackert smyckad med 16 lyckobringande symboler från Mahaviras (grundare av jainismen) moders 16 drömmar, som hon drömde innan hon födde honom.
Adinatha-templet
Adinatha-templet är tillägnat Jina Adinatha och är lite mindre än Parsvanatha-templet. Har flera vackra skulpturer av bland annat yakshis (ikonerbilder eller statyer av gurus).
Brahma-templet
Brahma-templet är ett av de hinduiska templen på detta område. Inne i det allra heligaste hittar man en fyra-huvad lingam tillägnad Brahma, dock tror man att templet i början var tillägnat Vishnu.
Vamana-templet
Vamana-templet ligger ca 200 meter nordöst från Brahma-templet. Templet är tillägnat Vamana, dvärginkarnationen av Vishnu. Vamana-templet är vackert utsmyckat med bilder av förtjusande Apsaras (himmelska nymfer).
Javari -templet
Javari -templet ligger söder om Vamana-templet och är daterat till ca 1075-1100. Templet visar på en blandad arkitektur i byggnationen och är tillägnat Vishnu.
Den södra tempelgruppen i Khajuraho
Duladeo-templet
Den södra tempelgruppen hittar men ca 3 km från Khajuraho och här finner vi Duladeo-templet som även kallas Kunwar-Math och är tillägnat Lord Shiva. Höjdpunkterna i detta tempel är de sensuella bilder av Apsaras och andra utsökta skulpturer.
Chaturbhuja-templet
Chaturbhuja-templet är det tempel som ligger längst bort från Khajuraho, ca 600 meter sydväst om byn Jatkari. Det är ett stort tempel som olikt da andra templen i grupperna inte har några sensuella skulpturer. Inne i templets sanctum (det allra heligaste) finner man en omsorgsfullt snidad 2,7 meter hög Vishnu.